کد خبر: ۱۵۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
کرونا نسخه سفرهای نوروزی را پیچید
مردم هنوز برای سفرهای نوروزی سردرگم هستند،۴۰ شهر طبق اعلام ستاد کرونا ممنوعیت سفر با خودروی شخصی دارند و برای استانهایی که در این فهرست نیستند، فرمانداران و استانداران جداگانه تصمیم میگیرند.

مهر: حکایت ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند حکایت این روزهای مسئولین کشور در ارتباط با تصمیم برای سفرهای نوروزی است. ستاد کرونا سفر به برخی از شهرها را ممنوع می‌کند و استانداران و فرمانداران هر کدام برای خودشان تصمیم گرفته و اعلام می‌کنند که سفر به شهرشان شامل جریمه و محدودیت خواهد بود. همچنین اگرچه جریمه سفر به شهرهای ممنوعه ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده اما یکباره یکی از همین دو پادشاه در شهرها اعلام می‌کنند که این جریمه یک میلیون تومان است!

در ستاد کرونا نیز تکلیف سفر با خودروی شخصی معلوم نیست. چون در اطلاعیه شماره ۵ اعلام شده تا جای ممکن با خودروی شخصی سفر کنید و از طرفی سفر با خودروی شخصی در شهرها شامل جریمه می‌شود! مجموع این اظهارات و تصمیمات چندگانه موجب شده مردم با وجود اینکه تنها سه روز تا پایان سال مانده هنوز ندانند که تکلیفشان با سفرهای نوروزی چیست.

سفر به شهر قرمز پررنگ یا نارنجی کمرنگ؟

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آخرین اظهارنظر خود در گفتگو با شبکه خبر از رنگ بندی جدید خبر داده و گفته است: قرار شد برای سفرهای نوروزی رنگ بندی اعلام کنیم. دو گزینه رنگ بندی بر اساس وضع موجود و رنگ بندی بر مبنای مؤلفه ویروس موتاسیون یافته و از عزیزانم در ستاد ملی تقاضا کردیم که اگر هر کدام از آنها را بپذیرند فواید و مزایای مشخص خود را دارد و دوستان رنگ بندی شادتر را پذیرفتند که آبی و زرد بیشتر و قرمز و نارنجی کمتری داشت؛ یعنی همان مؤلفه قبلی و بدون مداخله ویروس موتاسیون یافته و ما هم چون قرار بر تبعیت از فرمایش عزیزان در ستاد داریم و قرار بر اعمال و اعلام تک صدایی است ما خواستیم تا عزیزان همین تصمیم را اعلام کنند؛ گرچه طبق فرمایش مقام معظم رهبری حد و حدود اعلام محدودیت با ما است اما اعمال آن با دیگران است و ما به دلیل اعمال تک صدایی این را پذیرفتیم.

بنابر اظهارات صریح وزیر بهداشت مطلقاً موافق سفر نیست هیچکدام از پزشکان و مسئولان بهداشتی دیگر هم موافق سفر نیستند اما در کل تنها ۴۰ سفر ممنوعیت سفر دارد آن هم تنها با خودروی شخصی این همان سیاستی است که باعث شده مردم سه روز مانده به عید نوروز هنوز سردرگم باشند.

سفرهای نوروزی به همه شهرهای کشور جز ۴۰ شهر با خودروی شخصی اعلام شده توسط ستاد کرونا و جز چند استان اعلام شده توسط استانداران آزاد است. در واقع طبق اطلاعیه شماره ۵ ستاد کرونا ۴۰ شهر اعلام شده جزو شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی هستند که تردد با خودروی شخصی به آنها ممنوع است. برخی از فرمانداران این شهرها نیز گفته‌اند که خدمات گردشگری به گردشگران داده نمی‌شود.

سفر به مازندران آزاد است ولی شما نیایید!

جالب اینجاست استان مازندران که همیشه دچار چالش بود و ورود مسافران به این استان ممنوع اعلام می‌شد اگرچه تا همین رو سه روز پیش در وضعیت قرمز و نارنجی بود اما زرد و آبی شد جالب‌تر آنکه وزیر بهداشت به مازندران سفر و از مردم تقاضا کرد که به مازندران سفر نکنند اما هیچیک از شهرهای این استان در فهرست شهرهای ممنوعه نیستند. سوال اینجاست اگر مبنای تکلیف سفرهای نوروزی اطلاعیه‌های ستاد کروناست چرا وزیر بهداشت برخلاف این اطلاعیه‌ها سخنرانی می‌کند؟

سفر به یزد مشروط به رزرو هتل

در استان یزد اعلام شد تنها شهر خاتم وضعیت نارنجی دارد در حالی که برخی تصور کردند کلاً سفر به این شهر ممنوع است. چون سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد قبل از مشخص شدن رنگ بندی استان یزد توسط وزارت بهداشتٰ، سفر نوروزی یزد را ممنوع اعلام کرده بود. ولی بعد از آن سخنگوی ستاد استانی کرونا این خبر را برداشت شخصی دانست!

طالبی استاندار یزد هم گفت: ممنوعیت چادر زدن در اماکن عمومی و خیابان‌ها، ورود حتمی گردشگران در صورت رزرو هتل و اقامتگاه مجاز به‌عنوان دو مصوبه قبلی ستاد اجرایی خدمات سفر استان، همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

جریمه یک میلیونی برای مسافران اصفهان

این برداشت‌های نادرست و اطلاعات غلط مردم را برای سفرهای نوروزی دچار سردرگمی کرده است. همچنین اجرای سیاست‌های سلیقه‌ای توسط سخنگوهای ستاد مقابله با کرونای هر استان و یا فرمانداران نیز به این سردرگمی اضافه کرده است. به عنوان مثال اگرچه اعلام شده که مسافران برای تردد به استان‌های قرمز و نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند اما حجت الله غلامی سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان در شب ۲۶ اسفند اعلام کرد: جریمه خودروهای غیر بومی برای ورود به اصفهان تا یک میلیون تومان تعیین شده است. همچنین بر اساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۹ شهرستان اصفهان در وضعیت زرد کرونا قرار دارد. چهار شهرستان استان نیز در وضعیت آبی و شهرستان گلپایگان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارد. وضعیت شهرستان خوانسار نیز در زمینه شیوع بیماری مناسب نیست و در آستانه قرار گرفتن در وضعیت نارنجی است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان با بیان اینکه ورود همه خودروهای غیر بومی به شهر اصفهان ممنوع است، ابراز داشت: ورود خودرو از شهرهای وضعیت قرمز به اصفهان مشمول یک میلیون تومان جریمه خواهد شد. ورود خودروها از شهرها با وضعیت نارنجی به اصفهان نیز مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی می‌شود. همچنین مسافرانی که رزرو اقامتگاه دارند اجازه سفر به اصفهان را خواهند داشت.

سفر به بوشهر تنها در روزهای پایانی هر هفته ممنوع!

در استان بوشهر نیز اعلام شده سفر با خودروی شخصی به گناوه دیلم و کنگان ممنوع است و این مورد توسط فرمانداران نیز به اطلاع مردم رسیده است. اما عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در روز ۲۴ اسفند گفت: مسافرت به استان بوشهر در سه روز پایانی هر هفته ممنوع است. به احتمال زیاد رنگ وضعیت کرونایی برخی شهرهای استان بوشهر خصوصاً در شمال استان تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سواحل و مدرسه‌های استان بوشهر برای اقامت در ایام نوروز بسته است، ادامه داد: در مدارس و سواحل استان بوشهر هیچ‌گونه امکانات اقامتی و خدماتی وجود ندارد.

سفر به شیراز زرد رنگ ممنوع!

غیر از محدودیت‌هایی که ستاد کرونا برای ۴۰ شهر اعلام کرده، فرمانداران و استانداران هم محدودیت‌هایی را اطلاع رسانی کرده‌اند. به این معنی که اگر چه آن استان در وضعیت قرمز نیست ولی ممنوعیت برای ورود به آن اعلام شده است.

شهرستانهای ارسنجان و زرین دشت تنها شهرستان‌های نارنجی استان فارس هستند که در اطلاعیه ستاد کرونا به آن اشاره شده با این وجود استاندار فارس تاکید کرده که براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، سفر به شهرهای زرد نظیر شیراز، ممنوع و کمپ‌ها و اماکن اقامتی این مناطق هم تعطیل است.

عنایت‌الله رحیمی در جلسه مجازی استانداران با وزیر کشور با بیان اینکه اکنون ۲۵ شهر استان فارس در وضعیت آبی و ۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارد، گفت: سفر از شهرهای قرمز به استان فارس اکیداً ممنوع است.

هرمزگان در لیست نیست ولی ممنوع است!

استان هرمزگان نیز جز بندر خمیر در فهرست شهرهای ممنوعه قرار ندارد اما علی رئوفی معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان گفته طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مسافرت به شهرهایی که وضعیت آن‌ها آبی یا زرد است ممنوع نیست، ولی هرمزگان به دلیل اینکه استانی مسافرپذیر است سفر کردن به آن ممنوع است. دریابانی و نیروی انتظامی با قایق‌هایی که مسافرین را به صورت غیرمجاز منتقل می‌کنند، برخورد می‌کند. همچنین از ۲۰ اسفندماه در همه ورودی‌های هرمزگان آزمایش کرونا انجام می‌شود که مسافران بدون تست کرونا اجازه ورود به شهرستان‌های استان ندارند.

قصر شیرین آبی است ولی مسافر نمی‌گیرد

۲۶ اسفند ماه مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین گفته که تعطیلات پایان سال جاری و نوروز سال ۱۴۰۰ پذیرای مسافران و مهمانان نوروزی در این شهرستان نیستیم و از مردم دیگر نقاط استان کرمانشاه و کشور می‌خواهیم به قصرشیرین سفر نکنند. بر اساس اعلام ستاد کرونا ما هیچ گونه خدماتی به مسافران و مهمانان نوروزی در این شهرستان نخواهیم داد و تمام میادین و بوستان‌های این شهر مسدود است. اجازه برپایی چادر در پارک‌ها و بوستان‌های شهر داده نخواهد شد. همچنین وضعیت شهرستان قصرشیرین از لحاظ ابتلاء به ویروس کرونا آبی است ولی این وضعیت شکننده بوده و احتمال تغییر آن زیاد است.

صحبت‌های فرماندار قصر شیرین در حالی است که این شهرستان و شهرهای دیگر استان کرمانشاه در فهرست ۴۰ شهر ممنوعه وزارت بهداشت نیست.

برخی هتلداران مجوز تردد می‌گیرند!

موضوع دیگر درباره ممنوعیت تردد در شهرها و استفاده از خودروی شخصی است که هر کسی مجاز یا غیرمجاز به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کند. به عنوان نمونه هتلی در شرق کشور به مسافران همیشگی خود پیامک داده که اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید، ما می‌توانیم مشکل تردد شما را حل کنیم! مسافران سایت‌های رزرو تور گردشگری نیز پیامک‌هایی را دریافت می‌کنند که در آن اعلام شده به کاربران خود، وچر هتل خواهند داد.

بالاخره سفر با خودروی شخصی ایمن است یا نه؟

همچنین اگرچه در زمانی که تازه کرونا شیوع پیدا کرده بود، اعلام شد، ایمن ترین وسیله نقلیه، خودروی شخصی است اما اکنون اعلام می‌شود که سفر با خودروی شخصی ممنوع است. با این وجود در اطلاعیه ستاد کرونا آمده که تا جای ممکن با خودروی شخصی سفر کنید؛ این در حالی است که مسافران شهرهای ممنوعه در صورت سفر با خودروی شخصی جریمه می‌شوند!

آنچه که تا کنون به صورت قطعی مشخص شده این است که تردد به استان‌ها ممکن است برای مسافران برخی از شهرها طبق اظهارات سلیقه‌ای، مشمول جریمه شوند. پروازها نیز لغو شود و مسافران برای دریافت هزینه کنسلی خود دچار مشکل شوند. همچنین ممکن است که هنگام سفر به شهری، آن شهر رنگ عوض کند و وضعیت آن نامناسب باشد اما به طور حتماً مسافران هیچ شهری اجازه اقامت در چادر مسافرتی، کمپ‌ها و اقامتگاه‌های غیر مجاز مانند مدارس و مهمانسراها را ندارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار