کد خبر: ۱۶۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
گروه استان‌ها ـ نبود صنایع تبدیلی در استان ایلام موجب شده پشم تولیدی عشایر به قیمتی ناچیز بدون اینکه مزیتی برای استان و دامداران داشته باشد، به فروش رسد و این بی توجهی مسئولان راه را برای ورود دلالان باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از ایلام، همه ساله در پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری و افزایش شیر دهی آنان، کار پشم‌چینی دام های عشایر در مناطق گرمسیری استان شروع می شود که متاسفانه به دلیل تکمیل نبودن خوشه تولید در این بخش این فرآورده با ارزش که می تواند عایدی بیشتری نصیب دامداران کند، روی دست آنها مانده و چون هیچ نهادی متولی خرید تضمینی آن نیست، دامداران به ناچار پشم تولیدی را به بهای ناچیز می‌فرشند.

نبود صنایع تبدیلی در استان ایلام موجب شده پشم تولیدی عشایر به قیمتی ناچیز بدون اینکه مزیتی برای استان و دامداران داشته باشد، به فروش رسد. عدم وجود صنعت پشم‌ریسی در استان ایلام در حالیست که 11 درصد ساکنین استان را عشایر تشکیل داده که سالانه حدود 1600 تن  پشم تولید می‌کنند.

فروش پشم استان به دیگر مناطق کشور

اکبری از عشایر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: فروش پشم تولیدی می تواند به اقتصاد عشایر کمک کند، اما دلال ها با قیمت پایین پشم تولیدی را از عشایر خریداری و بصورت خام به کارگاه های رنگ رزی و ریسندگی دیگر استان های کشور می‌فروشند.

وی افزود: عشایر و دامداران برای تولید پشم متحمل رنج و زحمت زیادی می شوند و این بسیار درد آور است که حاصل زحمات آنان به قیمت ناچیز توسط افراد سودجو، به یغما می‌رود.

لزوم حمایت از کارگاه‌های کوچک

نوری از دیگر عشایر استان نیز می‌گوید: خیلی از بانوان عشایر قادر هستند در کارگاه‌های کوچک با ابزار سنتی نخ ریسی، اعم از دوک، چرخ نخ ریسی و غیره برای برطرف ساختن نیازهای خانوار و نیز درآمدزایی اقدام به  تولید نخ کنند که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: متاسفانه هیچ گونه حمایتی از دامداران و عشایر انجام نمی‌شود و عشایر همچنان مجبورند پشم تولیدی خود را با قیمت پایین به استان های دیگر بفروشندو برخی از دامداران نیز برای امرار معاش دست به فروش دام های خود می‌زنند.

لزوم حمایت از عشایر

با توجه به اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال بعنوان سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی نامگذاری شده، الزامیست برای حمایت از دامداران و بانوان عشایری جهت راه اندازی صنایع پشم ریسی در استان از سوی مسوولان مربوط اقدامات لازم صورت گیرد.

بر اساس گفته دامداران در گذشته از سوی معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در خصوص احیا نخ ریسی و فعالیت اقتصادی زنان تحت پوشش این نهاد در روستاهای استان وعده هایی داده شده است که متاسفانه این وعده ها تا کنون عملی نشده است.

تبدیل پشم عشایر به فرش

فرشاد یاسمی با بیان اینکه صنایع تبدیل در استان وجود ندارد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:نبود صنایع تبدیلی موجب شده پشم تولیدی به صورت پراکنده به سایر استانها فروخته شود که برای جلوگیری از این امر قراردادی با شرکت فرش ایلام بسته شده است که پشم عشایر مستقیما در خود استان به فرش تبدیل شود.

مدیر کل امور عشایری استان ایلام افزود: پیگیری ها و مکاتباتی نیز برای احداث صنایع تبدیلی در استان انجام شده که متاسفانه فعلا مثمر ثمر واقع نشده است.

یاسمی تصریح کرد: بیشترین تولید پشم استان مربوط به شهرستان‌های آبدانان و دهلران است که به دلیل نبود صنعت پشم ریسی بصورت خام  به استان‌هایی از قبیل کرمانشاه، اصفهان، تهران، کاشان و... ارسال می شود .

حمایت از عشایر بر مبنای اساسنامه اتحادیه تعاونی عشایر

بر مبنای اساسنامه عشایری در استان ایلام اتحادیه تعاونی عشایر موظف به راه اندازی صنعت تبدیل و حمایت از کارگاه های ریسندگی در استان است.

علی نجات دارابی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری ایلام در این باره اظهار داشت: با همکاری دستگاه های متولی همچون کمیته امداد، شرکت فرش بافی و .... می‌توان ریسندگی خانگی در اختیار عشایر قرار داده شود که نه نتها موجب اشتغالزایی برای عشایر می‌شود، بلکه سبب از بین رفتن واسطه ها برای تولید نخ با استفاده از پشم شده و نخ مورد نیاز به صورت مستقیم و با هزینه ای کمتر بدست بافنده در استان ایلام می‌رسد.

وی افزود:در گذشته نیز کارگاه انفرادی به اسم "از پشم تا فرش" در شهرستان بدره احداث شد که بدلیل کمبود اعتبار و سرمایه گذار متاسفانه تعطیل شده است.

دارابی تصریح کرد:از جمله مشکلات موجود که مانع از راه اندازی صنایع تبدیلی در استان ایلام میشود نبود سرمایه گذار و کمبود اعتبار است که البته پیش بینی میشود با رایزنی های انجام شده تا پایان سال جاری این صنعت در استان ایلام راه اندازی شود.

بی‌توجهی مسئولان به صنعت پشم

اظهارات مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری ایلام در خصوص عدم وجود سرمایه‌گذار در حالیست که پشم سفید استان در سراسر کشور از طرفداران زیادی برخورداراست و گسترش آن فواید و مزایای زیادی به دنبال دارد .

اما سوال اینحاست چرا طبق اساسنامه مذکور از کارگاه ریسندگی احداث شده در شهرستان بدره حمایت نشده است، تا شاهد تعطیلی این کارگاه نباشیم؟

به گفته کارشناسان، ایلام دارای مرغوب‌ترین پشم دنیا است و از این رو الزامیست علاوه بر ایجاد صنعت تبدیلی در استان از کارگاه های بزرگ و کوچک وابسته به صنعت ریسندگی، جهت برند سازی پشم استان حمایت شده و در این راستا از ورود دلالان به صنعت ریسندگی و تولید پشم جلوگیری شود.

همچنین مسوولان مربوطه باید از کارگاه های احداث شده در استان حمایت کرده تا از ورود دلالان و سود چشم گیری که از فروش پشم به جیب میزنند جلوگیری شود و زمینه‌ی اشتغال تعداد کثیری از جوانان در صنعت پشم استان فراهم شود.

انتهای پیام/180/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار