کد خبر: ۱۶۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
روایت دیگری از فاجعه چرنوبیل با عنوان ««چرنوبیل ساعت ۰۱:۲۳:۴۰» نوشته  آندرو لدربارو توسط نشر ققنوس روانه کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ انتشارات ققنوس کتاب دیگری درباره فاجعه چرنوبیل با عنوان «چرنوبیل ساعت 01:23:40» نوشته آندرو لدربارو با ترجمه شهریار خواجیان منتشر و روانه بازار نشر کرد.

«فاجعۀ چرنوبیل یکی از باورنکردنی‌ترین رویدادهای مهم جهان در 100 سال گذشته است، با این همه، کمتر کسی می‌داند چه روی داده است. این سردرگمی بعضاً ناشی از آن بود که همۀ اطلاعات منتشرشده طی پنج سال پس از حادثه تحریف شدند تا متناسب با یک روایت گزیده شوند: این‌که مقصر کارکنان نیروگاه بودند... هر کتاب، روزنامه، فیلم مستند و تارنمای جدیدی روایت تقریباً متفاوتی از داستان ارائه می‌داد و تناقض‌ها حتی امروز هم دیده می‌شود.»

اندرو لدربارو در پی سفرش در سال 2011 به چرنوبیل تجربه منحصربه فردش را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد و در تلاش است تا مفاهیم و جزئیات درستی به دست ‌آورد و حقیقت را دربارۀ اشتباهاتی که در چرنوبیل رخ داده بفهمد. او برخی جنبه‌های تخصصی را ساده‌سازی کرده و ماجرا را مانند یک داستان روایت می‌کند تا خواننده آسان‌تر داستان را دنبال کند و درک بهتری از آن داشته باشد.

وی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «می‌خواستم حقیقت را بدانم می خواستم بدانم چه اشتباهی در چه هنگامی رخ داد؟ چگونه روی داد و چه کسی مسئول آن بود؟ چگونه رفع شد و چه درس‌هایی از  آن گرفته شد؟

این فاجعه نخستین بحران بزرگی بود که تحت رهبری نوپای تازه‌ترین دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف روی داد، کسی که تصمیم گرفت تا سه هفته پس از حادثه به مردم چیزی نگوید تا احتمالاً به کارشناسان خود فرصت دهد تا درک مناسب از آن بدست آورند و بالاخره در 14 مه  افزون بر ابراز خشم از تبلیغات غرب علیه چرنوبیل به جهان اعلام کرد همه اطلاعات مربوط به حادثه را در اختیار گذاشته و نیز جلسه بی سابقه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه اوت در وین برگزار می‌شود، با این حال کنار گذاشتن چندین دهه کنترل اطلاعات دشوار بود و در حالی که گزارش حادثه در اختیار غرب قرار گذاشته شد. در اتحاد شوروی قضیه محرمانه ماند؛ این بدان معنا بود که کسانی که بیش از همه از این فاجعه مطلع شدن از هر کس دیگری درباره آن می‌دانستند.»

انتشارات ققنوس این کتاب را در 287 صفحه به قیمت 48 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، بازار نشر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار