کد خبر: ۱۶۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
حمیدرضا ترقی:
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی معتقد است مخاطب بسیاری از برنامه‌های سیاسی تلویزیون نخبگان هستند نه مردم عادی و بنابراین چنین برنامه‌هایی از صداوسیما، نوعا نمی‌تواند منجر به دوقطبی‌سازی جامعه در آستانه انتخابات شود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا، که در آستانه انتخابات که جامعه در فضایی مشوش به سر می‌برد، چرا صداوسیما در برنامه‌های خود، به‌جای تشویق مردم به حضور پای صندوق‌های رای از طریق ایجاد وحدت، به افزایش شکاف بین گروه‌های فکری و دو قطبی‌سازی جامعه دست می‌زند؟» گفت: برنامه‌های تلویزیونی نوعا منجر به دو قطبی‌سازی در جامعه نمی‌شود.

«حمیدرضا ترقی» درباره اینکه صداوسیما در روزهای نزدیک به انتخابات باید چگونه عمل کند؟، گفت: رسالت صداوسیما در شرایط کنونی، بصیرت‌افزایی به مردم است؛ پیرامون همه تحولاتی که در رابطه با ایران چه در داخل و چه منطقه رخ می‌دهد و قطعا در سرنوشت انتخابات آینده هم تاثیر دارد. این بصیرت‌افزایی به‌‌طور طبیعی ممکن است مورد انتقاد برخی افراد و جناح‌ها هم باشد اما به‌هرحال وظیفه صداوسیما و رسالتش، این بصیرت‌افزایی است تا در شرایطی که گرد و غبار رقابت‌های سیاسی فضای کشور را فرا می‌گیرند مردم بتوانند درست تصمیم بگیرند و مسیر را اشتباه نروند.

او در پاسخ به این سوال که برخی از جهت‌گیری‌ها در راستای دوقطبی‌سازی و انشقاق است، آن‌هم در شرایطی که بیش از همیشه هم‌گرایی در جامعه احساس می‌شود، گفت: الان فضا، فضایی خاص است و در این تردیدی نیست اما چون اکنون کمی حساسیت‌ها بالا رفته به این نوع مسائل و برنامه‌های خاص، خیلی زود توجه یا تکیه می‌شود. اگرنه من فکر نمی‌کنم پخش یک برنامه، خیلی مساله فوق‌العاده‌ای باشد که برجستگی خاصی به آن بدهیم و آن را حرکتی در جهت دوقطبی‌سازی بدانیم.

این فعال سیاسی ادامه داد: ضمن اینکه معتقدم دوقطبی‌سازی در جامعه نیاز به یک گفتمان غالب دارد که بتوانند چنین فضایی را در کشور و در راستای دو دستگی ایجاد کند. اما این نوع برنامه‌ها، چون بیشتر مباحثی بشتر نخبگانی است و عموم مردم خیلی درگیرش نیستند، بنابراین نوعا منجر به دوقطبی‌سازی در جامعه نمی‌شود. فقط یک مقداری جنبه تذکر و هوشیاری دارد. مردم حواس‌شان جمع شود و بدانند چه حوادثی در جامعه رخ داده است و دیگر تکرار نشود.

ترقی درباره وظیفه صداوسیما در ایام نزدیک به انتخابات، گفت: قطعا صداوسیما باید متناسب با فضای سیاسی کشور، به سمت امیدوار کردن مردم نسبت به آینده و کاهش فشارهایی برود که امروز به لحاظ اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود و مردم را برای تحول و دگرگونی و تغییر در شرایط کنونی، به آینده امیدوار بکند.

او ادامه داد: اینها هم نیازمند یکسری ابزارها و برنامه‌هایی است که مردم احساس کنند می‌توانند در تغییر شرایط کنونی کشور از طریق صندوق‌های رای اقدام کنند و موثر باشند. اینکه مردم حس کنند توانی برای تغییر شرایط کنونی و سرنوشت‌شان ندارند، قطعا موجب ناامیدی می‌شوند. بنابراین در مورد نقش صداوسیما، به نظر می‌رسد اکنون باید به این بپردازد که مردم ناامید از تغییر سرنوشت‌شان در انتخابات نباشند، بلکه انگیزه حضور و مشارکت‌شان را انشالله بالا ببرد.

ترقی تصریح کرد: علاوه بر این باید در مسیر اعتمادسازی مردم، امیدواری به آینده و شناخت توطئه‌های دشمن که مانع حضور آنها در انتخابات و مشارکت سیاسی است حرکت کند و برنامه‌هایش را طوری بسازد که مردم بفهمند به‌هرحال در پازل دشمن نباید بازی کنند و بدانند عدم شرکت در انتخابات، حرکت در پازل دشمن به حساب می‌آید و به نفع دشمن تمام می‌شود. اینها نکات مهمی است که اکنون صداوسیما می‌تواند به آنها بپردازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار