کد خبر: ۱۵۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
گروه استان‌ها ـ رئیس شورای سیاستگذاری ائتلاف وحدت ملی کشور گفت: امروز ساختار‌های غلط اداری و اقتصادی کشور ما را به جایی رسانده است که کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی ۱۰ برابر بیشتر از استاندارد‌های بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شیراز ، رامین مهمانپرست بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه این ائتلاف به دنبال ایجاد تهیه لیست جدید و مستقل در راستای افزایش مشارکت مردمی و دستیابی به منافع ملی با بهره مندی مشارکت ملی است، اظهار داشت: نباید بگذاریم آخرین فرصت‌ها از دست برود.

وی با بیان اینکه توجه جناح‌های سیاسی به منافع تشکیلاتی در شرایط کنونی بسیار خطرناک است و جواب نمی‌دهد، افزود: امروز در تمام مباحث احتیاج به یک رویکرد ملی داریم که بایستی همه به دنبال منافع ملی باشند.

مهمانپرست با بیان اینکه این ائتلاف به عنوان یکی از جبهه‌های رسمی ثبت شده در کشور در خصوص رویکرد این ائتلاف در انتخابان 1400 ریاست جمهوری است، گفت: متاسفانه همیشه اینگونه بوده که اکثر افراد کاندیدا شده فاقد برنامه جامع برای اداره کشور بوده اند و صرفا انتخابات‌ها با وضعیت هیجانی و احساسی همراه بوده است. به عبارت دیگر رقابت بین افراد بر اساس شعار‌ها بوده نه رقابت بین برنامه ها.

سخنگوی سابق وزارت خارجه با اشاره اینکه در زمانی می‌توانیم توسعه پیدا کنیم که تشکل‌های سیاسی طرح و برنامه جامع برای اداره کشور داشته باشند و بتوانند اعتماد مردم به برنامه‌ها را جلب کنند، گفت: امروز ساختار‌های غلط اداری و اقتصادی کشور ما را به جایی رسانده است که کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی 10 برابر بیشتر از استاندارد‌های بین المللی است و تعداد بازنشستگان نیز از کارکنان دولت بیشتر است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائتلاف وحدت ملی کشور اضافه کرد: بررسی بودجه 98 کشور نشان می‌دهد که ردیف بودجه عمومی دولت 520 هزار میلیارد تومان بوده، اما بودجه شرکت‌های دولتی که عمدتا یا در معرض ورشستگب هستند یا عملکردشان مشخص نیست 2.5 برابر بودجه عمومی دولت بوده است.

مهمانپرست با بیان اینکه در بودجه 99 نیز این وضعیت بدتر شده و نسبت بودجه شرکت‌های دولتی به ردیف عمومی بودجه 3 برابر شده است، با انتقاد به بودجه 1400کشور هم گفت: این بودجه هزینه بسیار بالایی را برای دولت ایجاد خواهد کرد و بدون فروش نفت عملیاتی نخواهد شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائتلاف وحدت ملی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این ائتلاف برای انتخابات ریاست جمهوری به دنبال فرد خاصی نیست، گفت: منتظر هستیم تا بعد از بررسط صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان به بحث حمایت از کاندیدا‌ها ورود کنیم اگرچه از این ائتلاف دو تا سه نفر برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند، اما ملاک ما همچنان داشتن برنامه است.

مهمانپرست یادآور شد: در بحث همراهی با دیگر تشکل‌ها و احزاب اگر اصرار بر جناحی عمل کردن باشد ما عذرخواهی می‌کنیم، اما حاضر به مشارکت با احزاب و گروه‌های سیاسی در راستای منافع ملی هستیم، چون معتقدیم اگر سلیقه و جریان جدیدی به وجود نیاید در واقع تغییری ایجاد نشده و منافع عمومی و ملی تامین نخواهد شد.
سخنگوی سابق وزارت خارجه با بیان اینکه این ائتلاف آمادگی دارد به عنوان جبهه پیشگام در عرصه تشکل‌های سیاسی برنامه‌ها و طرح‌های خود را ارائه دهد، گفت: صریحا دیگر احزاب و تشکل‌ها را به مناظره دعوت می‌کنیم.

مهمانپرست اضافه کرد: معتقدیم اداره کشور باید واقع بینانه باشد و برای رسیدن به این رویکرد باید با طرح و برنامه واقع بینانه به عرصه آمد.

وی اظهار کرد: تنظیم بودجه براساس نفت و مالیات در شرایط کلی کشور واقع بینانه نیست، چرا که وضعیت درآمد‌های نفتی نامشخص بوده و در بحث مالیات نیز شرکت‌های دولتی معلوم نیست مالیات هایشان چقدر است و به کجا می‌رود و بخش خصوصی نیز بیش از این نمی‌تواند افزایش مالیات را تحمل کند.

مهمانپرست با بیان اینکه مردم از این شرایط خسته شده اند و دیگر تحمل ادامه این وضعیت را ندارند، گفت: امروز باید تمام دلسوزان نظام بسیج شوند و با ایجاد یک جریان مستقل مردمی در راستای منافع ملی حرکت کنیم، زیرا دیگر کارکرد‌های احزاب اصولگرا و اصلاح طلب سنتی پاسخگو نیست.

وی گفت: ما معتقدیم قرار نیست رئیس جمهور علامه دهر باشد بلکه باید یک تیم تخصصی و مجرب را در کنار خود داشته باشد. در غیر اینصورت هرگونه سخن و مطلبی جنبه شعار خواهد داشت.

سخنگوی سابق وزارت خارجه با تاکید بر اینکه حرکت براساس طرح و برنامه باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود، گفت: درحال حاضر این ائتلاف در قالب برنامه پژواک بنا دارد تا تصویر روشنی را از طرح و برنامه‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری در معرض قضاوت مردم قرار دهد. از سوی دیگر اعتقاد داریم رسانه‌ها باید کاندیدا‌ها را سوال پیچ کرده و از آن‌ها برنامه بخواهد تا تشکل‌ها و احزاب نیز مجبور به کار بر روی طرح و برنامه‌ها باشند تا شعار صرف.

مهمانپرست در خصوص نگاه این ائتلاف به بحث مذاکره با آمریکا گفت: اصل مذاکره هیچ اشکالی ندارد، اما در دنیای امروز برای گرفتن حق باید قوی و قدرتمند بود و آنچه در این فضا مهم است شرایط مذاکره و چگونه وارد شدن به آن است.

وی افزود: اگر از موضع اقتدار مذاکره انجام شود، میدان قدرت به نفع بوده و می‌شود از حق خوبش دفاع کرد، اما اگر از موضع ضعف به بحث مذاکره ورود شود نمی‌توان منافع ملی را تعریف کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائتلاف وحدت ملی کشور، وضعیت اقتصادی و توان دفاعی را دو مؤلفه مهم در عرصه مذاکره است، گفت: یک قائده مهم در دنیا این است که کشور‌هایی که دارای توان دفاعی و اقتصادی بالا هستند همواره از شکل گیری جنگ جلوگیری می‌کنند؛ در واقع افزایش توان دفاعی جنبه بازدارندگی دارد.

مهمانپرست از ضرورت اتخاذ ساز و کار‌های مناسب برای خنثی کردن تحریم‌ها سخن گفت و اظهار کرد: کاهش ارز پول ملی به خودی خود خوب نیست، اما می‌شود از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت آتی باید دارای دیپلماسی اقتصادی باشد، این در حالی است که رابطه سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع اقتصادی هیچ معنایی ندارد.

انتهای پیام/424/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار