کد خبر: ۱۵۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
بازرس کل استان گیلان تأکید کرد: به مدیران شرکت سرمایه‌گذاری ملی اعلام کرده‌ایم که پس از رساندن "ایران پوپلین" به شرایط مطلوب، فقط به افراد دارای اهلیت واگذار شود. عمل خارج از آن با برخورد قضائی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، یکی از برنامه‌های ثابت آیت‌الله رئیسی و هیئت قضائی در سفرهای استانی، سرکشی به واحدهای تولیدی است که اسیر ناکارآمدی‌ها، سوء مدیریت‌ها و سوء استفاده‌ها شده‌اند، کارخانه‌هایی که ناچار به بانک‌های عامل رسیده‌اند و جالب اینکه قانون بانک‌ها را از شرکت‌داری و فعالیت اقتصادی منع کرده است.

رئیس قوه قضائیه بهمن‌ ماه گذشته سفری یک روزه به استان گیلان داشت و در جریان آن از کارخانه ایران پوپلین بازدید کرد. کارخانه‌ای که با کمترین ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت است و به دلیل عدم پرداخت سررسید اقساط تسهیلات از سوی مالک قبلی به بانک ملی (سهامدار عمده)، بانک تجارت، شرکت سرمایه‌گذاری ملت و موسسه الغدیر، رسید. حالا این کارخانه که در موقعیت جغرافیایی مناسبی قرار دارد و از زمین‌های وسیعی بهره می‌برد، می‌تواند مورد طمع سودجویان باشد؛ ولی بازرسی کل استان گیلان، عزم خود را جزم کرده تا مانع تحقق اهداف سودجویان باشد. این وعده سیف‌الله مسرور، مدیرکل بازرسی گیلان است که در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم آن را مطرح کرده است.

تسنیم: شرکت ایران پوپلین از جمله شرکت‌های مورد بازدید آیت‌الله رئیسی در سفر به گیلان بود که مأموریت‌هایی به سازمان بازرسی کل کشور برای احیای آن داد. در حال حاضر این شرکت در چه وضعیتی قرار دارد؟

مسرور: بانک ملی، بانک تجارت، شرکت سرمایه‌گذاری ملت و موسسه الغدیر سال‌ها قبل کارخانه ایران پوپلین را در قبال مطالبات خود تملک کردند و الان مالک کارخانه محسوب می‌شوند و کارخانه به وسیله این گروه سرمایه‌گذاری در حال اداره است. از طرفی دولت و بانک‌ها نمی‌توانند کار اقتصادی و بنگاه‌داری و شرکت‌داری کنند که اداره شرکت با توجه به این ممنوعیت، مطلوب نیست. مالکان کارخانه مدعی هستند که کارخانه با 30 درصد ظرفیت در حال فعالیت است ولی مشاهدات ما از عملکرد کارخانه و گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود 10 درصد ظرفیت کارخانه در حال بهره‌برداری است. با این حال حتی اگر بگوییم که کارخانه با 30 درصد ظرفیت در حال کار است باز هم مطلوب نیست. چون زمانی این کارخانه بالغ بر 1000 کارگر داشت و الان تعداد کارگران به زحمت به 220 نفر می‌رسد.

تسنیم: دلیل افت فعالیت را در چه می‌بینید؟

مسرور: دلیل اصلی این است که سرمایه در گردش کافی به کارخانه تزریق نمی‌شود. الان تولیدات کارخانه به‌صورت امانی و پروژه‌ای است که سفارش می‌گیرد و بعد از دریافت پول و دستمزد، انواع پارچه را تولید می‌کند. به نظر من مالکان ایران پوپلین نتوانسته‌اند این کارخانه را به‌خوبی اداره کنند و سرمایه در گردش خوبی در اختیار آن قرار دهند.

تسنیم: طبق برخی شنیده‌ها و گزارش‌ها، وضعیت فعلی ایران پوپلین برخی سودجویان و منفعت‌طلبان را بر آن داشته تا این کارخانه را به مبلغ ناچیز و وعده سرمایه‌گذاری مطلوب تملک کنند که هدف اصلی آنها البته زمین‌های این کارخانه است.

مسرور: در حال حاضر چیزی تحت عنوان واگذاری ایران پوپلین وجود ندارد. پیش از این چند بار قرار بود شرکت واگذار شود ولی چون شرایط واگذاری مطلوب نبود، متوقف شد.

تسنیم: با توجه به تجربه ناموفق تعداد زیادی از واگذاری‌ها، شما مشکلی با واگذاری این شرکت ندارید؟

مسرور: ما در این زمینه پیشنهادی داریم که آن را به صورت کتبی به شرکت سرمایه‌گذاری ملی (که بانک ملی سهامدار عمده آن است) داده‌ایم و برای تحقق آن پیگیر هستیم. پیشنهاد دادیم که ابتدا سر و سامانی به کارخانه داده شود و با در اختیار دادن سرمایه‌ در گردش مشکلات مالی شرکت را حل کنند و در ادامه با بهبود اوضاع کارخانه بر اساس حفظ منافع دولت و کارگران، به اهل آن واگذار کنند. همچنین اهلیت‌سنجی در زمان واگذاری برای متقاضیان موضوعی بود که مورد تاکید قرار دادیم. کسانی باید کارخانه را بخرند که هم دارای تجربه کافی در امر نساجی باشند و هم استطاعت مالی آنها بررسی شود و بعد این که دستگاه نظارتی آنها را تایید کردند، واگذاری انجام شود.

تسنیم: به نظر شما وظیفه مالکان فعلی در قبال این شرکت چیست؟

مسرور: کارخانه الان در حال فعالیت است حتی با ظرفیت کم آن. این کارخانه هنوز تعطیل نشده و کارگرانی دارد ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید بهسازی و به‌روزآوری شود تا از زیان‌ده بودن به سوددهی برسد. از طرفی این کارخانه سرمایه راکد بانک‌های مالک محسوب می‌شود و سرمایه مولد نیست و تداوم مالکیت آن به نفع بانک‌ها نیست. بنابراین به نفع مالکان است که سر و سامانی به کارخانه دهند و اورهال کنند و بر اساس قوانین به فروش برساند.

تسنیم: اینطور به نظر می‌آید که گروهی با فعالیت‌های رسانه‌ای هدفمند به دنبال تصاحب این کارخانه از سوی یک شرکت با توانمندی‌های محدود هستند که شائبه‌هایی مبنی بر زمین‌خواری، تغییر کاربری و ... را در اذهان ایجاد می‌کند. آیا وجود این شائبه را قبول دارید؟

مسرور: این را مطمئن باشید که زمین‌های ایران پوپلین قابل تغییر کاربری نیست. ما قبلاً چند بار از این طریق گزیده شده‌ایم و الان دیگر با تجربه‌ایم و مانع آن خواهیم شد که شخص و یا اشخاصی بخواهند با این هدف ایران پوپلین را تصاحب کند. قطعاً اینها در شرایط فعلی نمی‌توانند ما را در این خصوص دور بزند. ممکن است برخی این ذهنیت‌ها را داشته باشند و طرح‌هایی هم در تهران در حال پیگیری باشد که آن را رد نمی‌کنیم؛ اما قطعاً نظارت خود را مضاعف کرده‌ایم و مراقبت لازم را انجام می‌دهیم.

تسنیم: به هر حال بانک‌ها ممنوع از شرکت‌داری هستند و از طرفی واگذاری ایران پوپلین از سوی بانک ملی و شرکای آن مورد حساسیت سازمان بازرسی است. پیشنهاد آخر شما درباره سرنوشت این شرکت چیست؟

مسرور: پیشنهاد مشخص ما این است که سرمایه‌گذارانی که الان مالک ایران پوپلین هستند و در راس آنها گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی قرار دارد، مشکلات فعلی را حل و کارخانه را توانمند کنند. این هدف با تزریق مالی و اعطای اعتبار ممکن می‌شود. پس از آن وقتی ارزش افزوده کارخانه بالا رفت، از متقاضیان خرید اهلیت‌سنجی کنند و از طریق فراخوان و مزایده، این متقاضیان مورد بررسی قرار بگیرند که ثابت شود که سرمایه‌گذار باشند نه سرمایه‌بر. همچنین خریداران باید تجربه کار در صنعت نساجی را داشته باشند و توانایی مالی لازم برای حضور در این صنعت را داشته باشند تا اینکه با واگذاری شرکت موافقت کنیم.

تسنیم: طبق قانون، بانک‌ها موظف به واگذاری شرکت‌های تحت تملک خود هستند. بر همین اساس بانک‌های سهامدار ایران پوپلین به دنبال واگذاری آن هستند. این مالکان چقدر ملزم به رعایت توصیه شما هستند؟

مسرور: اگر به این نتیجه برسیم که مالکان در حال فراهم کردن مقدمات تعطیلی کارخانه هستند یا اینکه کارخانه را به کسانی که اهلیت ندارند واگذار می‌کنند، اولا اجازه این کار را نخواهیم داد و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، ممکن است ناگزیر به اقدام قضائی شویم. اما فعلاً نمی‌خواهیم این مسائل را مطرح کنیم و می‌خواهیم که مالکان، در یک فضای طبیعی و بر اساس وظیفه، تکلیف خود را انجام دهند. برای ما اصل بر این است که کارخانه تعطیل نشود، فضا و تجهیزات آن بازسازی شود و با حداکثر ظرفیت ممکن به چرخه تولید بازگردد.

تسنیم: برای تصمیمات بعدی خود در قبال ایران پوپلین، تحت تأثیر جوسازی‌های احتمالی رسانه‌ها که نیستید؟

مسرور: ما مخلص رسانه‌ها هستیم اما کار خود را انجام می‌دهیم و جو‌سازی‌های رسانه‌ای تأثیری در کار ما ندارد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار