کد خبر: ۱۶۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
عریضه نویسی شغلی آشنا برای اصحاب دعوا در محاکم قضایی که در پی آن عریضه نویسان لوایح و شکوائیه‌های شکات پرونده‌ها را می‌نویسند و در قبال آن مبالغی را دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عریضه نویسی، کلمه نام آشنا در تمام مراجع قضایی است. سال‌ها است افرادی تحت عنوان عریضه نویس مقابل دادگاه‌ها و مراجع قضایی می‌نشینند و هر یک از اصحاب دعوا برای نوشتن لوایح یا شکوائیه‌های خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

کار این عریضه نویسان این است که لوایح و شکوائیه‌هایی را که اصحاب دعوا باید در محاکم قضایی و دادگاه‌ها ارائه کنند، بنویسند و به آن‌ها مشاوره هایی در این رابطه بدهند.

به طور کلی نوشتن عریضه باید توسط وکیل انجام شود، اما از آنجایی که برخی از اصحاب دعوا توانایی مالی برای اخذ وکیل ندارند و نمی‌دانند که شکوائیه چگونه باید نوشته شود مجبور هستند تا به عریضه نویسانی که بیرون دادگاه نشسته اند مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهند تا برایشان لایحه بنویسند.

باید تا آنجا که امکان دارد هزینه های مردم را کم کرد

اما موضوع مهم این است که برخی از اصحاب دعوا که توانایی پرداخت وجه به وکیل را ندارند نمی‌توانند به عریضه نویسان هم پول پرداخت کنند و از همین رو باید وکلایی وجود داشته باشند تا در ازای دریافت نکردن پول، کار نوشتن عریضه را انجام دهند.

توجه به اصحاب دعوا و ایجاد شرایط مناسب برای آن‌ها اهمیت بسزایی دارد، در همین راستا رئیس قوه قضاییه در بازدیدی که به صورت از پیش اعلام نشده در دادگستری بهارستان داشت در این رابطه گفت: باید تا آنجا که امکان دارد هزینه های مردم را کم کرد، نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کار فردی که پولی برای عریضه نویسی ندارد، انجام نشود.

تأکید رئیس قوه قضاییه به این موضوع از آن جهت بود که افرادی که به هر دلیلی به محاکم قضایی می‌روند نباید به دلیل آن که پولی ندارند موفق به نوشتن عریضه و ارائه آن به دادگاه نشوند.

این صحبت‌ها منجر شد تا کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه به فکر ایجاد اداره جدیدی تحت عنوان اداره وکلای معاضدتی باشند و وکلایی که در این ادارات وجود دارند کار حقوقی و مشاوره های لازم را به افرادی که توانایی پرداخت وجه ندارند، به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

ارائه خدمات حقوقی رایگان از سوی تمامی وکلا

برای ارائه خدمات معاضدتی مقام قضایی، بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند هر یک از اصحاب دعوا را به دفاتر وکلای معاضدتی معرفی کنند تا سپس وکلا وارد عمل شوند و خدمات رایگان خود را به آن‌ها معرفی کنند.

جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  اقداماتی که وکلای معاضدتی کانون‌های وکلا انجام داده‌اند اظهار کرد: اداره‌ای تحت عنوان اداره معاضدت در کانون‌های وکلا در تمامی استان‌های کشور وجود دارد، این دفاتر معاضدتی در زندان‌ها و تمامی مجتمع‌های قضایی وجود دارد و وکلای ما به صورت داوطلبانه و رایگان به اصحاب پرونده و افراد مشاوره‌های حقوقی می‌دهند.

 علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه  درباره جمع پرونده‌های معاضدتی گفت: تعداد این پرونده‌ها حدود ۷۰ هزار پرونده بوده است و خدمات معاضدتی با خدمات وکالتی از لحاظ کیفیت تفاوتی نداشته‌اند. این خدمت برای فردی است که نیاز مالی دارد و مقامات قضایی به مرکز وکلا استان نامه می‌زدند تا در زمان کوتاه وکیل معاضدتی معرفی شود. خدمات معاضدتی مرکز ۵ برابر خدمات کانون است.

ایجاد دفاتر وکلای معاضدتی منجر به این می‌شود تا اصحاب دعوا جز دغدغه‌های مخصوص به پرونده خود دیگر دغدغه‌ای در رابطه با اینکه پولی را برای پرداخت هزینه‌ها ندارند، نداشته باشند و بتوانند با خیالی آسوده از این که می‌توانند به راحتی مشاوره‌های حقوقی را دریافت کنند در محاکم حاضر شوند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار