کد خبر: ۱۶۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

سیروس غفوریان فر

کارشناس حوزه اقتصاد

شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها بسیار هوشمندانه توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است. این شعار به شکلی انتخاب شده که دقیقا ما بتوانیم از روزنههایی که در کشور ایجاد شده استفاده کنیم. شاید خیلیها به این نگاه نکردند که در این دو سالی که گذشته در دنیا برای مقابله با این ویروس چه حرکتهای جدیدی شکل گرفته و چه تجارتهایی اکنون رونق گرفته و کمپانیهای بزرگ یا شرکتهایی که هنوز سرپا هستند و همچنان کار میکنند چطور توانستند خلاهایی که با آن دست و پنجه نرم میکردند را تبدیل به فرصت کنند.

بعداز پاندمی کووید ۱۹ که کل دنیا را تحت تاثیر قرارداد و در سال گذشته نیز بسیاری از اصناف در کشورمان دچار لطمات جدیای به دلیل اثرات منفی تعطیلیها در کشور شدند، خوب در ابتدای این کووید، ما در بدترین شرایط قرار گرفتیم، اما در ادامه راه، دیدیم راه کارهای متفاوت و مسیرهای جدیدی باز شده است، که چه بسا حتی بعد از برطرف شدن این ویروس هم شاید دیگر ما به شرایط قبلمان هم برنگردیم، و همین مسیرجدیدمان را در پیش بگیریم.

بکارگیری اپلیکیشنها و پلتفرهایی که در حال حاضر از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند باعث شد بسیاری از برنامههای خودمان را به صورت آنلاین برگزار کنیم و موانع را پشت سر بگذاریم. اکنون اکثر نمایشگاهها در دنیا به صورت پلتفرم و مجازی برگزار میشود، بزرگترین دانشگاههای آمریکایی و اروپایی کلاسهای خود را آنلاین برگزار میکنند و دستاورد این تجربه تحمیلی، با مهار کردن ویروس کرونا و واکسینه شدن همگانی منجر به فاصله گرفتن از شرایط قبل و متمرکز شدن بر بستر آنلاین خواهد شد.

اینکه با ایجاد یاس و نا امیدی فعالیتهای اقتصادی را با مشکل مواجه کنیم، در واقع پاک کردن صورت مسئله و راحتترین کار ممکن است و به طور قطع ما را به سمت شکست هدایت میکند؛ اما شناسایی این موانع و استفاده از تجارب کسانی که در حوزه تجارت، صادرات و در حوزههای تعاملی با کشورهای منطقه فعالیت داشته و از این موانع عبور کردند، حرکتهای خیلی بزرگتر و شرایط بسیار موفق تری را برای کشورمان رقم خواهد زد.

نگاه در حوزه کارآفرینی باید ایجاد شغلهای جدید و حوزههای کاری جدید در بستر همین پلتفرمها منجر به رشد و توسعه کاری خواهد شد و با ایجاد یک اتاق فکر منجسم، فعالیت هایمان از گذشته گستردهتر کنیم و نیروی انسانی بیشتری را جذب کردیم.

در این حوزه می توانیم از تجارب پیاده شده در کشورهای موفق کمک بگیریم، کشورهایی که توانستند به خوبی سیستم سازمانی خود را مدیریت کنند، مثل کشور آلمان که در حال حاضر با کیفیت بالایی در بسترهای آموزشی و کسب و کار، فعالیت میکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار