کد خبر: ۱۶۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
شهردار تهران گفت: امکان ساخت ۱۰۵ واگن قطار ملی مترویی تا پایان سال جاری وجود دارد.

به گزارش تسنیم، پیروز حناچی در مراسم رونمایی ازقطار ملی مترو که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، اظهار کرد: ما در  کلانشهر کشور برای کمتر از 10 سال آینده به 5 هزار واگن مترو نیاز داریم تا بهره وری سیستم زیرساخت مترو را به حداکثر تأثیرگذاری برسانیم.

وی ادامه داد: یکی از پروژه های مهم و اساسی که هدف اصلی آن کاهش آلودگی و ترافیک در کلانشهرهاست، توسعه حمل و نقل عمومی است و مترو در این توسعه نقش ویژه ای دارد. ما در شهر تهران بزرگترین پروژه را در 7 خط مترو با طول شبکه اجرا شده 246.8 کیلومتر و 141 ایستگاه تکمیل شده، بهره برداری می کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: طبق ماده 58 قانون برنامه ششم توسعه تا پایان 1400 باید تأمین 2 هزار دستگاه واگن با ارزش بیش از 2 میلیارد یورو محقق شود. در راستاری در راستای اجرای ماده 54 قانون یاد شده نیز شرکت متروی تهران ساخت قطعات ملی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق شکوفایی و نوآوری به منظور دستیابی به اهدافی که اشاره خواهم کرد، با تلاش مهندسان و صنعتگران داخلی اجرایی کرد.

وی با اشاره به اهداف این پروژه، گفت: ارتقای بومی سازی از حدود 30 درصد به بیش از 80 درصد، کسب دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری و رفع انحصار و وابستگی، استفاده از حداکثری از ظرفیت های داخلی از جمله اهداف این پروژه بوده است.

حناچی اظهار کرد: با تحقق طراحی یک رام قطار ملی مترویی در مدت 18 ماه به نوعی یکی از سریع ترین پروژه های طراحی و توسعه این محصول پیچیده در کشور تجربه شد. در این پروژه ضمن دستیابی به اهدافی که اشاره کردم بومی سازی فناوری ساخت قطار مترویی با به کارگیری 18 شرکت دانش بنیان و 4 مجموعه بزرگ صنعتی، طراحی و ساخت اولین قطار مترویی در کشور محقق شد.

وی با اشاره به نتایج حاصل از اجرای این پروژه، ادامه داد: تولید تمامی زیرسیستم ها و قطار مترویی ملی مطابق با استاندارهای بین اللملی و اخذ تاییدیه بین اللملی در سال جاری، کسب توانمندی اجرای پروژه های مترویی به صورت کلید در دست اعم از زیرساخت و تجهیزات ثابت و ناوگان، کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی از قبیل قطارهای پرسرعت، مترویی و تراموا،  ایجادا شتغال با استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات واگن سازی داخلی و زنجیره تأمین قطعات ساخت داخل و ایجاد اشتغال 5 هزار شغل مستقیم و 10 هزار شغل غیر مستقیم در مرحله تولید انبوه نتایج اجرای این پروژه است.

شهردار تهران گفت: امیدواریم در سال تولید، پشتیبانی ها  و مانع زدایی به منظور به ثمر رسیدن این تلاش عظیم، لازم است اقداماتی انجام دهیم از جمله نهادینه شدن فناوری ها و توانمندی های به دست آمده برایهمه خطوط مترویی کشور در قالب تشکیل یک شرکت پیمانکاری عمومی دانش بنیان، سفارش گذاری حداقل 420 واگن مترو از پروژه 2 هزار دستگاه برنامه توسعه ششم و پشتیبانی از این اقدام، اختصاص منابع لازم در سال 1400 برای تأمین ناوگان وتبدیل تعهدات دولت در تأمین 2 هزار دستگاه ناوگان از فاینانس خارجی به تسهیلات وام ریالی با مساعدت سیستم بانکی کشور و صندوق توسعه ملی تقاضای ماست که امیدواریم با پشتیبانی دولت بتوانیم این حرکت عظیم را به نتیجه برسنیم  و مشکل کلانشهرها به ویژه تهران را که کمبود ناوگان را برای بهره وری حداکثری از مترو است را به نتیجه برسانیم.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در ادامه سخنان حناچی گفت: آنطور که من استفاده کردم، بیان کردید که 80 درصد امکانات مورد نیازمان در این واگن داخلی و 20 نیاز به خارج است.

حناچی خطاب به روحانی گفت: علاوه بر آن، دانش طراحی است که تغییرات بعدی و هر گونه تغییرات در قطار ملی نیازمند هیچ لایسنسی نیست.

روحانی گفت: یعنی طراحی و تغییرات در طراحی نیز به عهده ماست ولی بخش هایی نیز داریم که از خارج وارد کنیم. توانمندی ما تولید چند رام است؟ امروز یک رام فعال می شود تا پایان سال 1400 چند رام قطار آماده می شود؟

حناچی در پاسخ به روحانی گفت: اگر قرارداهای لازم بسته شود، شرکت واگن سازی تهران تا قبل انجام این پروژه با حدود 25 درصد ظرفیت فعالیت می کرد، اما این ظرفیت کاملا می تواند در اختیار توسعه قطار ملی قرار گیرد بر این اساس 105 واگن را تا 1400 میتونیم بسازیم .

روحانی در پایان گفت: این قدم مهم ما را در نیاز به قطارهای مترویی خودکفا می کند به ویژه در شرایط کرونایی به این رام ها نیازمندیم تا مسافران بییشتر با سهولت بیشتر و با وسعت بیشترِ فضا جا به جا شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار