کد خبر: ۱۶۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
اسماعیلی گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومین مشمول عفو رهبری شدند که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۸۶ درصد رشد داشته و در مقایسه با ۹۷ حدود ۴۱۸ درصد رشد داشته است. ۲۲۵ مفر از محکومان امنیتی در سال ۹۹ مورد عفو رهبری قرار گرفتند که برخی از آنها مربوط به فتنه بنزینی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در چهل و یکمین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های جمعی، آخرین جزئیات دستگاه قضا را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ داد.

اسماعیلی در ابتدای این نشست گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، این ماه فرصتی است برای همه مؤمنان در جهت بهره برداری حداکثری از ظرفیت خداداد این ماه عظیم، امیدوارم مؤمنان روزه دار از ظرفیت این ماه حداکثر بهره را ببرند و علاوه بر روزه داری، تمام اعمال و رفتارشان هم روزه دار باشد تا تقوای الهی را کسب کنند و به فکر افطاری دادن به روزه داران نیازمند و پویش کمک‌های مومنانه هم باشند.

وی گفت: بر رعایت حرمت این ماه و رعایت حرمت مؤمنان روزه دار تاکید می‌کنم، افراد باید از تظاهر به روزه خواهری اجتناب کنند و واحدهای صنفی هم مسائل لازم را رعایت کنند.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: از این هفته تا هفته قوه قضائیه در نشست‌های سخنگویی بر عملکرد قوه قضائیه در دوره تحول مروری خواهیم داشت. تلاش ما بر این است که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های سند تحول اجرایی شود.
وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: قوه قضائیه برای تحقق شعار سال هم از جهت اعتقادی و هم در حوزه کارکردی به صورت جهادی برای تحقق شعار سال اقدام کرده است. احیای بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی شاهد و دلیل روشنی است بر صدق این ادعا.

اسماعیلی تصریح کرد: برخی از توئیت بازان به جای همراهی و تلاش برای تولید و اشتغال عملکرد قوه قضائیه را زیر سوال بردند، ما در انجام وظیفه خودمان از کسی تشکر نمی‌خواهیم اما فرافکنی را هم شایسته نمی‌دانیم. ما به سایر بخش‌های حاکمیتی هم می‌گوئیم که شما هم در راه گره گشایی تولید قدم بردارید.

وی ادامه داد: حمایت از تولید وظیفه همگان است، در بسیاری از موارد قوه قضائیه به کمک فعالان اقتصادی بدون تشکیل حتی پرونده آمده است، در موارد دیگری که مدیران تخلف کرده بودند، روند رسیدگی قضائی به گونه‌ای بوده که توأم با اختلال کارگران و تعطیل شدن کارگاه نباشد.

اسماعیلی بیان کرد: واحدهای قضائی سراسر کشور در سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش ۵ درصدی ورود پرونده‌های یکتا به واحدهای قضائی بوده‌ایم، حدود ۸ درصد کار قوه قضائیه و ورودی پرونده‌ها افزایش پیدا کرده است. ۱۲ درصد هم از پرونده‌های اول سال ۹۹ کاهش موجودی داشتیم یعنی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ علیرغم شرایط کرونایی ۲۰ درصد افزایش عملکرد همکاران قضائی را داشته‌ایم.

وی گفت: در سال ۹۹ بیش از یک میلیون پرونده مسن توسط همکاران قضائی رسیدگی شد، در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ به صورت میانگین ۱۵ روز نرخ زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش پیدا کرد و ابلاغات الکترونیکی به مرز ۹۰ درصد رسید که افزایش ۵ درصدی داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: صدور احکام جایگزین حبس ۲۹ درصد کاهش و همچنین کاهش ۲۰ درصدی پرونده‌های تصادفات را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: ما به دنبال اعتباربخشی اسناد رسمی هستیم که این قانون در مجلس شورای نگهبان است، این عدم اصلاح قانون ۲۰ درصد آمار پرونده‌های ثبتی و ملکی را افزایش داده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در ایام کرونا و در سال ۹۹ اهتمام جدی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در زندان‌ها داشتیم، در دوره یک ساله کرونا در هر روز حداقل ۵۰ هزار نفر از زندانیان در مرخصی بودند و در ایام اوج کرونا عدد زندانیان مرخصی رفته از ۱۰۰ هزار نفر هم تجاوز کرد. در سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومین مشمول عفو رهبری شدند که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۸۶ درصد رشد داشته و در مقایسه با ۹۷ حدود ۴۱۸ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: ۲۲۵ مفر از محکومان امنیتی در سال ۹۹ مورد عفو رهبری قرار گرفتند که برخی از آنها مربوط به فتنه بنزینی بود.

اسماعیلی گفت: ۱۰۳ نفر از اتباع خارجه که جمعی از آنها مربوط به عراق بود مشمول عفو قرار گرفتند که در آستانه سفر آیت الله رئیسی به عراق آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ عدد زندانیان تازه وارد ۱۱ درصد کاهش داشته و در سال ۹۹ با تجهیز ۹۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک بیش از ۱۱۱ هزار دادرسی الکترونیک انجام داده شده است.

وی ادامه داد: ۳ هزار و ۲۰۰ نفر زندانی تحت نظارت پابند الکترونیک قرار گرفتند و باقی محکومیتشان را در خارج از زندان سپری می‌کنند. ۲۰ هزار زندانی در طرح پایش زندانیان آزاد شدند.

اسماعیلی بیان کرد: بیش از ۵۰ هزار مورد بازدید قضات از زندانیان را در سال ۹۹ داشتیم؛ ۱۶۰ هزار حکم جایگزین مجازات حبس در سال ۹۹ صادر شده است. همچنین در سال گذشته اشتغال زندانیان به عدد ۵۴ درصد رسیده است.

به گفته وی ۸۷۸ مورد از محکومان قصاص با کمک شوراهای حل اختلاف و خیران از قصاص نجات پیدا کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار