کد خبر: ۱۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
نیما بهدادی مهر
آب عامل اصلی بروز نزاع بین ملت‌ها درهزاره سوم برشمرده شده است. خشکسالی‌های دهه اخیر، گرمای بی سابقه کره زمین، کمبود شدید منابع آب، خالی شدن سفره‌های زیرزمینی و هشدارهای پیاپی کارشناسان درباره جدی بودن بحران کم آبی همگی از فرارسیدن شرایطی سخت خبر می دهند. دورانی که جیره بندی آب، استفاده از تانکرهای آبرسانی برای تامین نیاز آبی جامعه و نیز مرحله بندی قطع آب به برنامه اصلی دولت‌ها بدل می شود و تنها در حد یک ایده مطرح نخواهد بود.
دراین شرایط، نقش رسانه‌ها در تصحیح الگوی مصرف آب به طورخاص و مصرف انرژی به طورعام بسیارحیاتی است. صدا و سیما در دهه هفتاد و دورانی که قطعی برق مساله ای روزانه بود با تهیه برنامه‌های تبلیغی تلاش مناسبی  را در اصلاح الگوی مصرف برق انجام داد.
آن روزگار خبری از لامپ‌های کم مصرف نبود و پخش چنین برنامه‌هایی می توانست در توزیع برابر برق به سایر مناطق کشور راهگشا باشد.
برای مثال در یک تبلیغ معروف، بابا برقی با تکرار پیام «مصرف بی رویه کار خیلی بدیه» هم بر مصرف بهینه برق در بلند مدت تاثیر مناسبی گذاشت و هم به عنوان یک پیام ذهنی ماندگار در اندیشه جامعه جای گرفت.اکنون نیز برنامه مشابهی برای جایگزینی الگوی جدید مصرف آب درحال اجراست. بر بیلبوردها پیام‌هایی هشدارگونه از خشکی زودرس طبیعت سبز همراه با نشانه‌هایی تصویری از قطره آبی در یک کویر وسیع و جوانه‌های خشک شده گیاهان و درختان نشسته و در بزرگراه‌ها و مسیرهای پر رفت و آمد شهرها نصب شده است.حاشیه نویسی روی دیوارها درباره کمبود منابع آبی دیگر راهکاری است که به کار گرفته شده است. رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و رسانه‌های دیداری متناسب با جامعه هدفشان به بحران آب پرداخته اند و حتی مجموعه کلاه قرمزی 93 نیز درچند قسمت هم به مناسبت روز جهانی آب و هم با رونمایی از شخصیت عروسکی دیب به این موضوع اشاره کرد.به واقع رسانه‌ها برای هرنسل به فراخور جهان بینی که دارند برنامه‌ها، پیام‌ها و هشدارهای زیستی را ارائه می کنند و تلاش دارند از ذخایر آبی موجود حفاظت شود تا حیات نسل‌های آینده با خطر روبرو نشود.  تهیه برنامه‌های گفت وگومحوربا حضورکارشناسان حوزه محیط زیست و آبفا از دیگر راهکارهایی است که هم مبانی تدوین طرحی با عنوان نظامنامه جامع مصرف آب بر مبنای حوزه بندی جغرافیایی و اقلیمی از دریچه این مباحث پی ریزی می شود و هم می توان الگوهایی از شیوه مصرف بهینه آب را به جامعه آموزش داد.
تبلیغات محیطی، پیام‌های رسانه ای و استفاده از ظرفیت هنرمندان و ورزشکاران در تبیین الگوی مصرفی آب از راهکارهای دیگری است که ارگان‌هایی چون شهرداری، اداره کل محیط زیست و اداره کل ابفای استان‌ها می توانند از آن بهره ببرند و بحران چالش برانگیز کم آبی را مدیریت کنند.  



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار