کد خبر: ۱۶۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نسبت به رویکرد دوگانه کشورهای غربی عضو شورای امنیت در قبال تسلیحات کشتار جمعی اعتراض کرد و گفت: باید به استفاده ابزاری از موضوع عدم اشاعه این تسلیحات پایان داده شود.

به گزارش خبرآنلاین، مجید تخت‌روانچی روز جمعه در نشست غیر رسمی شورای امنیت که درباره حفظ اقتدار رژیم‌های عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی برگزار شده بود، این مطلب را مطرح کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی یک هدف انسانی است که به عنوان یک اهرم فشار علیه کشورهای دیگر مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است و باید به این وضعیت پایان داده شود.

تخت‌روانچی ادامه داد: سلاح‌های کشتار جمعی، غیراخلاقی‌ترین و غیرانسانی‌ترین سلاح‌هایی هستند که تا به حال توسط بشر ساخته شده و تولید و استفاده از آنها نیز به درستی ممنوع شده است چون تنها تضمین مطلق در برابر استفاده از این سلاح‌های غیر انسانی امحای کامل و اطمینان از عدم توسعه آنها است.

وی اضافه کرد: با این وجود، اقتدار این رژیم‌ها و اعتبار نهادهای بین المللی مربوطه در دهه‌های گذشته به طور جدی به چالش کشیده شده و تضعیف شده است و در بیشتر موارد، این اقدام نه توسط کسانی که به دنبال توسعه سلاح‌های کشتار جمعی هستند بلکه توسط آنهائی صورت گرفته است که از رژیم‌های عدم اشاعه برای پیشبرد منافع خود سوء استفاده کرده‌اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به استفاده رژیم بعث عراق در حمله شیمیایی به ایران که موجب کشته شدن هزاران ایرانی و عراقی شد، یادآور شد: شورای امنیت مطلقاً سکوت کرد و زمانی نیز که عراق توسط کشورهای غربی بر اساس ادعاهای کاملاً نادرست مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی  مورد حمله قرارگرفت، این رفتار شورا بار دیگر تکرار شد.

تخت‌روانچی افزود: در سال‌های اخیر نیز که برخی قدرت‌ها برای پیشبرد منافع نامشروع خود، با سوء استفاده از کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، سوریه را تحت فشار شدید قرار داده‌اند، باز هم شورای امنیت ساکت است.

وی ادامه داد: ایران تا سال ۲۰۱۶ فقط به دلیل یک بحران ساختگی توسط برخی قدرت‌های غربی به بهانه به اصطلاح نگرانی‌های اشاعه‌ای درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، تحت تحریم‌های بی‌سابقه سازمان ملل قرار داشت اما رژیم اسرائیل که انواع سلاح‌های کشتار جمعی را تولید کرده و از پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی ممنوعیت این سلاح‌ها نیز خودداری می‌کند، از سوی شورای امنیت مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد چون توسط آمریکا حمایت می‌شود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: اقتدار رژیم‌های عدم اشاعه و اعتبار سازمان‌های مرتبط، به صورت خودکار و با بی اعتنائی به این واقعیت‌های تلخ حفظ نمی‌شود و تنها تضمین مطلق آن، اِعمال سختگیرانه هنجارهای عدم اشاعه بر همه، در همه زمان‌ها و تحت هر شرایطی، و مهمتر از همه، بدون سوء استفاده از این هنجارها یا سیاسی کاری یا تبعیض در اجرای آنها و همچنین بیطرفی و فعالیت حرفه‌ای نهادهای چندجانبه مربوطه است.

تخت‌روانچی افزود: بنابراین باید در برابر سوء استفاده از هنجارهای عدم اشاعه و نهادهای مرتبط برای پیشبرد اغراض سیاسی برخی کشورها مقاومت کرد که یک نمونه آن نیز پیش نویس تصمیم ارائه شده به کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی در مورد سوریه است.

وی گفت: ایران به عنوان قربانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بار دیگر استفاده از این سلاح‌ها توسط هر کسی، در هر نقطه و تحت هر شرایطی را به شدیدترین لحن ممکن محکوم می کند و شدیداً مخالف تضعیف اقتدار کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیائی و اعتبار سازمان منع سلاح‌های شیمیائی و در مقابل، خواستار اجرای متوازن، کامل و غیر تبعیض آمیز کنوانسیون و حمایت از اقتدار سازمان ذیربط است.

311311

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار