کد خبر: ۱۶۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
دریچه منهول با توجه به کاربردی که در مکان ها و مناطق مختلف دارد، معمولا در جنس های مختلفی طراحی و تولید شده و در انواع مختلفی دسته بندی می شود؛ اما پیش از آنکه به معرفی انواع دریچه های منهول بپردازیم لازم است اهمیت کاربرد این ابزار را بررسی کنیم.

ضرورت استفاده از دریچه منهول

منهول یکی از بخش ها و واحد‌های مهم در شبکه های فاضلابی، کانال های زیرزمینی، سیستم های فاضلاب شهری، شبکه های مخابراتی و خطوط لوله های گاز شناخته می شوند و این دریچه معمولا در مناطق مختلف شهری، جاده ای، پیاده روها و سایر مناطق عبور و مرور افراد قرار می گیرند که بهتر است برای جلوگیری از خطر سقوط اشیا یا افراد درون این دریچه ها از درب ها و پوشش های مخصوصی استفاده شود که معمولا این پوشش را تحت عنوان دریچه منهول معرفی می کنند.

دریچه منهول با توجه به کاربردی که در مکان ها و مناطق مختلف دارد، معمولا در جنس های مختلفی طراحی و تولید شده و در انواع مختلفی دسته بندی می شود؛ اما پیش از آنکه به معرفی انواع دریچه های منهول بپردازیم لازم است اهمیت کاربرد این ابزار را بررسی کنیم.

با این تعاریف و تفاسیر شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که استفاده کردن از دریچه های منهول چه ضرورتی دارد یا چرا باید از دریچه منهول استفاده کنیم؟

شما هم تا به حال با حفره ها و چاه های عمیق فاضلاب یا کانال های زیرزمینی که در مناطق مختلف شهر وجود دارند، برخورد کرده اید که البته همگی آن ها با ابزارهای پوششی مختلف یا آدم روها پوشانده شده اند و درون این حفره ها چندان قابل رویت نیست. اکنون تصور کنید پوششی روی این دریچه ها وجود ندارد، چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ کاملا مشخص است، در حین عبور از کنار این معابر در صورت عدم توجه به دریچه ها امکان دارد افراد یا حتی حیوانات درون چاه سقوط کنند که علاوه بر خطرات جانی این حادثه، خسارت های مالی سنگینی نیز در پی این حوادث برای پیمانکاران به وجود خواهد آمد. بنابراین اولین هدف در استفاده از دریچه های منهول جلوگیری از بروز چنین حوادث خطرناک است و در واقع به عنوان پیمانکار یا طراح توجه به انتخاب دریچه ها امری ضروری و حیاتی در انجام پروژه های این چنینی می باشد.

علاوه بر جلوگیری از بروز حوادث ناخوشایند، یکی دیگر از دلایل استفاده از دریچه های منهول ایجاد امکان دسترسی تکنسین ها به معابر فاضلاب شهری و کانال های زیرزمینی است. با قرار دادن دریچه های منهول امکان دسترسی و اتصال شبکه ها به یکدیگر فراهم شده و این امر در پیشبرد پروژه های پیمانکاری مختلف بسیار مهم و ضروری می باشد. استفاده از انواع دریچه های منهول به عنوان یک پوشش مهم و حیاتی روی سطح منهول ها مزایا و کاربردهای مختلفی دارد که البته بسته به انواع مختلف این دریچه ها می توان کاربردهای مختلفی را برای آن ها عنوان کرد.

ضرورت استفاده از دریچه منهول

انواع دریچه منهول

 

معرفی انواع دریچه منهول

دریچه منهول را می توان بر اساس جنس ساختاری و مواد اولیه به کار رفته در طراحی آن به انواع مختلفی دسته بندی کرد و در مکان ها و موقعیت های مختلفی آن را به کار برد که به طور معمول دریچه های معمول را بر اساس نوع ساختاری در سه دسته متنوع دریچه های بتنی، چدنی و کامپوزیتی یا پلیمری دسته بندی می کنند.

  • دریچه منهول بتنی:

این دریچه از جمله ساده ترین نوع و در واقع مدل های اولیه دریچه های معمول است که از سنگ و بتن تشکیل می شود. در بچه های منهول بتنی در مقابل ضربات فیزیکی و عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند و در واقع مقاوم ترین نوع دریچه های منهول شناخته می شوند؛ اما وزن زیاد این دریچه ها و قیمت بالای آن ها موجب شده تا از دریچه های سبک تر و مقرون به صرفه تر به عنوان جایگزین منهول های بتنی استفاده شود.

دریچه های چدنی از آلیاژها، مواد اولیه و عنصر خالص کربن تهیه می شوند و به نسبت سایر دریچه های منهول از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار می باشند. دریچه های چدنی معمولا از چدن خاکستری، چدن سفید، چدن داکتیل و چدن مالیبل تهیه شده و هر یک بسته به میزان مقاومتی که دارد، در مناطق مختلف شهری به کار برده می شود. دریچه های چدنی سبک تر از دریچه های بتنی بوده و به عنوان جایگزین مناسب از آن ها در اغلب پروژه ها استفاده می کنند.

  • دریچه منهول کامپوزیت:

دریچه منهول کامپوزیت یکی از پرکاربردترین دریچه های منهول می باشند که مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی، رطوبت، فرسایش، زنگ زدگی، ضربات فیزیکی و … داشته و نسبت به سایر دریچه های منهول از وزن کمتری نیز برخوردار هستند، از این رو استفاده از دریچه های کامپوزیتی رایج تر از سایر دریچه های منهول می باشد. دریچه منهول کامپوزیت از پلیمر، پلاستیک، پلی اتیلن و پلی اتیلن های بتنی ساخته می شود و بسته به مواد تشکیل دهنده ای که دارد، آن را در انواع مختلفی دسته بندی می کنند.

ضرورت استفاده از دریچه منهول

دریچه منهول کامپوزیت

استفاده از انواع مختلف دریچه های منهول بسته به شرایط محیط و نیاز پروژه ها با صلاحدید طراحان و پیمانکاران انجام می شود و افراد می توانند از انواع دریچه های منهول در پوشش معبر فاضلاب شهری، شبکه ها و کانال های زیرزمینی استفاده کنند؛ اما توجه داشته باشید که با وجود کالاهای نامرغوب وارداتی خرید از تولیدکنندگان معتبر همواره نکته مهم در ارتقاء کیفیت این محصولات کاربردی شناخته می شود.

بنابراین اگر به دنبال محصول مرغوب، با کیفیت، استاندارد شده و معابر هستید، به شما توصیه می کنیم محصولات با کیفیت گروه تولیدی پترو قائم را در این زمینه بررسی کنید. شرکت تولیدی پترو قائم از جمله تولیدکنندگان معتبر داخلی در کشور است که سال ها سابقه فروش موفق در بازارهای داخلی و خارجی را دارد و شما برای سفارش انواع محصولات و دریچه های منهول می توانید از طریق وب سایت پترو قائم به نشانی www.petroghaem.com به راحتی اقدام نموده و کالاهای مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت به راحتی خریداری نمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار