کد خبر: ۱۶۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
کارشناس مسائل آمریکا در کلاپ هاوس خبرآنلاین گفت: رفتن در برجام، میراث باراک اوباما بود،خروج از آن میراث ترامپ است. جمهوری خواهان خود را متعهد به میراث ترامپ می دانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیرعلی ابوالفتح کارشناس مطالعات آمریکا در کلاپ هاوس خبرآنلاین با موضوع بحث مذاکره وین گفت:

شخصا خوشبین هستم مذاکرات به نتیجه برسد همانطور که برجام قبلی به نتیجه رسید. امروز اخبار امیدوار کننده ای داشتیم و روسها گفتند ظریف 4-5 روز آینده به نتیجه می رسیم. سوای این باید گفت ما ممکن است هر لحظه با خروج آمریکا از برجام مواجه شویم. همزمان با تلاش برای توافق، نظام باید خود را برای خروج مجدد آمریکا آماده کند. رفتن در برجام، میراث باراک اوباما بود،خروج از آن میراث ترامپ است. جمهوری خواهان خود را متعهد به میراث ترامپ می دانند. می بینید که مایک پمپئو جلوی کنگره خط و نشان کشید و متعهد شد به محض حضور جمهوری خواهان در کاخ سفید، دوباره آمریکا از برجام خارج شود. هیچ تضمینی در ایالات متحده آمریکا برای اجرای تعهداتش وجود ندارد.
چه کنیم آمریکایی ها احساس خسران نکنند و در برجام بمانند، یا ما چه کنیم خروج آنها از توافق با ایران هزینه بر باشد.

درباره بخش دوم خیلی نمی توانیم مطمئن باشیم ولی در بخش اول، اگر منفعت آنها تامین باشد می توان امیدوار بود آمریکایی ها بمانند. دو کار را می توان از طرف ایران انجام داد تا آمریکا خارج نشود. یکی این که تنش منطقه ای بین ایران و سایرین کم شود. این را آقای ظریف در حال حاضر انجام می دهد. به نظر نمی رسد ایران و آمریکا وارد رابطه تنش زدایی شوند چون بسیار آرمانی است. باید در نظر داشت نگرانی های ایالات متحده برطرف شود تا توافق ماندگارتر بماند.
نکته آخر این است که تجربه ناموفقی داشتیم و با شاخه اجرایی دولت آمریکا به توافق رسیدیم به این امید که توافق می تواند مشکلات ما را حل کند. اگر به موازات مذاکره یا تعامل با شاخه اجرایی، توجهی به کنگره نشود، به برجام خسارت وارد می شود. ترامپ سوای این که دیدگاه تند نسبت به برجام داشت، آنچه او را وادار به خروج از برجام کرد، اقدامات کنگره بود. ترامپ باید هر سه ماه به کنگره می رفت و تضمین می داد کارهای ایران صلح آمیز است. کنگره آمریکا الان صداهای مختلفی دارد و یک دست نیست. می شود در کنگره ارتباط گرفت هر چند غیررسمی نباشد. نادیده گرفتن کنگره مشکلات ما را زیاد می کند. اگر تلاش به توافق ماندگاربا آمریکا هستیم بدون ارتباط با کنگره، این توافق آسیب پذیر است.

مشروح بحث داغ مذاکرات وین در کلاپ هاوس خبرآنلاین به زودی منتشر خواهد شد.

310 310

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار