کد خبر: ۱۵۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
پدال نیوز: کارشناس بازار سرمایه معتقد است، عرضه خودرو در بورس کالا می تواند ضمن افزایش شفافیت در واقعی شدن ارزش محصولات موثر باشد.
به گزارش پدال نیوز، کارشناس بازار سرمایه معتقد است، عرضه خودرو در بورس کالا می تواند ضمن افزایش شفافیت در واقعی شدن ارزش محصولات موثر باشد.
 
طرح تحول بازار و صنعت خودرو
 
یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای سامان دادن به صنعت و بازار خودرو طی ماه‌های گذشته تدوین و پیگیری شده، طرح مجلس تحت عنوان طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک بوده است.
براساس ماده ۲ طرح ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف شده‌اند تا خودرو تولیدی خود را صرفاً از طریق عرضه مستقیم در بورس کالا عرضه کنند که هدف آن فروش خودرو به قیمت واقعی، حذف دلالان از بازار و افزایش کیفیت و کمیت خودرو است.
 
 نقش تولیدکنندگان در قیمت‌ خودروهای تولید داخل
 
حامد مددی پیرامون قیمت‌گذاری خودرو، اظهار داشت: در حال حاضر، مهم‌ترین مسئله این است که در کشور قیمت گذاری خودرو توسط شرکت‌های خودرویی است و سیاست‌گذار اصلی در قیمت‌ها، تولیدکنندگان هستند.
نشانه این مسئله نیز این است که با افزایش قیمت، انبار خودروسازی‌ها پر است، اما با این حال با قرعه کشی و سایر شرایط، خودرو به مردم فروخته مى شود.
درواقع شرکت‌های خودروساز به صورت قطره چکانی به عرضه خودرو دست می زنند.
 
نزدیک شدن قیمت‌ها به ارزش واقعی
 وی با تاکید بر اینکه این‌ موارد به صورت کامل در عرضه و تقاضا تاثیرگذار است، افزود:اگرشرایط را به سمتی ببریم که  خودرو به معنای واقعی در بورس کالا عرضه شود، قطعا شفافیت این مسئله بیشتر مشخص می‌شود و دست شرکت‌های دولتی و خودروسازهای ما در قیمت گذاری میتواند تا حدودی رو شده و شاهد شفافیت بیشتر باشیم.
در واقع عرضه و تفاضا در بورس کالا منجر به حذف دلالان و سودجویان مى شود، موضوعى که در سال گذشته بارها بازار خودرو را ملتهب کرد.
 
مددی در ادامه بیان کرد: شفافیت همیشه به واقعی شدن قیمت، کمک می‌کند.
معاملات در بورس کالا موجب افزایش یا کاهش قیمت می‌شود و به عقیده بنده این مسئله باعث می‌شود، قیمت به ارزش واقعى خود نزدیک شود. این ارزش واقعی می‌تواند پایین‌تر یا بالاتر باشد.
 
عرضه خودرو در بورس کالا به نفع کیست؟
 
کارشناس بازار سرمایه در پایان با بیان اینکه تئوری بازارها این است که قیمت‌ها به ارزش واقعی خود برسند، اظهار داشت:ساز و کار بورس و بورس کالا این است که این فاصله کمتر باشد، یعنی به جای اینکه یک گپ بزرگ (چه گپ مثبت و چه گپ منفی) بین قیمت‌ها ببینیم، این فاصله در خصوص قیمت بازار، قیمت واقعی و ارزشی که دارد، کمتر شود.
به همین دلیل عرضه خودرو در بورس کالا را می‌توانیم به فال مثبت بگیریم و قطعا می‌تواند به نفع مصرف‌کننده باشد.

منبع: خبرگزاری صنایع
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار