کد خبر: ۱۶۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
دومین عضو پلفترم SP۱۰۰، «آریا» نام گذاری شده است. «سایپا آریا» به کراس اوور جمع و جور به حساب می‌آید که بر اساس برخی تعاریف فنی، در رده هاچ‌بک های کراس متوسط قرار می‌گیرد.

آنچه درباره کراس اوور جدید سایپا  باید بدانید + عکس

کراس اوور های شهری بدون شک یکی از محبوب ترین کلاس های خودرویی در بازار ایران به حساب می آیند. تب این کلاس از خودروها بعد از سال ها حکومت شاسی بلند های سنتی از اواسط دهه ۹۰ شمسی اوج گرفت و با ورود کراس اوور های رنگارنگ چینی به خطوط تولید خودروسازان با استقبال گسترده مشتریان مواجه شد. جدیدترین کراس اوور سایپا به نام آریا را مشاهده می کنید که به زودی روانه بازار خواهد شد.

دومین عضو پلفترم SP۱۰۰، «آریا» نام گذاری شده است. «سایپا آریا» به کراس اوور جمع و جور به حساب می‌آید که بر اساس برخی تعاریف فنی، در رده هاچ‌بک های کراس متوسط قرار می‌گیرد.

 

شکستن طلسم؛ رونمایی تا مونتاژ کمتر از ۶ ماه

سایپا آریا اولین کراس اوور از یک مگاپلت‌فرم ملی شناخته می‌شود که در کلاس C خودروها جای گرفته است؛ ای خودرو در مرداد ۹۹ رونمایی شد و در کمتر از ۶ ماه وارد خط تولید شده و در حال تجربه کردن فرایند مونتاژ اولیه است.

با آغاز تولید اولیه آریا، رکورد کمترین فاصله زمانی از رونمایی تا ورود به خط تولید به نام این کراس‌اوور سایپایی ثبت شد. پیش از این بسیاری از خودروهای داخلی با فاصله زمانی ۸ ماه تا ۲ سال از رونمایی، وارد خط تولید آزمایشی شده بودند.

 

ثبت نام تجاری؛ سایپا آریا

سال گذشته پس از مراسم رونمایی از «سایپا آریا» روابط عمومی سایپا اعلام کرد: "نام‌های پیشنهادی برای این کراس اوور ایرانی به فرهنگستان زبان و ادب فارسی ارسال شده و این ارگان پس از بررسی این اسامی، نام تجاری SP۱۰۰ کراس را اعلام می‌کند. " با توجه به توافق‌های انجام شده، کراس اوور جدید سایپا آریا نام گرفته و قرار است تا با این نام تجاری در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شود.

در حال حاضر تولید اولین عضو خانواده SP۱۰۰، یعنی سدان شاهین در خط تولید سایپا آغاز شده و این خط تولید قابلیت آن را دارد تا نسخه کراس اوور SP۱۰۰ را هم مونتاژ کند.

آریا سایپا؛ کراس اوور ایرانی وارد خط تولید شد + عکس و مشخصات

افزایش سرعت تولید سایپا آریا

تولید بدنه سایپا آریا فرایندی مشابه به ساخت اتاق شاهین را دارد و این کراس‌اوور هم از متریال‌ها و فرایندهای ساخت جدید در سازه خود بهره می‌برد. از سویی با توجه به اینکه آریا و شاهین بر روی مگاپلتفرم SP۱۰۰ طراحی شده اند، اجزای مشابهی را در بخش‌های مختلف دارند و همین مسئله باعث شده تا فرایند تولید اولیه آریا با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

گیربکس سایپا آریا

مدیران شرکت خودروسازی سایپا بنا را بر این گذاشته اند که، سایپا آریا را با پیشرانه‌های مختلف راهی بازار کنند؛ سایپا آریا با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک HPT ساخت DAE در آینده روانه بازار می‌شوند.

پیشرانه سایپا آریا

آریا قرار است با پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۸ تا ۱۵۶ اسب بخار به بازار عرضه شود و فعلاً در نسخه تک دیفرانسیل جلو به مرحله تولید برسد.

آریا سایپا؛ کراس اوور ایرانی وارد خط تولید شد + عکس و مشخصات

امکانات رفاهی سایپا آریا

سایپا آریا در بحث امکانات با نسخه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. آنچه که مشخص است، این کراس اوور ایرانی در نسخه پایه به چراغ روشنایی روز، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر، سنسور باد لاستیک، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، تهویه اتوماتیک، سانروف، رینگ آلومینیومی، استارت دکمه‌ای، سامانه BCM، ترمز ABS، EBD و BAS، دو کیسه هوا و… مجهز است.

نسخه‌های کامل‌تر آریا با صندلی برقی راننده، کروز کنترل، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، نمایشگر ۱۰ اینچی و… به بازار خواهند آمد.

آریا سایپا؛ کراس اوور ایرانی وارد خط تولید شد + عکس و مشخصات

آغاز پیش فروش سایپا آریا

با توجه به ورود سایپا آریا به مرحله مونتاژ اولیه این احتمال وجود دارد که سایپا آریا از اواخر سال جاری به مرحله پیش فروش برسد و متقاضیان بتوانند این کراس اوور ایرانی را برای تحویل در سال ۱۴۰۰ ثبت نام کنند.

قیمت سایپا آریا

حدس زدن قیمت، برای خودرویی که نیامده، منطقی نیست. امابا توجه به قیمت کوئیک جدید و همچنین درنظر گرفتن قیمت سایپا شاهین، احتمالاً باید منتظر شنیدن قیمتی در حدود 350 میلیون تومان برای این کراس اوور داخلی باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار