کد خبر: ۱۵۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
سال ۹۹ را باید سال جهش نرخ ها در بازارهای مختلف نامید؛ سالی که قیمت سکه و طلا در آن افزایش چشمگیری یافت و سبب هجوم خریداران به این بازار شد.

طلا و سکه در سال 1400 گران می شود یا ارزان؟

سال ۹۹ را باید سال جهش نرخ ها در بازارهای مختلف نامید؛ سالی که قیمت سکه و طلا در آن افزایش چشمگیری یافت و سبب هجوم خریداران به این بازار شد.

تا مهرماه ۹۹ تقریبا بازار هیچ ثباتی نداشت و بر اساس نوسانات نرخ ارز، بر قیمت طلا و سکه به صورت روزانه افزوده می شد.

در این شرایط سقوط بازار سرمایه سبب شده بود تا مردم برای نجات دارایی های خود، تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در بازار فلزات گرانبها پیدا کنند و در این میان طلای آبشده از اقبال بیشتری برخوردار بود.در نیمه دوم سال و به ویژه اواسط آبان ماه، تب تند قیمت ها در بازار ارز فروکش کرد و در نتیجه نوسانات شدید نرخ ها در بازار سکه و طلا آرام گرفت و از هیجانات و تنش های این بازار کاسته شد.

افزایش شدید قیمت سکه و طلا در طول سال ۹۹ سبب شد تا رکود عمیقی بر بازار فلزات گرانبها حکمفرما شود و مردم ناتوان از خرید سکه کامل، برای حفظ سرمایه به خرید اندک مصنوعات طلا و یا ربع سکه و سکه ها گرمی دست زدند.

البته این خرید آنچنان اندک بود که نتوانست رونق را به این بازار بازگرداند برخلاف سال های قبل که در اسفند و در آستانه فرارسیدن نوروز بازار طلا و سکه ، مملو از مشتری بود، اسفند ۹۹ شرایط کاملا برعکس شد و میزان معاملات به کف رسید.

برای اطلاع دقیق از وضعیت بازار سکه و طلا در کافه خبرآنلاین به سراغ محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران رفتیم و با وی به گفت و گو پرداختیم:

 

پیش‌بینی بازار طلا و سکه /بازار فلزات گرانبها در ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

 

نوسان ۴۰۰دلاری انس جهانی

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار سکه و طلا در سال ۹۹ گفت: بر اساس آمارهای موجود، در سال ۹۹ قیمت انس جهانی طلا از ۱۶۸۰ دلار شروع شد و تا ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهر ماه مسیر افزایشی طی کرد به طوری که در مرداد ماه هر انس جهانی تا ۲ هزار دلار نیز صعود کرد.

محمد کشتی‌آرای افزود: در پایان سال و اسفند ماه انس جهانی در کانال ۱۷۰۰ دلار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در طول سال ۹۹، قیمت انس جهانی با نوسان حدود ۴۰۰دلار همراه بود که عامل مهمی در وضعیت بازار سکه و طلا در بازار داخلی محسوب می شود .

وی ادامه داد: علت نوسان قیمت انس جهانی را باید شیوع بیماری کرونا در جهان دانست زیرا شیوع کرونا همه اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

پیش‌بینی بازار طلا و سکه /بازار فلزات گرانبها در ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

 

بازار پرنوسان ارز

کشتی آرای بیان کرد: در بازار ارز نیز شاهد نوسانات نرخ ارز و به ویژه دلار در بازار داخلی بودیم،‌دلار در فروردین ۹۹ از نرخ ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان روند صعودی خود را آغاز کرد و قیمت دلار در مهرماه تا حدود ۳۰ هزار تومان بالا رفت.در اسفند ماه نیز در محدوده ۲۴ هزار تومان و حداکثر تا ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار عرضه شد.

افزایش تقاضا برای خرید طلای آبشده در تابستان ۹۹

این فعال بازار طلا و جواهر عنوان کرد: نکته قابل توجه سال ۹۹ این بود که در ماه های تیر، مرداد، شهریور و مهرماه شاهد افزایش تقاضای خرید طلای آب شده بودیم و مردم برای خرید طلای آب شده به منظور سرمایه گذاری به بازار هجوم برده بودند.

وی ادامه داد: علت این مساله را باید در اتفاقات بازار سرمایه جستجو کرد زیرا بورس از ابتدای سال با رشد بسیار بسیار چشمگیر مواجه بود و ناگهان دچار افت شد و این مساله سبب شد تا سرمایه ها به سمت بازار سکه و طلا برگردد.

 

کاهش چشمگیر تمایل به سرمایه گذاری بر روی سکه و طلا

وی تصریح کرد: این وضعیت در روزهای پایانی سال ادامه نیافت و تقاضایی برای سرمایه گذاری وجود نداشت و اگر تقاضایی هم وجود دارد بیشتر برای مصنوعات طلا و سپس سکه و ارز است.

کشتی آرای خاطرنشان کرد: باید گفت در مجموع در سال ۹۹ شاهد بازار بسیار پرنوسانی بودیم و این بازار شرایط بی نظیری را تجربه کرد به طوری که در سال ۹۹ نرخ انس جهانی رشدی حدود ۳۵ درصد داشت که در هیچ سالی تاکنون این اتفاق نیافته بود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در بازار داخلی شاهد رکود هستیم که ناشی از کاهش تقاضا به دلیل بالا رفتن قیمت ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم است.وی افزود: حجم معاملات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بسیار کاهش یافت.

 

وضعیت بازار سکه و طلا در سال ۱۴۰۰

کشتی آرای درباره وضعیت بازار سکه و طلا در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرد: برای ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ پیش بینی می شود نرخ طلا و ارز در محدوده قیمتی آخرین روزهای سال ۹۹ باقی بماند.

وی توضیح داد: زیرا در ماه های آینده چند اتفاق سیاسی را پیش رو داریم که می توان به بحث توافقات برجام و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد. وی تاکید کرد: با توجه به این موارد به نظر می رسد در ۶ ماه نخست سال محدوده نوسان قیمت سکه و ارز به اضافه و منفی ۵درصد باشد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: در محدوده ۵ درصد شاهد نوسان در این بازارها خواهیم بود و به اعتقاد بنده تغییرات عمده پیش بینی نمی شود.

کشتی آرای در پایان خاطرنشان کرد: احتمال وقوع تنش های قیمتی در بازار سکه و ارز وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار