کد خبر: ۱۶۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

خراسان نوشت: یک ماه دیگر ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز می شود. هرچند تاکنون کاندیداهای متعددی در جریان اصولگرا برای حضور در این عرصه اعلام آمادگی کردند اما وضعیت سعید جلیلی همچنان خاکستری است.

سقای بی ریا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری پیش از تعطیلات نوروز اعلام کرد که این جبهه از میان محصولی و سعید جلیلی یکی را بر می گزیند. به نوشته فردانیوز، این روزها نیز در فضای مجازی اطرافیان سعید جلیلی خیلی به آب و آتش می زنند تا هنوز تکلیف برجام مشخص نشده، او را به چهره غالب در انتخابات تبدیل کنند.

سعید جلیلی نزد افکار عمومی به عنوان نامزد گفتمان مقاومت شناخته می شود. گرچه چهره های دیگری هم هستند که سعی دارند در همین قالب گفتمانی وارد صحنه شوند اما سعید جلیلی در طرح این گفتمان خود را گزینه اصلی می داند و بعید به نظر می رسد افرادی همچون سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی بتوانند حتی با اتخاذ مواضعی رادیکال تر این گفتمان را از آن خود کنند.

سعید جلیلی سال 92 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و بیش از 4 میلیون رأی کسب کرد. حامیانش معتقدند با توجه به وضعیتی که برجام پیدا کرد اگر جلیلی بیاید آرای بیشتری را می تواند به دست آورد. البته این فقط یک روی سکه است و جلیلی منتقدان بسیاری دارد که کسر قابل توجهی از آن ها اصولگرا هستند.

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا گفت «جلیلی فرد قابل احترام و متدینی است اما چهره‌ای است تکراری و نمی‌تواند رأی بالایی بیاورد حتی اگر انتخاب شود با رأی بسیار پایین خواهد بود که این هم به حمایت پایداری‌ها از او بر می‌گردد. من تصور می‌کنم او نمی‌تواند از عهده ریاست قوه مجریه برآید».

در واقع این گروه از منتقدان می گویند کشور با مشکلات عدیده‌ای در کسب‌وکارها، نوسانات بسیار ارز و طلا، پایین بودن ارزش پول ملی، قیمت بالای مسکن، تورم و غیره دست و پنجه نرم می کند و راه حل این موضوعات قطعا به دست جلیلی امکان پذیر نخواهد بود چون او سابقه اجرایی ندارد و تنها در دوره ای مسئول مذاکرات هسته ای بوده است. انتقادها به جلیلی به این جا ختم نمی شود. گروهی دیگر معتقدند نامزدی جلیلی صحنه انتخابات را دوقطبی و انتخاب مردم را احساسی می کند و این اتفاق به صلاح کشور نیست.

در این میان گروهی هم هستند که می گویند به شرطی سعید جلیلی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری موفق باشد که دایره حامیانش وسیع شود، به عنوان نمونه حسین کنعانی مقدم اعتقاد دارد «اگر قرار باشد فقط جبهه پایداری از آقای جلیلی حمایت کند، بیش از یک یا دو درصد رأی نمی‌آورد اما اگر همه اصولگرایان بخواهند از او حمایت کنند و نظر نهایی شورای وحدت و ائتلاف روی او باشد، وضعیت فرق می‌کند و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد».

رایزنی های شورای وحدت اصولگرایان با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از هفته پیش شروع شد، حال باید دید در روزهای آینده سعید جلیلی می تواند نظر این شورا و سپس شورای ائتلاف را برای جلب حمایت کسب کند یا خیر؟ هرچند خیلی ها معتقدند قطعی شدن حضور رئیسی در انتخابات به احتمال بسیار بالایی حضور جلیلی را منتفی خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار