کد خبر: ۱۶۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در مجموع کار در مسیر درستی قرار گرفته است اما ادامه این روند به حسن‌نیت و جدیت طرف مقابل بستگی دارد.

روایت عراقچی از آنچه در نشست کمیسیون برجام گذشت

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در مجموع کار در مسیر درستی قرار گرفته است اما ادامه این روند به حسن‌نیت و جدیت طرف مقابل بستگی دارد.

سیدعباس عراقچی، درباره هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که امروز از ساعت ۱۴:۳۰ به ‌وقت محلی (۱۷:۰۰ به وقت تهران) در وین از سر گرفته شد، گفت: نشست عادی کمیسیون بود که هر سه‌ماه یک‌بار انجام می‌شود و مصادف شد با فرصتی که برای بازگشت به برجام توسط همه کشورها شکل گرفته است. نشست اول ویدئو کنفرانسی برگزار شد و این نشست دوم بود. در مجموع جلسه سازنده‌ای بود و توافق کردیم دو گروه کاری تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل شود و این‌ها متشکل از کارشناسان همه کشورها بجز آمریکاست. آمریکا در هیچ جلسه‌ای که ایران حضور داشته باشد، حضور ندارد و این سیاست قطعی ماست.

وی ادامه داد: وظیفه کارگروه‌ها این است که مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام دهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت گیرد را، مشخص کنند. فهرستی از اقدامات باید مشخص شود. در کمیسیون مشترک برجام هم پذیرفته شده است که بازگشت گام به گام پذیرفته نیست. احتیاجی به این سیاست نداریم و کارهایی که ایران و آمریکا باید انجام دهند برای بازگشت به برجام، روشن است. البته ایران مجموعه اقداماتش را بعد از این‌که آمریکا اقداماتش را انجام داد و راستی‌آزمایی کردیم، انجام می‌دهد.

عراقچی گفت: این مجموعه اقدامات که دوطرف در یک مرحله باید انجام دهند را، مشخص کنند و ما در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزئیات مربوط به زمان‌بندی آنها را تعیین کنیم.

وی ادامه داد: مذاکرات بین ما و ۱+۴ در قالب کمیسون مشترک است این‌که این موارد را چگونه به آمریکا منتقل کنند به آنها مربوط است در وین یا هر جای دیگر.

معاون ظریف خاطرنشان کرد: حرکت گام به گام نداریم و معتقدیم در یک گام نهایی کار باید انجام شود. تنها گفت‌وگوهایی که داریم، گفت‌وگوهای فنی و حقوقی است که دارد انجام می‌شود. ما فقط درباره این‌که بازگشت به برجام شامل چه چیزهایی باید باشد، گفت‌وگوی حرفه‌ای و حقوقی انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم در روزهای آینده گروه‌های کارشناسی به نتیجه برسند. ما روند کار در کارگروه‌ها را مرتب رصد می‌کنیم. قرار است صبح روز جمعه دوباره کمیسیون مشترک در سطح معاونان و مدیران سیاسی تشکیل شود و پیشرفت کار را ببینیم. مشکلات و موانع را ارزیابی کنیم. اگر ببینیم طرف‌های ما جدی نیستند کار را خاتمه می‌دهیم. عجله‌ای در این امر نداریم، ما زمانی مذاکرات را جلو می‌بریم که در راستای منافع ایران باشد.

عراقچی افزود: همه کشورها جدیت خود را اعلام کردند و قصد خودشان را برای احیای مجدد برجام اعلام کردند و برداشت ما این است که این اراده وجود دارد.

وی گفت: من جلسات جداگانه‌ای با چین و روسیه در حاشیه مذاکرات داشتم. ما همواره رایزنی‌های مستمر با این کشورها داشتیم و همکاری خوبی هم بین سه کشور است. همچنین با کشورهای اروپایی هم رایزنی داشتیم و دوبار با آقای مورا مسائل را بررسی کردیم و هماهنگی‌ها را انجام دادیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار