کد خبر: ۱۵۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳

عباس مقتدایی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

در ادامه رفتارهای سوال برانگیز، شاهد بیانیه تروئیکای اروپا پس از عقبنشینی از صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران در شورای حکام آژانس انرژی اتمی بودیم. اروپا و آمریکا به خوبی می دانند در بازی بی حاصلی که سالها است به راه انداخته اند، دیگر برگ برنده ندارند. غربی ها باید پاسخ دهند مگر تحریمی مانده که علیه ایران اسلامی اعمال نشده باشد؟ مگر فشار اقتصادی وجوددارد که به ایران وارد نکرده باشند در حالی که ایران برعکس غربی ها برگ های برنده متعددی دارد. اروپا به خوبی می داند ایران و همسایگانش تامین کننده انرژی قاره سبز هستند؛ آنها می دانند تجارتشان با منطقه خلیج فارس نیازمند امنیتی است که ایران پدیدآورنده آن است.

اروپایی ها می دانند میزان نفوذ ایران در میان ملت ها و کشورهای مسلمان رو به افزایش است و در واقع می توان اذعان کرد حضور ایران در منطقه به عنوان حضور مقتدرانه به نفع آنها است و اروپایی ها نباید کشورمان را به عنوان یکی از قدرت های منطقه نادیده بگیرند. به دلایل بسیار، اروپایی ها در جریان برجام از ایران خواستند در توافقنامه بماند و تضمین کردند مفاد آن را عملیاتی می کنند اما بدون آمریکا قدرت عملیاتی کردن حرفایشان را ندارند. اروپایی ها به خوبی متوجه شدند ایران در اجرای قانون مصوب مجلس مبنی بر اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم ها بسیار جدی است و سر سوزنی کوتاه نخواهد آمد، بر این اساس باید یادآور شد آینده روابط ایران با اروپا تحت تاثیر روابط امروز است.

گسترش روابط اقتصادی کشورمان در شرایط کنونی به سمت آسیا گسترش یافته و این عمل در نتیجه اقدامات بی خردانه و یکجانبه غربی ها در حال سرعت گرفتن است زیرا جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد با همه کشورهای دنیا مراودات تجاری داشته باشد. نهایت اینکه غربی ها باید پاسخ دهند چرا بیشترین بازرسی ها در قالب پادمان در حوزه هسته ای از ایران صورت گرفته اما بیشترین طلبکاری های نابجا نیز از کشورمان است. این موارد نشان می دهد ایران حق دارد نسبت به تعهدات بی اعتماد باشد و به همین دلیل اروپایی ها باید در عمل ثابت کنند می توانند به تعهدات برجامی خود در چارچوب اتحادیه عمل کنند زیرا امروزه فقط پیرو سیاست های آمریکا هستند. بدون شک ایران با خویشتنداری و صبر راهبردی به موفقیت های عظیمی دست یافته لذا هر گونه سهل انگاری و بی توجهی اروپا موجب می شود ایران در مورد مراوداتش بازنگری جدی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار