کد خبر: ۱۵۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
هوشنگ توکلی بازیگر «زیر تیغ» از فعالیت حرفه ای و هنری خود به بهانه نوروز 1400 گفت و گوی کوتاهی کرد که در ادامه می خوانید.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان آثاری چون «زیر سقف دودی»، «خانه ابری»، «عبور از خط سرخ»، «پرنده باز»، «اطاق یک»، «خلبان»، «کوچک جنگلی»، «زیر تیغ» و «مرگ تدریجی یک رویا» است.

بازی در  تئاتر را از سال ۱۳۴۶ و همچنین حضور در مقابل دوربین را از سال ۱۳۵۵ با فیلم کوتاه «زنده به گور» کاری از سیامک بیات تجربه کرد. بازی در سینما را از سال ۱۳۶۴ با خانه ابری  به کارگردانی  اکبر خواجویی آغاز کرد. او همچنین مدتی مدیر هنرهای دراماتیک بود.

توکلی در این باره که سال 99 را به لحاظ حرفه ای چطور پشت سر گذاشته است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: سال 99 به دلیل پاندمی کرونا سخت و طاقت فرسا بود  و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردیم و بیشتر در قرنطینه بوده ایم اما این یک فرصت بسیار خوبی بود که بخشی از کار های نا تمام خود را که در گذشته به دلیل مشغولیت ها نتوانستم به اتمام برسانم تمام کنم درواقع بیشتر به کار های نظری پرداختم و در چند جشنواره خیابانی نیز شرکت کردم.

او در این باره که چه پیش بینی در حرفه خود برای سال آینده دارد و اینکه چه وضعیتی خواهد داشت بیان کرد: کرونا تاریخ را به دو مرحله قبل و بعد تقسیم می کند. قبل و گذشته هرچه بود اکنون در مرحله جمع بندی است  اما قطعا بعد از کرونا شرایط جدیدی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به وجود خواهد آمد که بر اساس آن همه چیز جلو می رود من گمان می کنم شاید سخت ترین دوران برای هنرمندان تحمل شرایط سخت کرونا بوده است و اکثر هنرمندان بیشتر به کارهای نظری پرداخته اند که از این نظر نتایج خوبی در آینده خواهد داشت.

این هنرمند در این خصوص که کرونا در حرفه او علاوه بر ضرر زدن وجه مثبتی هم داشته است یا خیر خاطرنشان کرد: کرونا بهترین و نزدیک ترین عزیزانمان را از ما گرفت و این هنرمندان و تجربیات پر قیمتشان دیگر تکرار نخواهد شد به نظر من هیچ چیزی بدتر از این نیست و قطعا وجه مثبتی به جا نگذاشته است.

توکلی در این باره که ما در 8 سال اخیر به لحاظ جایگاه هنری نسبت به قبل رشد مثبتی داشته ایم یا خیر اظهار کرد: جامعه فرهنگی و هنری به طور کلی رشد کرده است. علی رغم مشکلات بسیار زیادی که سر راهش بوده است توانسته باروری را یاد بگیرد و تلاش کند در شرایط سخت مقاوم باشد و تولید اثر کند. در کنار آن رشد تکنولوژی و ابزار تکنیکی و سخت افزار های موجود در فعالیت های هنری بسیار رشد کرده و به کمک هنرمندان آمده است طبیعتا علاوه بر خستگی و مشکلات مالی و .... که بر دوش هنرمندان است شاهد رشد آن ها هم هستم و بعد از کرونا و بر اساس شرایط جدید باید ببینیم که چه چیزی پیش خواهد آمد.

او در این خصوص که وضعیت تولیدات تلویزیونی را در حال حاضر چطور می بیند تصریح کرد: متاسفانه مدیریت فرهنگی و هنری ما بسیار عقب افتاد یعنی نه تنها در این رشد شرکت نکرد بلکه عامل بازدارنده شد علی رغم اینکه بسیاری از مدیران ما حسن نیت داشتند که شرایط را به شکل مطلوب تعریف کنند ناموفق بوده اند. به این خاطر که در پروسه رشد قرار نگرفتند و به سوی تخریب و بازدارندگی رفتند. من امیدوارم با توجه به تغییراتی که اخیرا در صدا و سیما به وجود آمده است و با توجه به اینکه معاونت جدید سیما خود به فکر نوآوری هایی است بتواند بخشی از این عقب افتادگی ها را جبران کند اما اینکه چقدر موفق می شود باید نتیجه را در گذر زمان دید.

بازیگر سریال «زیر تیغ» در این باره که چرا دیگر از این نوع سریال در تلویزیون ساخته نمی شود تصریح کرد: سریال «زیر تیغ» یک موقعیت استثنایی بود که در محتوا فراتر از تصور مدیریت بود. در واقع  مدیران خواستار این نبودند تا کار هایی بالاتر از توان ذهنی و فکری خودشان تولید شود به همین دلیل تولیدات بعد از «زیر تیغ» آرام آرام  منحرف شد. در حال حاضر سیاستی که در سریال سازی صدا و سیما وجود دارد دنباله روی از ناظر ترین برنامه هایی است که توجه عامه را کسب می کند و به همین دلیل آن ها نیازمند نیستند به محتوا عمیق تر نگاه کنند یا اینکه به مسائل مهمی که در جامعه رخ می دهد حساس باشند. به همین دلیل مدیران شناور بر حوادث روزمره جامعه قادر نخواهند بود که در زیر مجموعه آن ها اثری مفید و انسان ساز که وظیفه تلویزیون است، ساخته شود. به همین خاطر باید صبر کنیم تا ببینم که مدیران جدید چه تصمیم گیری قرار است انجام دهند.

توکلی در این باره که طی این چند وقت اخیر پیشنهاد بازی در فیلم و سریال داشته است یا خیر بیان کرد: بله، بسیار زیاد.

این بازیگر در این خصوص که علت کم کار بودنش طی این سال ها چه چیزی بوده است اظهار کرد: کاری که انجام می دهم باید بهتر از اثر قبلی باشد، روزم بهتر از دیروز باشد چرا که از تکرار بسیار بدم می آید و مخالف آن هستم درواقع زمانی یک اثر می تواند موفق باشد یا اینکه یک هنرمند به رشد برسد که هنرمندان دیگر هم در کنارش رشد کنند به این دلیل که قرار نیست ما تک محصوله باشیم. یکی از دلایلی که باعث می شود من اکثر کارهای پیشنهاد شده را رد کنم این است که توقعی که مردم از ما هنرمندان دارند و صدا و سیما نتواند آن توقع ها را بر آورده کند من در آن کار شرکت نمی کنم.

هوشنگ توکلی در پایان و در این خصوص که چه آرزویی در سال جدید دارد تصریح کرد: اول از همه سلامتی بازماندگان حرفه هنر از کرونا و دوم اینکه هر چه زود تر این معضل به شکل منطقی کنترل شود تا بازماندگان سالمند ما در همه حوزه ها به سلامت این بحران را رد کنند تا ما کمتر شاهد اخبار بد و ناگوار از دست دادن این عزیزان باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار