کد خبر: ۱۵۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

یادداشتی با عنوان «آقای ظریف، آمریکا این است!» از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*برخی می گفتند اجازه بدید مذاکره صورت بگیرد در صورتی که طرف مقابل بدعهدی کرد عبرت و تجربه خواهد شد. خب حالا تحویل بگیرید اظهارات آقای وزیر رو که باز ارجاع به داخل میده. تازه ظریف توی این جماعت طرفدار مذاکره آدم نسبتا منصف و معقولیه. اما این جماعت درس نگرفته و نمی گیرند چنانکه در 84 هم درس نگرفتند.

*وقتی این دولت 7 سال اصلاح ساختار بودجه و اقتصادی را فدای کد خدا و برجام کرد و لایحه به مجلس نداد و به دو دوره مجالس قبل می گفت من خودم می دهم شما طرح ننویسید و آخرش هم نکرد همین برای دانایان کافی است چه خبر است

*اگر برجام و مذاکره نبود چی جایگزینش بود؟ تورم و افزایش قیمت ارز اتفاقا ناشی از نبود برجام بود که اگر همین برجام نیمه بند و نیمه جان هم نبود شرایط به 6 قطعنامه شورای امنیت و تحریم بین المللی برمیگشت.

*(پاسخ به کامنت بالا) ارز ثبات یافته که هم‌تراز با تورم شد در سال 92 تحویل این دولت شد و این دولت 5 سال تورم دو رقمی داشت ولی با سرکوب ارزی تورم دلار را خالی نکرد و ظرفیت آن پر شد و در سال 96 بیرون زد این فاجعه و تا الان ادامه بافت

*ظریف هنوز متوجه این واقعیت نشده که جمهوری خواهان با چاقو سر می برند و دموکرات ها با پنبه سر می برند در اصل هیچ تفاوتی باهم ندارند و نباید به یانکی جماعت اعتماد کرد.

*برجام مثل این میمونه که ایران یه ماشین پونصد میلیونی رو به قیمت صد میلیون فروخت بعد ماشین رو تحویل طرف مقابل داد حالا طرف مقابل زده زیر قرارداد و همون صد میلیون رو هم نمیده (بدبختی اینجاست اینقدر این قرارداد ضایع بسته شده که امکان شکایت هم نداریم) پس حداقل باید همون صد میلیون رو نقد کنیم

*چه برجام پر برکتی !!!!!هشت سال روحانی با وعده های گلابی های آن مردم را بیچاره کرده هشت سال دیگه هم ظریف با تحلیل اینکه اگر منتقدان می گذاشتند برجام خیلی ثمر می داد مردم را سرکار می گذارد خلاصه اگر برجام برای مردم آب نداشت برای روحانی واصلاح طلب واعتدالیون و...خوب نونی داشت وخواهد داشت دلار ۲۷۰۰۰تومانی برای مردم ودلار ۴۲۰۰تومانی برای خواص

*متاسفانه قضاوت مخالفین دولت منصفانه نیست. آنها نمی توانند بالاخره بگویند که برجام خوب بود یا نه؟ بر خلاف نظر مخالفین این دولت از روز اول تحریم را برای کشور مضر می دانست و برای همین هم تمام تلاشش را برای برداشتن تحریم ها انجام داد. اما متاسفانه دعواهای داخلی استفاده از برجام را بسیار کاهش داد. و نهایتا هم حضور یک تندرو در طرف مقابل این توافق مهم را با مشکل مواجه کرد و مردم را به زحمت انداخت من به این دولت نمره خوبی در اداره کشور می دهم هم برای زحماتی که در به ثمر رساندن برجام کشید و هم به تلاشهایی که برای سرپا نگه داشتن اقتصاد در جنگ اقتصادی می کشد.

*(پاسخ به کامنت بالا)واقعیت این است که به جای فرافکنی باید برگردیم به صحبت های آقای روحانی در انتخابات 92 که گفتند بیشتر مشکلات کشور به خاطر سوء مدیریت ها است و تحریم فقط 20 تا 30 درصد تاثیر دارد.

***

انتشار یادداشتی با عنوان «چرا تنها راه نجات برجام، "خروج از برجام" است!؟» با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*متاسفانه تفکرات پوچ این دولت سبب شد تا فرمایشات رهبر را ندیده بگیرند و امروز در منجلاب برجام خود ساخته فرو بروند ،رهبر در مذاکرات خط قرمز گذاشت و عدول کردند ،رهبرتهدید کرد اگر برجام راپاره کنند ما اتش میزنیم و فردی به شوخی برداشت و اینک ثمره تمام کوتاه امدنها شده سختی زندگی مردم و کم اعتبار شدن سخنان خودشان ،ای کاش هرچه زودتر به سخنان رهبر جامه عمل بپوشانند تا از هزینه بیشتر برای کشور جلوگیری کنند. هر قدم عقب نشینی سبب جلو امدن دشمن میشود.

*همین چند روز قبل بود که اروپایی ها علیه ایران پیشنهاد قطع نامه ضدایران را به شورای حکام دادند که اگر دیپلماسی فعال تهدید وفشارایران نبود اکنون قطع نامه علیه ایران صادرشده بود ولذا مصداق نویسنده این مقاله مشابه همان کسی است که از کنار گودفریاد میزند لنگش کن بدون شک با خارج شدن ایران از برجام اجماع جهانی مورد نظر امریکا واروپا علیه ایران به سهولت شکل می گیردوباز تکرار تحریمهای شورای امنیت مجددا علیه ایران اجرایی میشود

*طبق نظر کارشناسهای اقتصادی ریشه همه مشکلات فعالیتهای غیر تولیدی مثل دلال بازی و بخر بفروشیه .راه کنترلش هم گرفتن مالیات سنگین از فعالیتهای غیرتولیدیه تا ضمن تامین کسری بودجه دولت فعالیتهای تولیدی رونق بگیره و باعث ایجاد اشتغال و مهار قیمتهابشه. در ضمن دولت هم باید انظباط مالی داشته باشه.

*در اوج تحریم هم میشود به گونه ای عمل کرد که نرخ ارز تا 100 سال دیگر هم تغییر نکند فقط باید از خلق نقدینگی،دادن یارانه و پول پاشی در قالب پرداخت سود بانکی اجتناب کنی

*با تغییر دولت در ایران شرایط هم تغییر خواهد کرد. روحانی و اصلاح طلبان به دلیل اینکه برجام رو تنها دستاوردشون تو این هشت سال میدانند و عملکردشان در جاهای دیگه زیر صفر بوده تا روز آخر دولت به همین رویه ادامه خواهند داد باید چندماه دیگه صبر کرد.

*برجام مرده است. جمهوری اسلامی تا ابد تحریم خواهد بود. بیهوده امیدی نبندد به رفع تحریم. همه میدانند فناوری هسته ای و موشکی بهانه است. مشکل غرب با جمهوری اسلامی، مسئله ایدئولوژی جمهوری اسلامی است. اینکه جمهوری اسلامی از مردم فلسطین حمایت میکند و خواهان نابودی اسرائیل است، یک مسئله ای است غیر قایل حل.  برنامه جمهوری اسلامی بایست بر اساس پذسرش مسئله ایدئولوژی باشد، پس: 1- ایران بایست برنامه های ملی اتکا توان تولید به جدیت دنبال کند، اما بایست به طوری جدی رقابت پذیری اقتصادی دنبال کند و به مافیاها و انحصرات و فساد اقتصادی پایان دهد وگرنه به سیاه چاله های عظیم تر خواهد رفت 2- ایران بایست برنامه های جدی برای جلوگیری از اتلاف منابع ملی در بخش دولتی کند، مثلا جلوگیری از افزایش حقوق کارمندان دولتی، این فجعه اخلاف عظیم بین حققو کارگران بخش خصوصی و کارمندان دولتی، در نهایت بحرانهای عظیم بودجه ای ایجاد میکند. این که دارند در مجلش 25% حققو کارمندان دولتی افزایش میدهند، یک فاجعه است، کار معقول ایسنت تا چند سال اصلا حقوق کارمندان افزایش ندهند، در عوض بجای افزایش حقوق کارمندان، اقدام به جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات و در کنترل تورم و افازیش قدرت خرید کنند.

*بیاییم تلاش کنیم ،تلاش کنیم وتلاش ،و در درجه اول مسئولینوکسانی که در صدر کار هستند در دوایر دولتی وخصوصی رو هر روز رصد شان کنیم ،وجلوی خلاف ودزدی را بشدت بگیریم ،به نخبگانمان امکانات در اختیارشان قرار دهیم ،واز طرح های انان جهت سازندگی استفاده کنیم ،انوقت به امریکا وبزرگتر از امریکا هیچ اعتنایی نخواهیم داشت .

***

مخاطبین الف درباره یادداشتی با عنوان «فمینیسم ایرانی علیه زنان!» نظرات متعددی ارسال کردند که برخی از آنها را می خوانید:

*کشور ما کشور شتر گاو پلنگه همین که اسم جمهوری در نامش داره یعنی الگو غربی اما اصرار داریم بگیم با الگو غربی ما اسلامی هستیم یکبار برای همیشه این تصمیم باید گرفته بشه که ایا قراره اسلام حاکم باشه یا نه قوانین امروزی این روش بیمار گونه تمام شخصیت و هستی مردم ایران نابود کرده

*فمینیست ها در باغ بهشت به زنان نشون میده و زن ها با دنباله روی از حرف های اونها موقعیت اجتماعی خود رو خراب میکنن. تو جامعه ایرانی زن احترام بالایی داره  زن هیچوقت بازداشت نمیشه، همه جا حق با خانماست، زن میتونه اصلاً کار نکنه و همه چی بخواد. فمینیسم از یکسری محدودیت های فرهنگی جامعه که باید روش کار بشه داره زن ها رو تحریک میکنه. این طرز فکر به حتم به طلاق ختم خواهد شد. یک زن تنها رها در جامعه کاملاً بی دفاعه و آسیب زیادی خواهد دید

*حمایت بی چون و چرای نظام جمهوری اسلامی ایران از زنان به خوبی در قوانین ایران بخصوص قوانین ازدواج آشکار است. در ایران به مردها به عنوان مجرم نگاه می کنند خصوصا در دادگاهها. همه جا اولویت با زنان است. گستاخی بی سابقه دختران نسل جدید ایران حاصل حمایت بی چون و چرای نظام از زنان است. و این باعث کاهش شدید تشکیل خانواده شده است. زنها طبق قوانین ایران هیچ مسئولیتی ندارند تمام بار مسئولیت روی دوش مردان است. جالب آنکه همچنان زنان مظلوم نمایی می کنند. این طنز تاریخ است.

*چرا اگر مادری و همسری و فرزند آوری و فرزند پروری با ارزش است دیه زن را به دلیل نان آور نبودن نصف مرد محاسبه می کنید ؟؟ تکلیف زنان شاغل و سرپرست خانوار چیست ؟؟ مگه آنها نان اور نیستند ؟؟ چرا دیه جنین پسر دو برابر مادرش است ؟؟ این کرامت و ارزش مادر را نشان می دهد ؟؟ من پیگیر دلیل منطقی نصف بودن دیه زن بودم و چندین روحانی فرمودند دلیل نان آور نبودن زن است نه نیمه انسان بودن زن ! بنابراین از نظر قانون همسری و مادری نصف نان اوری ارزش دارد. خودتان قضاوت کنید با این شرایط زن تحصیل کرده و مستقل امروزی باید به کاری که نصف نان آوری ارزش دارد تن بدهد ؟؟ چرا زن به نان آوری نپردازد که بتواند حقوق برابر مطالبه کند ؟؟

*۱- اولا اصلا «فمینیسم غربی» دقیقا یعنی چی؟ در ادبیات فمینیسم چنین مکتبی تحت عنوان «فمینیسم غربی» نداریم. فمینیسم چندین نحله و سه موج معروف دارد که هر کدام یک نظریه ای را دنبال میکنند. انصاف نیست که بدون مطالعه و درک هر کدام به آنها برچسب کلی بزنیم. سه موج اصلی دارد و بعد موجها و نحله های دیگر در آن شکل گرفته که برخی از آنها اتفاقا به اندیشه دینی نزدیک هستند. به عنوان مثال بروید «فمینیسم تفاوتگرا» را سرچ کنید. ۲- در مورد حق طلاق هم دوست عزیز، اگر قوانین ما حق برابر در طلاق به زوجین بدهد دیگر لازم نیست ابتدای زندگی در محضر مجبور به اندیشیدن به طلاق شوند و آن را در عقدنامه به صورت تبصره ی اضافی بیاورند یا مهریه های افراطی را گروکشی کنند. اگر فرزند شما در ازدواجی ناموفق گیر بیافتد و شوهرش او را به زور تا آخر عمرش نگاه بدارد باز همین حرفها را میزنید؟

*نهایتا این فیمینیسم برخواسته از غرب  به صورت کامل به ایران خواهد رسید( که الان هم رسیده) و در ترکیب با مردسالاری و سخت گیری های مردانه و قوانین عجیب و مهریه و جهیزیه و.. باعث خواهد شد که ازدواج کردن  کاملا پر هزینه و خطرناک و ریسکی شده   و هم ازدواج کاهش یابد و هم طلاق بالا رود. در غرب الان جنبشی ضد فمینیسم شکل گرفته با اسم MGTOWکه مخفف Men Going Their Own Way هست یعنی مردها راه خود را می روند و از ارتباط با خانمها و ازدواج  پرهیز می کنند استدلالشان هم این است که در غرب زنها بعد ازدواج با یک بهانه سمت طلاق میروند وalimony یا همان نفقه و مهریه و.. را دادگاه بر ما میندد و   سرپرستی بچه را هم به خانم میدهد و ما تا اون خانم مجددا ازدواج نکرده  باید  هزینه زندگی ایشون را بدهیم اموال هم ظاهرا نصف میشه و... پس چرا اصلا بریم سراغش؟ در ایران باید حواسمون باشه که ما چه کار میخواهیم بکنیم ایا می خواهیم راه اشتباه غرب را برویم یا خانواده را حفظ کنیم؟ اگر می خواهیم راه غرب را برویم که ادامه همین مسیر  به اون ختم میشه و همین روش عالیه. اگر می خواهیم خانواده سنتی خود را حفظ کنیم( کاری به بحث مذهبیش هم ندارم)  باید در ازدواج  و مقرراتش تغییراتی حاصل کنیم و گرنه توسط فرهنگ دیگر بلعیده خواهیم شد. ازدواج سفیدی که الان در جامعه ما راه افتاده  ما حصل همین فیمینیسم و  مشکلات و بحران های اقتصادی است. پیشنهادات: 1- به اقتصاد فکر دیگری شود و  با تغییرات اساسی از نظر اقتصادی  مردم توانمند شوند( رفع تحریمها  و رونق گردشگری و صنعت و..) 2- قوانینی که به ضرر مرد و زن هر دو است از ازدواج برچیده شود و ازدواج جذاب شود 3- عواقب تفکرات فمینیستی به مردم اموزش داده شد که نتیجه ان چه خواهد شد( چیزی که در غرب رخ داده بهشون نشان داده شود). به نظر من نیاز به یک بازنگری کلی در سیاستهای فرهنگی و  اقتصادی  و...دارد  که بعید است انجام شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار