کد خبر: ۱۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
نگاه "تجارت" به برنامه هاي توسعه ناوگان هواپيمايي و فرودگاهي كشور
سابقه طولاني صنايع هواپیمایی كشوردر تحمل تحریم های يكجانبه نشان مي دهد كه صنعت هوايي در ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي امتحان هاي مختلفي را در روزهاي سخت پشت سرگذاشته است...
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ سابقه طولاني صنايع هواپیمایی كشوردر تحمل تحریم های يكجانبه نشان مي دهد كه صنعت هوايي در ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي امتحان هاي مختلفي  را در روزهاي سخت پشت سرگذاشته است به طوري كه گاهي در اين امتحانات سربلند بوده است وگاهي اوقات هم مردود شده است كه منجر به اتفاقات تلخ از جمله سقوط هواپيما وجان باختن عده اي از هموطنانمان شده است.

يادمان هست كه وقتي تحريم هاي سنگين تري در چند سال اخير عليه كشورمان وضع شد اصحاب صنايع هوايي روزهاي سختي را براي ناوگان هواپيمايي وفرودگاهي كشور پيش بيني كردند.
حالا پس ازطي چند سال از آن روزها وبا روي كارآمدن دولت تدبير واميد در انتخابات رياست جمهوري سال 92 از يك طرف وبحث هاي مختلف ديپلمات هاي ايراني برسر توافق هسته اي باكشورهاي غربي از سوي ديگرسبب شده است تا امروز شاهدآن باشيم كه برخلاف اينكه هنوز توافق جامع هسته اي انجام نشده است وشايد بسياري از صنايع ما در تحريم باشند اما صنعت هوايي روزهاي خوبي راسپري مي كند.كمتر از يك ماه پيش بود كه وزير راه وشهرسازي خبراز ورود 9 فروند هواپيماي جديد ايرباس به كشور داد وموجب شد تا سن ناوگان هوايي كشور با كاهشي محسوس روبرو شود.
هرچند پس از ورود ايرباس هاي جديد به كشور، وزارت خزانه داري آمريكا در بيانيه اي  دو شرکت «النصر» عراق و «اسکای بلو برد» امارات متحده عربی را تحريم كرد اما امروز شاهد آن هستيم كه وزارت راه وشهرسازي دولت تدبير واميد قدم درراه وارد كردن سيستم هاي جديد فرود خودكار هواپيما از كشورهاي اروپايي كرده است.
 دركنار واردشدن اين سيستم ها به كشور قرار است بسياري از تجهيزات فرودگاهي به همراه بعضي از قطعات هواپيما كه ورود آنها پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به كشور ممنوع شده بود تا پايان شهريورماه سال جاري وارد كشورشود.
البته اين موضوع مهم را هم بايد مدنظر داشت كه ارتباط ناوگان هواپيمايي كشور با غول هاي هوايي دنيا در كنارواردشدن قطعات هواپيما وتجهيزات فرودگاهي شكل مي گيرد واگرروال كاري در صنايع هوايي كشور به همين منوال پيش برود در آينده اي نه چندان دور بايد منتظرورود شركت هاي هواپيمايي معتبر جهان به كشور باشيم.
اتفاقي كه اگر رخ دهد درواقع مي توانيم بگوييم صنايع هوايي كشور دوباره پس از سالها محدوديت وتحريم هاي همه جانبه شاهد تولدي دوباره خواهد بود.
اما با زمزمه هاي صورت گرفته مبني بر واردات قطعات فرودگاهي وهواپيمايي به كشورعضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشوراز انعقاد خرید تجهیزات کمک ناوبری فرود خودکار هواپیما و موقعیت یاب هواپیما در فضا خبر مي دهد وبه ايسنا مي گويد: تجهیزات کمک ناوبری هدایت هواپیما به سمت فرودگاه (DVR) و موقعیت‌یاب هواپیما در فضای استان اصفهان نیز خریداری شده است که تا آبان ماه در این فرودگاه نصب خواهد شد و بدين ترتيب تکنولوژی دستگاه هدایت و موقعیت یاب هواپیما در فرودگاه اصفهان كه مربوط به ۲۰ سال گذشته است با خرید این دستگاه به‌روز می‌شود.
احمد مومني رخ تصريح مي كند: سه سیستم فرود خودکار هواپیما (ILS) برای فرود هواپیما به صورت دقیق در خط مرکزی فرودگاه خریداری شده است كه قرارداد خرید این دستگاه‌ها اخیرا منعقد شده است  و تا شهریورماه سال جاري وارد كشور مي شود.
وي مي افزايد: تا پایان امسال خرید تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، رادار فرودگاه مهرآباد و سیستم‌های اتوماسیون پروازی با اعتبار۲۰۰ میلیون دلار در دستور کار است.

عضو هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشورمي گويد: کشورهای سازنده این نوع تجهیزات اروپایی هستند و به دلیل اینکه حفظ اصول تعمیر و نگهداری بر اساس استاندارهای اروپایی است، این دستگاه‌ها از یکی از پنج کشور اروپایی سازنده این تجهیزات خریداری شده اند وبا خرید و نصب این تجهیزات ضریب ایمنی پرواز افزایش پيدا مي كند.
 در همين حين وزیر راه و شهرسازی با تشریح اهداف حضور خود در نمایشگاه بین المللی هوایی پاریس، یکی از مهمترین اهداف حضور ایران در این نمایشگاه را مذاکره با شرکت های سازنده برای فروش هواپیما به ایران و دعوت سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در توسعه فرودگاه های کشورمي داند.
به گزارش ایلنا ،عباس آخوندی با بیان آنکه از سوی مسئولان وزارت حمل و نقل فرانسه برای بازدید از نمایشگاه بین المللی هوایی در پاریس دعوت شده است،مي افزايد: این نمایشگاه از 15 تا 21 ژوئن (25 تا 31 خرداد)با حضور فعالان حوزه حمل و نقل هوایی برگزار می شود.
وی تصريح مي كند: هدف ایران از شرکت در این نمایشگاه مذاکره و گفت وگو با عرضه کنندگان درجه یک ناوگان هوایی در جهان به منظور تشویق فروش هواپیما به ایران و همچنین دعوت به سرمایه گذاری در توسعه فرودگاه ها به ویژه در بخش تجهیزات ناوبری است.
آخوندی با بیان اینکه از حدود 10 سال گذشته سرمایه گذاری جدیدی در بخش تجهیزات ناوبری هوانوردی صورت نگرفته است، مي گويد: سیستم های ناوبری ایران در بخش هوانوردی٬ فضا و فرودگاه هایی نیاز به نوسازی جدی دارند به طوری که برای رسیدن به وضعیت روز جهان نیاز به میلیون ها دلار سرمایه گذاری جدید در این بخش است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اينكه تحولات بسیار زیادی در حوزه فناوری و تکنولوژی تجهیزات ناوبری هوانوردی در سطح جهان رخ داده، اما متاسفانه سرمایه گذاری جدیدی در ایران برای این بخش صورت نگرفته است،مي گويد: در حال حاضر شاهد فعالیت نسل جدید هواپیماها و ایجاد نسل نوی فرودگاه ها در سطح جهان هستیم که از این جهت تجهیز و توسعه سیستم های ناوبری در ایران بسیار حائز اهمیت است.البته فراموش نكنيم كه در سالهايي كه نمي توانستيم هواپيما وحتي قطعات آن وتجهيزات فرودگاهي را به كشور وارد كنيم چه خسارت هاي جاني ومالي مختلفي به اقشار مختلف مردم وارد شد.
سقوط توپولوف ها وآنتونوف هاي از رده خارج شده روسي در چند سال گذشته ضربات مهلكي برپيكره صنايع هوايي كشور وارد كرد به طوري كه حتي كساني كه درذهن خود سفرهاي هوايي را امن ترين سفرمي دانستند چندسالي است كه به بهانه پيربودن ناوگان هوايي كشور وتحريم اين صنعت عطاي سفرهاي هوايي را به لقايش بخشيده اند.در هرحال با صبحت هاي وزير راه وشهرسازي و عضو هيئت مديره فرودگاه هاي كشور درباره پيشرفت هاي قريب الوقوع صنايع هواپيمايي كشور اميد مي رود افق هاي روشني در انتظار مردم ومسئولان اين صنعت باشد هرچند داشتن يك ناوگان هواپيمايي قوي ومدرن متناسب با پيشرفت هاي روز دنيا براي كشوري كه بيش از77 ميليون نفرجمعيت دارد يك ضرورت به نظرمي رسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار