کد خبر: ۱۶۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
تامین اجتماعی، فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان را اصلاح کرد
سازمان تامین اجتماعی دست از زرنگ‌بازی برداشت و با پذیرفتن اشتباهات در محاسبه افزایش سالانه و میزان متناسب‌سازی حقوق‌ها، فرمول محاسباتی خود را اصلاح کرد.

حرف بازنشستگان به کرسی نشست

امان از اشتباهات نرم افزاری!

اواخر اسفند 99 بود که پس از ماه‌ها کش و قوس بر سر اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، بالاخره این خواسته محقق شد تا با تصویب 89 هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 و قول سازمان تامین اجتماعی، حقوق‌های دریافتی 3.6 میلیون کارگر بازنشسته کمی معقول شود؛ اما این دلخوشی چندان طولانی نبود و با صدور احکام حقوقی در تاریخ 20 فروردین نقش بر آب شد. مهم‌ترین دلیل آن، اشتباه صورت گرفته در محاسبه افزایش حقوق سالانه بازنشستگان بود که صدای آن‌ها را درآورد، البته سازمان هم خیلی زود اشتباه خود را پذیرفت و آن را به گردن اشتباهات نرم‌افزاری انداخت!

اطلاعیه 3 ماده‌ای درباره اصلاح فرمول

بعد از اعتراضات کارگران بازنشسته، اعضای کانون عالی بازنشستگان در جلسات مشترک با سازمان تامین اجتماعی، رایزنی‌ها  را برای اصلاح اشتباه و تعیین فرمول نهایی دنبال کردند و حالا خروجی آن اطلاعیه‌ای است که سازمان منتشر و اعلام کرده که موردتوافق با کانون عالی بازنشستگان است:

1-  مقرر شد اعمال ماده 96 (افزایش حقوق سنواتی) بر اساس مبلغ مستمری حقوق اسفند 1399 برای کلیه مستمری‌بگیران صورت پذیرد.

2- علاوه بر اعمال ماده 96 جهت افزایش حقوق سایر سطوح، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل‌ حقوق مصوب شورای عالی کار افت و کاهش داشته است، (با جبران 75درصد از نسبت از دست رفته) اعمال می‌شود.

3- با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری‌بگیر از سازمان تامین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان، مقرر شد پس از اعمال ماده 96 و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ بازنشسته‌ای نسبت به دریافتی اسفندماه 1399 کمتر از 50 درصد نباشد.

در این اطلاعیه به این نکته هم اشاره شد که: «طی حداکثر 14 روز آینده احکام جدید صادر و مابه‌التفاوت حکم، در حقوق اردیبهشت‌ماه لحاظ می‌شود».

2 اتفاق خوب

ماده یک این مصوبه، پاسخ به همان انتقاد و اشتباهی است که پایه حقوق بازنشستگان برای افزایش سالانه را بر مبنای پایه حقوقی تیرماه (قبل از مرحله اول همسان‌سازی) لحاظ کرده بود و حالا اصلاح شده است تا بر مبنای پایه حقوق اسفند محاسبه شود. همچنین در ماده 2، فاصله حقوقی بازنشستگان به نسبت تورم و حقوق مصوب قانون کار اصلاح می‌شود، البته نه به طور صد درصد اما تا حد زیاد و به میزان 75 درصد میزان عقب‌افتادگی.

 

رئیس اتحادیه پیش‎کسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با خراسان:  فرمول جدید بازنشستگان را راضی می کند

درباره فرمول جدید سازمان تامین اجتماعی، با «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری گفت‌وگو می کنم که طی ماه‌های گذشته یکی از نمایندگان اصلی بازنشستگان برای پیگیری مطالبات بوده است.صادقی  می‌گوید: بعد از پیگیری‌های انجام‌شده برای اصلاح احکام، در نهایت فرمولی ارائه شد که همه آن را پذیرفتیم و مقرر شد اجرایی شود؛ به نظرم این فرمول همه گروه‌های بازنشستگان با حقوق حداقلی، متوسط و حداکثری را راضی می‌کند چرا که بسیار روشن و آینده‌نگر است. صادقی می‌افزاید: با فرمول تکمیلی، بازنشسته‌ای با حقوق کمتر از 3میلیون و 900 هزار تومان نخواهیم داشت و بازنشستگانی که با 35 سال بازنشسته شده باشند هم بالای 4.5 میلیون تومان حقوق خواهند گرفت.

اصلا متناسب‌سازی در پایه حقوقی است نه مزایای جانبی

او درباره لحاظ‌شدن بخشی از متناسب‌سازی مرحله دوم در بخش مزایای جانبی فیش‌های حقوقی نیز می‌گوید: نظر شخصی من این بود که نباید متناسب‌سازی را در بخش مزایای جانبی لحاظ کرد، به این دلیل که این بخش شامل افزایش سالانه نمی‌شود و با تصمیم اعضای هیئت مدیره سازمان قابل تغییر است. اما در مجموع فرمول تکمیلی با محاسبات همه این موارد تعیین شده و مورد قبول قرار گرفته است. صادقی می‌افزاید: با این حال اصل متناسب‌سازی روی پایه حقوق است و بعد از آن مواردی مثل مزایای جانبی دیده شده است. مثلا کسی که در سال 83 بازنشسته شده، در آن زمان حقوقش 3 برابر کف حقوق قانون کار بوده اما حالا به دلیل تورم حقوقش معادل 1.5 برابر کف حقوق است. حالا با فرمول تکمیلی، 75 درصد از این کسری حقوق او (75 درصد 1.5 برابر عقب‌ماندگی) به حقوقش اضافه می‌شود تا متناسب‌سازی شود.

تنها نگرانی، تامین منابع سالانه

صادقی در ادامه می‌گوید: با اجرای دقیق این فرمول و صدور احکام بازنشستگان، تجمع کارگری در روز کارگر (11 اردیبهشت) با رویکرد تشکر از مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خواهد بود، اما در کنار آن، خواستار جدیت دولت و مجلس برای تداوم این موضوع خواهیم شد. وی می‌افزاید: تنها نگرانی موجود تامین منابع لازم در سازمان تامین اجتماعی برای اجرای مستمر همسان‌سازی است؛ باید دولت و مجلس در بودجه سالانه پرداخت حق تامین اجتماعی را تثبیت کنند تا در سال‌های بعد برای پرداخت حقوق بازنشستگان دچار کمبود منابع نشویم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار