کد خبر: ۱۶۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک ها می‌توانند بخشی از سپرده‌های موجود در صندوق‌های سرمایه گذاری را به بازار سرمایه بیاورند.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گفته‌های رئیس جمهور درباره اینکه، بانک‌ها باید به کمک بازار سرمایه بیایند، اظهار کرد: در هفته اخیر حدود ۱۰۰ کارشناس بازار سرمایه و مدیر سرمایه گذاری نامه‌ای به سران قوا نوشتند.

او افزود: در این نامه هشت پیشنهاد مطرح شده که در یکی از بند‌های آن پرداخت وام توسط بانک‌ها مطرح شده است، تحت این عنوان که افراد مختلف اعم از حقیقی و حقوقی و آن‌هایی که اعتقاد به ارزندگی سهام در بازار سرمایه دارند با اخذ وام می‌توانند اقدام به خرید سهام کنند تا از این طریق کمکی به افزایش تقاضا در بازار سرمایه شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بر همین مبنا، قرار شد مکانیزمی تنها برای افراد حقیقی طراحی شود، چرا که در حال حاضر بانک‌ها هیچ سهامی را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند تا افراد بر مبنای آن از بانک‌ها وام بگیرند و سپس اقدام به خرید سهام کنند.

خبری زاد افزود: همچنین شرکت‌های سرمایه گذاری هم طبق ماده قانونی، نمی‌توانند اقدام به اخذ وام برای خرید سهام کنند.


بیشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا می‌توان طرحی را مبنی بر الزام بانک‌ها در جهت اینکه، با بخشی از سپرده‌های موجود در صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید سهام کنند؟ مطرح کرد، گفت: این اقدام مورد توافق و تایید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار نمی‌گیرد. سپرده گذار باید در حوزه‌های کم ریسک اقدام به سرمایه‌گذاری کند، بازار سرمایه ریسک خاص خود را دارد.

خبری زاد بیان کرد: بانک‌ها می‌توانند بخشی از سپرده‌های موجود در صندوق‌های سرمایه گذاری را به بازار سرمایه بیاورند، اما از نظر من به این قسمت وارد نشوند، خیلی بهتر است.

او افزود: ما ابزار‌های مختلفی داریم که می‌تواند بانک‌ها را ملزم، به حمایت بیشتر از صندوق‌های بازار گردانی کند و مردم نیز از طریق آن‌ها اقدام به خرید سهام کنند. در این صورت، ریسک خرید سهام، به جای بانک و سپرده گذاری‌ها، به پای خودشان است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: من امیدوارم بتوانند مکانیزمی را در سریع‌ترین زمان ممکن طراحی کنند تا تسهیلات خوبی با نرخ بهره مناسب در اختیار هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مختلف قرار بگیرد، تا در نهایت آنان بتوانند سهام بخرند.

خبری زاد در پایان تصریح کرد: مکانیزم باید طوری طراحی شود که سهام را به صورت وثیقه بردارند و در کنار آن برای اطمینان و تغییر قیمت سهام و به عنوان پوشش ریسک، وثیقه‌ کوچکی نیز از افراد اخذ کنند. تا این افراد بتوانند خرید و فروش سهام انجام دهند و شاید بخشی از تقاضا نیز تقویت شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار