کد خبر: ۱۵۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
گروه استان‌ها- اکتشاف نفت و گاز در منطقه گمیشان در استان گلستان ظهر امروز به طور رسمی آغاز و وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گمیشان ، ظهر امروز با حضور یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمع دیگری از مسئولان اکتشاف نفت و گاز و حفر چاه " هیرکان" در این شهرستان آغاز شد.

هادی حق شناس، استاندار گلستان در این مراسم از سابقه 70 ساله اکتشاف نفت در این منطقه خبر داد و اظهار داشت:  تا کنون 12 حلقه چاه حفاری شده که 10 چاه به نتیجه نرسیده و 2 چاه نیز صرفه اقتصادی نداشته است.

وی با بیان اینکه احتمال وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در منطقه شمال و شرق استان وجود دارد، گفت: در حال حاضر از هر 3 چاه حفاری شده در کشور 2 چاه به محصول نفت و یا گاز می‌رسند.

استاندار گلستان درباره چاه اکتشافی هیرکان و ویژگی‌های آن بیان داشت: چاه فعلی به عمق 3 هزار متر و در مدت 9 ماه و با مجموع اعتبار 15 میلیون یورو و 45 میلیارد تومان حفاری خواهد شد.

وی گفت: اقدامات زیرساختی ارزشمندی نظیر زهکشی اراضی، سایت 6 هزار هکتاری پرورش میگو ، سایت 500 هکتاری پرورش ماهیان خاویاری و ایجاد بندر سبز خزری از جمله موضوعات ارزشمندی است که می‌تواند موجب رفع محرومیت در گمیشان و توسعه استان گلستان شود.

حق شناس افزود: هدف ما اکتشاف نفت یا گاز و استفاده از آن در صنایع و ارائه محصول نهایی از گلستان است. مطالعات این پروژه توسط وزارت نفت به صورت کامل انجام شده و امیدوار به اکتشاف هستیم.

با توجه به فاصله حدود 130 کیلومتری ترکمن صحرا در استان گلستان با بلخان‌آباد که بزرگترین منطقه اکتشاف نفت و گاز در کشور ترکمنستان است، احتمال وجود میادین مشترک نفت و گاز در منطقه وجود دارد.

مسئولان استان اعلام کرده‌اند در صورتی که در حفاری چاه اول نتیجه دلخواه حاصل نشود بلافاصله حفر چاه دوم آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/581/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار