کد خبر: ۱۵۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
بازيگران اصلي صنعت بانكداري آينده، بانك هايي هستند كه به استقبال تحولات شگرف تكنولوژي و فضاي مجازي در حوزه بانكداري بروند و اين ديجيتالي شدن نه يك انتخاب بلكه يك الزام است.

حركت بانك ها به سمت بانكداري ديجيتال

علیرضا ملاحتی – گروه بانک و بیمه: حسين عسكري عضو هيأت مديره بانک صنعت و معدن اظهار داشت: بازيگران اصلي صنعت بانكداري آينده، بانك هايي هستند كه به استقبال تحولات شگرف تكنولوژي و فضاي مجازي در حوزه بانكداري بروند و اين ديجيتالي شدن نه يك انتخاب بلكه يك الزام است.

وي در همايش سراسري مديران بانك صنعت و معدن بيان داشت: اقتصاد كشور در سال 99 تحت تأثير بيماري كويد 19 و تحريم هاي بين المللي در شرايط خاص و ويژه اي قرار گرفت و بالتبع صنعت بانكداري كشور و مبادلات بين المللي متأثر از تحريم ها و شيوع اين بيماري به شدت آسيب ديد. نظر به اينكه اقتصاد كشور بانك محور است و بخش عمده تأمين منابع فعاليت هاي اقتصادي از طريق سيستم بانكي صورت مي گيرد، در شرايطي كه اشتغال و توليد بر اثر شيوع ويروس كرونا تحت تأثير قرار گرفته انتظارات از نظام بانكي براي حمايت و برنامه ريزي براي به حداقل رساندن اثرات كرونا و تحريم افزايش يافته است.

وي افزود: صنعت مالي و بانكي كشور به عنوان زيرساخت اصلي نظام اقتصادي بايستي نسبت به تدوين استراتژي هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت براي تغييرات اساسي در خود اقدام نمايند تا بتوانند ضمن پاسخگويي به انتظارات جامعه با اصلاح روندها، ساختارها و فرايندهاي خود و با حركت به سمت بانكداري ديجيتالي از دارايي هاي خود استفاده كرده و اثربخشي خود را در توليد و اشتغال افزايش دهند.

عسكري عنوان داشت: امروزه هر ابزار و دستگاهي كه توليد مي شود قابليت اتصال به اينترنت دارد و ضريب نفوذ ابزارهاي هوشمند مانند تلفن همراه در همه ابعاد زندگي بشر به سرعت در حال افزايش است و مي دانيم جمعيت جوان كشور در محيطي رشد كرده كه از جنبه هاي مختلف تكنولوژي متأثر بوده و اين امر بر انتظارات مشتريان بانك ها كه بخش عمده آنان را جوانان تشكيل مي دهند نيز تأثير چشم گيري داشته است.

وي گفت: پيشرفت هاي هوش مصنوعي، ايجاد زنجيره هاي اطلاعاتي، خلق محيط هاي مجازي كه به طرز شگفت انگيزي واقعي به نظر مي رسند و نسل هاي جديد تلفن همراه در آينده نزديك بانك ها را قادر مي سازد تا بدون صرف هزينه هاي هنگفت براي ايجاد فضاهاي فيزيكي، شعب مجازي ايجاد كنند.

عسكري ادامه داد: تحقيقات نشان داده است نوآوري و تجربه ديجيتال اين شعب مجازي، تعلق مشتريان به بانك را افزايش داده و احتمال نارضايتي آنان را كاهش مي دهد.

وي افزود: بايد مزاياي ورود فين تك ها به حوزه بانكداري را نيز اينگونه در نظر بگيريم كه آنها به بانك ها كمك مي كنند تا اكوسيستم بانكداري ايجاد شود و در توليد محصولات نوين و ايجاد تقاضا براي اين محصولات و خدمات با بانك ها همكاري خواهند داشت.

عسكري يادآور شد: در بانكداري ديجيتال، بانك هر خدمت و محصول را شخصي سازي كرده و آن را مختص همان مشتري طراحي مي كند يعني متناسب با اطلاعاتي كه از رفتار و ترجيحات مشتريان بدست مي آورد، سرويس مناسب همان فرد را در اختيار او قرار مي دهد كه اين امر رويكرد شعب بانك در بازاريابي و جذب مشتريان جديد را تغيير خواهد داد.

عضو هيأت مديره بانك صنعت و معدن خاطرنشان كرد: بانكداري باز با سرعت بالايي رواج مي يابد تا بانك ها سيستم ها و ابزارهايي كه دارند را در اختيار مشتريان خود قرار دهند و براي اينگونه خدمات كارمزد دريافت كنند؛ همچنين اعتبار سنجي و احراز هويت ديجيتالي، بانك ها و مشتريان آنها را از صرف زمان و هزينه هاي اضافي بي نياز مي سازد.

عسكري بر لزوم تحقق بانكداري شركتي نيز تأكيد كرده و گفت: شركت هاي بزرگ كه عمده مشتريان بانك صنعت و معدن را تشكيل مي دهند، نيازهاي بسيار متفاوت و پيچيده اي با ديگر مشتريان دارند كه بانك بايد به اين نيازها با ارائه راه حل ها، مدل ها و فرآيندهايي كاملاً متفاوت پاسخ دهد و با تكيه بر تمايزهاي حاصل از استراتژيهاي مشتري مدارانه به عنوان يك شريك معتمد و يك مشاور متخصص و كارآمد براي اين دسته از مشتريان عمل كند.

نام:
ایمیل:
* نظر: