کد خبر: ۱۵۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
تجارت آنلاین در آستانه سال نو رویدادهای مهم کشور را مرور می کند
یکی دیگر از بحران های اقتصادی که عملکرد مدیران را زیر سوال برد و اثبات کرد که مردم از سومدیریت مسوولان رنج می برند، گرانی قیمت مسکن بود.

فراز و فرودهای اقتصاد ایران در سال ۹۹

گروه اقتصادی کورش شرفشاهی: سال ۹۹ با وجود تمام اتفاقاتی که در عرصه های گوناگون رخ داد، روزهای پایانی خود را می گذراند. سالی که شاهد ابرچالش اقتصادی بود و سیل سومدیریت و بی برنامگی، آرامش را به طوفان تبدیل کرد. قیمت هایی که بدون توجه به ادعای مدیران بر کنترل بازار، مسیر خود را طی کرد و در این بین دهک های بسیاری زیر بار چرخهای گرانی و تورم له شدند. با نگاهی به آنچه رخ داده می توان بیلان روحانی را در سال پایانی ریاست تشریح کرد.

دلار و سکه برمدار بحران آفرینی

در حالی که ادعای مدیریت داریم و منکر تاثیر تحریم و تهدید آمریکا بر اقتصاد کشورمان می شویم، گران شدن دلار همه چیز را در کشور به هم می ریزد به نوعی که شاهد تاثیر هر یک دلار بر اقتصاد هستیم. هنوز نمی دانیم چطور شد که دلار از ۳۵۰۰ تومان به آستانه ۳۳ هزار تومان رسید. بدتر اینکه تا دقایق آخر مسوولان از جمله رییس جمهور، رییس بانک مرکزی و نمایندگان مجلس ادعا می کردند قیمت دلار در کنترل است و بزودی شاهد سقوط قیمت دلار خواهیم بود. حتی حسن روحانی و عبدالناصر همتی به مردم هشدار می دادند که اگر روی دلار سرمایه گذاری کنید، بیچاره خواهید شد، اما دیدیم کسانی که به نصیحت های آقایان گوش نکردند، یک شبه ره صدساله پیمودند. از سوی دیگر دلار به صورت مستقیم بر طلا اثر گذاشت به نوعی که سکه ۳ میلیون تومانی تا آستانه ۱۷ میلیون تومان بالا رفت، عددی که هیچ کس باور نمی کرد و هنوز هم باور کردنی نیست. اما دلار اکنون در مرز ۲۴ هزار تومان و سکه در مرز ۱۱ میلیون تومان است تا مصداق به مرگ گرفتیم تا به تب راضی شوند را با گوشت و پوست و استخوان لمس کنیم. چرا که مردم دلار ۳ هزار تومانی و سکه ۳ میلیون تومانی را فراموش کردند و اکنون به این اندازه بی ارزش شدن پول ملی راضی هستند.

شتاب مسکن به سوی گرانی

یکی دیگر از بحران های اقتصادی که عملکرد مدیران را زیر سوال برد و اثبات کرد که مردم از سومدیریت مسوولان رنج می برند، گرانی قیمت مسکن بود. در حالی قیمت مسکن روند صعودی در پیش گرفت و از میانگین متری۱۰ میلیون تومان به ۲۲ میلیون تومان رسید که قیمت مصالح ساختمانی نیز اسیر آشفتگی شد و شاهد گرانی روزانه سیمان، آهن، وسایل برقی، سنگ تزیینی و... بودیم. براستی هیچ ثباتی در بازار شاهد نبوده و هنوز هم نیستیم. اگر امروز سخن از رکود در بازار مسکن مطرح می شود، باید بدانیم که آرامش قبل از طوفان است، چرا که سال آینده با افزایش ۳۹ درصدی دستمزد، قیمت تمامی مصالح ساختمانی افزایش خواهد داشت.

آشفته بازار خودرو

یکی دیگر از بازارهایی که باعث شد نمره مدیریت دولت روحانی تک رقمی شود و دلیلی بر اعتراض های مردمی باشد، افزایش قیمت خودرو بود. پرایدی که ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت و مردم رغبتی به خرید آن نشان نمی دادند، به ۱۳۰ میلیون تومان رسید تا مردم حیران این همه سومدیریت شوند. مردم هنوز فراموش نکرده بودند که کمپین نخریدن خودرو ایرانی راه انداخته بودند تا دولت را ودار کنند یا قیمت خودرو را به دلیل کیفیت پایین و خدمات پس از فروش نامناسب پایین بیاورد، یا به مردم اجازه داده شود به اختیار خود خودرو با کیفیت خارجی بخرند و البته تعرفه ها پایین بیاید، که دیدند همان خودرو بی کیفیت را نیز نمی توانند بخرند و شورای رقابتی که در تمامی سالهای گذشته نتوانسته بود خودروساز را ودار به ارایه خدمات مناسب و کیفیت بالا کند، هر سه ماه یک بار ۳۰ درصد قیمت خودرو را گران می کرد تا به مردمی دهن کجی کند که سالهاست مطالبه گر سوار شدن به خودرو ایمن و مناسب هستند. در شرایطی که مردم هرگاه اراده می کردند، خودرو را از کارخانه تحویل می گرفتند، اکنون باید ثبت نام اینترنتی کنند و منتظر باشند تا فرشته بخت و اقبالشان طلوع کند تا همان خودرو بی کیفیت را با تحمل خواری تحویل بگیرند و حداقل با ۱۰۰ میلیون تومان سود به بازار آزاد بفروشند.

سایه بی اعتمادی بر بورس

یکی دیگر از بخشهای اقتصادی که همه چیز را زیر سوال برد، بازار سرمایه بود. تنها بازاری که همچنان راه خود را می رفت و در کانال ۷۰ هزار کم و زیاد می شد، یک باره رشد سرسام آوری را تجربه کرد. کلید این مساله با آزادسازی سهام عدالت زده شد به نوعی که یک باره میلیونها سهام عدالت وارد بازار سرمایه شد. از سوی دیگر روحانی شرکتهای دولتی را وادار به ارایه سهام در بورس کرد و مهمتر اینکه شرکتهای شستا را نیز با وجود اعتراضهای کارگرانی که تامین اجتماعی را مال خود می دانستند، در بورس عرضه کردند. همچنین بانکها موظف به پایان دادن به بنگاهداری شدند که عرضه سهام شرکتهای بانکی نیز بازار بورس را داغ کرد تا آنکه بورس شاخص دو میلیون و ۲۰۰ هزار را پشت سر گذاشت. اما یک باره این بازار نیز دچار رکود شد تا سرمایه گذاران بورس با سر به زمین بخورند و از بورس تنها بی اعتمادی باقی بماند. امروز نیز شاخص در کانال یک میلیون و۱۰۰ بالا و پایین می شود.

افتتاح پروژه های دولتی

در شرایطی که همه چیز به هم ریخته، روحانی بنابر تاکید خودش، دایم پروژه افتتاح می کند. پروژه هایی که در سایه گرانی و تورم، لذتی برای مردم ندارد. به واقع مردمی که با گرانی سرسام آور و تورم ۱۰۰ درصدی دست و پنجه نرم می کنند، چه درکی از افتتاح کارخانه می توانند داشته باشند. به عبارت بهتر مردمی که برای خرید یک مرغ باید ساعتها در صف بایستند، چه درکی می توانند از مدیریت کشور داشته باشند.

رونق کسب و کارهای انترنتی

آنچه در این آشفته بازار برای مردم باقی ماند، فاصله گرفتن از فضای سنتی و روی آوردن به فضای مجازی بود. آنچه سالها نتوانسته بودیم برای مردم توجیه کنیم، یک باره با فشار کرونا محقق شد. مردم دیگر پول در جیب نمی گذارند و همه چیز با کارت بانکی خرید و فروش می شود. حتی بانکها نیز پول نقد نمی گیرند و نمی دهند. در این رابطه عضو اتاق اصناف با اعلام اینکه فروشگاههای قدیمیتر و بزرگتر دیجیتالی رشد ۵۰۰ درصدی را تجربه کردند گفت: برای فروشگاههای تازه تاسیس هم شرایط حاصل از کرونا سبب شد که با کمترین تبلیغات برای معرفی خود، ۶۰ تا ۷۰ درصد فروش بیشتری داشته باشند.سیدمهدی میرمهدی کمجانی گفت: در یک سال و نیم اخیر و به خصوص در سال ۹۹ روند کسبوکارهای اینترنتی رشد بسیار خوبی داشته و الان حرف اول در فروش را کسبوکارهای اینترنتی میزنند.وی ادامه داد: در یک سال اخیر به علت شیوع کرونا مردم برای خرید نمیتوانستند برای خرید به بازار مراجعه کنند و از همین جهت خرید خود را از دنیای مجازی انجام میدانند. میتوان گفت فروشگاههای مجازی در یک سال اخیر رشد بیش از ۷۰ درصدی را تجربه کردند.

تاثیر اسفبار سیاست بر اقتصاد

در شرایطی که بارها تاکید می کردیم انتخابات آمریکا ربطی به ایران ندارد و سعی می کردیم تاثیر تحرکات آمریکا را منکر شویم، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، ترامپ جمهوری خواه رفت و بایدن دموکرات آمد تا هم جلوی رشد قیمت ها گرفته شود و هم مردم به کاهش قیمت ها امیدوار شوند. اکنون نیز مردم منتظر این هستند که بایدن به برجام بازگردد، تحریمها برداشته شود، پولهای بلوکه شده ایران آزاد شود، بتوانیم نفت بفروشیم و معاملات خارجی به روال عادی بازگردد تا شاید مقداری رنگ آرامش و آسایش در اقتصاد ببینیم

برچسب ها: اقتصاد ، بورس ، بازار ارز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار