کد خبر: ۱۶۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
بعد از افزایش چشمگیر قیمت مرغ و عرضه آن به قیمت دولتی که با ایجاد صف‌های طولانی همراه شد، قرارگاه ساماندهی مرغ کشور تشکیل شد. اگرچه این قرارگاه در یکی از اولین اقدامات خود مبادرت به افزایش ۲۲ درصدی قیمت مرغ کرد اما برای ارزیابی عملکرد آن نیاز به گذشت زمان است و باید دید این قرارگاه می تواند مرغ پریده از سفره مردم را شکار کند؟!

به گزارش الف، در روزهای اخیر موضوع تشکیل قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به یکی از موضوعات موردتوجه مردم قرارگرفته است. حتی این موضوع محمل جدیدی جهت نقد عملکرد دولت با چاشنی طنز نیز به وجود آورده است. اما این‌که قرارگاه ساماندهی مرغ کشور تا چه میزان می‌تواند به مدیریت بازار کمک کند فعلاً نمی‌توان با قاطعیت بدان جواب داد.

در ماه‌های اخیر عرضه مرغ به قیمت مصوب موجب ایجاد صف‌های طولانی چند کیلومتری در محل‌های توزیع ‌شده بود. عرضه مرغ به قیمت مصوب بعد از افزایش قیمت آن تا 40 هزار تومان در دستور کار مسئولان قرارگرفته بود. البته در روزهای آخر تعطیلات عید نوروزی علی‌الخصوص 13 فروردین‌ماه قیمت فیله مرغ تا بیش از 60 هزار تومان نیز به فروش رفته بود.

ایجاد صف و بعضاً عدم دریافت مرغ توسط بسیاری از مردم که ساعت‌ها در صف مانده بودند موجبات نارضایتی و اعتراضاتی را نیز فراهم آورده بود.

به همین دلیل بود که در تاریخ 10 فروردین‌ماه پس از دستور رئیس‌جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار جهت ساماندهی بازار مرغ، قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف ازجمله قوه قضائیه و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت.

متعاقب تشکیل این قرارگاه در تاریخ 12 فروردین‌ماه اعلام شد که در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مؤلفه‌های تولید، نرخ مصوب مرغ افزایش‌یافته است. بنابراین مطابق تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده از کیلویی 20 هزار و 400 با افزایش 22 درصدی به کیلویی 24 هزار و 900 تومان افزایش یافت. قیمت 20 هزار و 400 مصوب آبان ماه ستاد تنظیم بازار برای هر کیلو مرغ بوده است.

در این جلسه مصوب شد که سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف و نهادهای دیگر با هر گران‌فروشی دراین‌باره برخورد خواهد کرد.

گران کردن قیمت مرغ در ابتدای مسیر مدیریت بازار توسط قرارگاه ساماندهی مرغ کشور موجبات انتقاد بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گردید. البته اقدام به افزایش آگاهانه 22 درصدی قیمت مرغ به‌عنوان راه‌حلی برای جلوگیری از افزایش 100 درصدی قیمت‌ها و ترغیب مرغداران به گسترش عرضه مرغ به بازار ارزیابی‌شده است.

قرارگاه ساماندهی مرغ برای کاهش قیمت‌ها اقدامات دیگری نیز مانند اجبار مرغداران به عرضه مرغ طی مدت 50 روز و ممنوعیت عرضه هرگونه مرغ قطعه‌بندی شده در سطح اصناف به‌ویژه در استان تهران را تصویب کرده بود.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی روز یکشنبه 15 فروردین‌ماه در حاشیه جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در دو ماه گذشته تصویر بسیار نامناسبی از وضع و ظرفیت‌های تولید مرغ در کشور به نمایش گذاشته شد گفت: این در حالی بود که تولید به‌اندازه کافی در کشور تدارک دیده‌شده بود.

خاوازی در ادامه بیان داشته بود: در این قرارگاه که در اصل یک واحد هماهنگی بزرگ برای هماهنگ کردن دستگاه‌ها باهم و ساماندهی بازار است از شب 11 فروردین کار آغاز شد و به روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه هم تصمیمات خوبی در این قرارگاه گرفته شد که از جمله آن برنامه‌ریزی برای تأمین مرغ در استان‌هایی بود که از نظر قیمتی دچار مشکل بودند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ که دیروز برگزار شد «تولیدکنندگان، وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری به کمک آمدند تا بتوانیم آرامش را بر بازار حاکم کنیم و پایش تا ثبات کامل بازار ادامه خواهد داشت». به عبارتی دیگر بر اساس صحبت وزیر می توان گفت تمام مجموعه دولت به میدان آمده تا سروسامانی به بازار آشفته مرغ بدهد اما این‌که عملکرد قرارگاه تا چه میزان می‌تواند به کنترل قیمت سرسام‌آور مرغ کمک کند و بساط چند نرخی قیمت‌ها را در بازار از بین ببرد نیازمند گذشت زمان است تا کارنامه آن را مورد بررسی بهتر قرار داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار