کد خبر: ۱۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
پس از خسارات جدی ریزگردها به سلامت مردم، جنگلها و مراتع و بخش کشاورزی لرستان حال نوبت به سوغات این استان رسیده است تا مرغوب ترین عسل ایران از نیش خسارات پدیده گرد و غبار در امان باقی نماند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از  مهر، ورود ریزگردهای عربی در سالهای اخیر به لرستان علاوه بر تاثیرات سوء بر سلامت مردم این استان، تبعاتی نیز در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و حتی تولید سوغات استان لرستان داشته است.

ریزگردهای عربی با تاثیر بر روی عمل فتوسنتز و کاهش غذاسازی درختان باعث خسارات قابل توجهی به حوزه منابع طبیعی لرستان شده و به دنبال آن تاثیر نامطلوبی روی رشد گیاهان و گرده افشانی گلها نیز خواهند داشتاین روند به گونه ای است که هر ساله عامل گرد و غبار در کنار دیگر عوامل چون استمرار خشکسالی ها و افزایش دما در این استان موجب کاهش تولید محصول عسل در این استان می شود.

مطابق نظر کارشناسان این حوزه ریزگردهای عربی با تاثیر بر روی عمل فتوسنتز و کاهش غذاسازی درختان باعث خسارات قابل توجهی به حوزه منابع طبیعی لرستان شده و به دنبال آن تاثیر نامطلوبی روی رشد گیاهان و گرده افشانی گلها نیز خواهند داشت.

این امر موجب شده که متاسفانه زنبور عسل به جای گرده گل گرد و غبار ناشی از این پدیده را با خود جمع آوری کرده که این امر موجب کاهش تولید عسل و خسارات جدی به این حوزه شده است.

همچنین به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ریزگردها با ورود به استان دید زنبورهای عسل را کور کرده و قدرت مانور را از آنها می گیرند.

در کنار اثرات پدیده ریزگردها اگر تبعات ناشی از خشکسالی و تغییرات اقلیمی و به دنبال آن گرمای هوا را به مشکلات این بخش اضافه کنیم می توان نگرانی های فعالان در زمینه تولید عسل استان را درک کرد.

افت جمعیت زنبورها و شهد گلها بر اثر پدیده ریزگردها

میثم یوسفی یکی از زنبورداران شهرستان پلدختر به خبرنگار مهر می گوید: انتظار داریم برای حمایت از زنبور داران این شهرستان با توجه به تولید بالای عسل محلی در این شهرستان صنایع بسته بندی توسط دولت ایجاد شود تا ما بتوانیم عسل تولیدی خود را عرضه کنیم.

ماشاء اله حیدری یکی از زنبورداران پلدختر بر ضرورت ایجاد تعاونی و مرکزی برای رتبه بندی عسل تولیدی در این شهرستان تاکید می کند و ادامه می دهد: همچنین  زنبور داران پلدختری از ایجاد خسارت شدید به جمعیت زنبورستان ها، افت جمعیت و شهد بر اثر گرد و غبار و گرمای هوا نگران هستند.

وی ادامه می دهد: با وجود  افت جمعیت زنبورها، شیوع بیماریهای گوناگون و کاهش شهد گل ها بر اثر پدیده گرد و غبار پیش بینی می شود که امسال نیز مانند سال گذشته درآمد خوبی از این شغل نصیب ما نشود.

این زنبور دار پلدختری ادامه می دهد: اگر دولت از زنبورداران حمایت نکند صنعت زنبورداری از گردنه اشتغال شهرستان خارج خواهد شد.

رضا محمدی یک زنبودار دیگر شهرستان پلدختر می گوید: در چنین شرایطی مهمترین درخواست زنبورداران حمایت مسئولان مربوطه در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز، پرداخت وام های کم بهره، تمدید مهلت باز پرداخت  وام های دریافتی، تامین شکر، تامین داروهای یارانه ای مورد نیاز زنبوداران و پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه است.

خشکسالی به ریزگردها به جان زنبورستانها افتاد

سید مجتبی شاهرخی کارشناس جهاد کشاورزی پلدختر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سالجاری از نظر میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی سال مطلوب و نرمالی نبوده و به عنوان سال همراه با خشکسالی تلقی می شود.

وی می افزاید: پوشش گیاهی و مراتع که در رشد و زاد و ولد کلنی های زنبور تاثیرمسقیم دارد طی امسال به دلیل عدم بارش مناسب رشد و نمو خوبی نداشته و پوشش و فلور گیاهی دچار خشکی و خشکسالی شده است.

وی تصریح کرد: خشکسالی و عدم بارش ۵۵ روزه باران و سرمای صفر درجه در مقطعی از امسال بر پوشش و فلور گیاهی تاثیر گذار بوده است.

این کارشناس حوزه کشاورزی شهرستان پلدختر افزود: در سالجاری علاوه بر خشکسالی های که باعث خسارت به زنبورداران قبل از برداشت عسل شده گرد و غبار مستمر در فصل بهار نیز تاثیر بر عملکرد زنبور و پوشش های گیاهی داشته است.

وی می افزاید: نتیجه این امر کاهش جمعیت زنبورداران و افت تولید عسل در شهرستان پلدختر بوده است.

کاهش برداشت عسل از زنبورستانها

این کارشناس جهاد کشاورزی می افزاید: پیش بینی می شود در سالجاری با وضعیت کنونی میزان برداشت عسل زنبورستان های شهرستان برای هر کندو بین دو تا چهار کیلو عسل شود و این در حالیست که این میزان در سال گذشته بین هشت تا ۱۰ کیلو بوده است.

خشکسالی و گرد و غبار در سالجاری علاوه بر این باعث خسارت به رشد جمعیت و ازدیاد کلنی های زنبور عسل شده استوی افزود: تنها راهی که زنبورداران بتوانند با این پدیده های خسارت زا طبیعی مقابله کنند جابجایی زنبورستان های خود به مناطق با شرایط آب و هوای مناسب و بدون گرد و غبار و خشکسالی است.

این کارشناس جهاد کشاورزی پلدختر گفت: متاسفانه با توجه به گستردگی پدیده گرد و غبار در مناطق ییلاقی و قشلاقی دیگر استان های همجوار عملیاتی شدن این امر نیز با مشکلاتی مواجه است.

شاهرخی می گوید: خشکسالی و گرد و غبار در سالجاری علاوه بر این باعث خسارت به رشد جمعیت و ازدیاد کلنی های زنبور عسل شده است.

وی ادامه می دهد: این امر درآمد زنبورداران را تحت شعاع قرار داده  و موجب شده هزینه های زنبورداری از جمله هزینه خرید شکر و جابجایی نیز برای زنبورداران مضاف شود.

گرد و غبار مشکلات جدی برای زنبورداران ایجاد کرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: ورود ریز گردها از کشورهای عربی و خشکسالی های پی در پی شهرستان دو عامل مهم در خسارت به زنبورداران در دو سال گذشته است.

علی خادمی افزود: زنبورداری شهرستان پلدختر در سال های گذشته به دنبال خشکسالی های مکرر و امسال نیز با وجود گسترش پدیده ریزگردها و گرمای هوا با مشکلات جدی روبرو شده است.

وی گفت: گرد و غبار و شرایط آب و هوایی برای زنبورها غیرعادی است و بارش گرد و غبار باعث مرگ و میر زنبورها و کاهش جمعیت آنها و همچنین تاثیر منفی بر فلور گیاه می شود و همچنین بر تغذیه و پرواز زنبورها اثر منفی دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال نیز مانند سالهای اخیر این ریزگردها باعث کاهش شدید میزان تولید عسل در شهرستان پلدختر شود.

میزان تولید عسل کاهش شدید داشته است

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه گرد و غبار موجب می شود که طراوت و شادابی گل ها از بین برود و تغذیه زنبورها کاهش پیدا کند افزود: هنگامی که گرد و غبار باشد پرواز و جستجوی زنبورها با مشکل مواجه می شوند واین امر باعث می شود نتوانند بر روی گیاهان پرواز کنند.

خادمی گفت: آمار سرشماری های سال قبل بیش از هشت هزار و ۶۰۰ فروند کندوی عسل بوده که در سال های معمولی بیش از ۸۰ تن عسل در شهرستان تولید می شود.

وی افزود: این میزان عسل طی سال های اخیر به علت ورود پدیده ریزگردها و تاثیر منفی بر زنبورستان ها کاهش شدید داشته است.

وی با بیان اینکه اگر شرایط مناسب فراهم باشد میزان تولید عسل از ۸۰ تن به ۹۰ تن خواهد رسید افزود: این نهاد از هیچ کمکی برای رفع مشکلات زنبورداران و توسعه زنبورداری در شهرستان دریغ نمی کند و بر این اساس اقداماتی در مسیر ساماندهی فروش جزئی و عمده عسل و تشکیل تعاونی صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: هم اکنون هشت هزار و ۲۰۰ کندوی زنبور عسل در نقاط مختلف این شهرستان وجود دارد افزود: حدود ۱۱۵ خانوار بهره بردار در امر زنبورداری در شهرستان پلدختر  فعال هستند که عمده زنبور داران در میانکوه شرقی این شهرستان مستقر هستند.

خسارات میلیاردی شد

بنابراین گزارش در چند سال گذشته به علت تغییرات جوی و گرمای غیرمتعارف و همچنین پدیده ریزگردها استان لرستان با کاهش در تولید عسل مواجه شده است به طوریکه مطابق آخرین آمار تولیدات در این بخش با ۵۰۰ تن کاهش مواجه بوده است.

برآورد ریالی ارزیابی خسارات در این حوزه حکایت از خسارات میلیاردی دارد به طوریکه در سال ۹۲ به تنهایی ۳۸ میلیارد تومان به صنعت عسل لرستان خسارت وارد شد.

استمرار پدیده گرده و غبار در لرستان و خشکسالی ها طی سالجاری نگرانی ها در مورد تشدید خسارات را دوچندان کرده است که امید می رود مسئولان امر با چاره اندیشی دست کم برای جبران خسارات وارد شده به زنبورداران پیگیری های لازم را انجام دهند.

برچسب ها: ریزگرد ، عسل ، نیش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار