کد خبر: ۱۶۳۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
گروه استان‌ها- گرد و غبار بیش از صد روستای ریگان را در محاصره قرار داده، راه ارتباطی ۲۵ روستا را مسدود و تردد در محورهای شرق استان کرمان را با کندی مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، غلظت آلایندگی هوا و شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های انار، راور، زرند، کرمان، فهرج و ریگان در استان کرمان صبح امروز به بالاتر از حد مجاز رسید به طوری که بر اساس تصمیم کارگروه استانی شرایط اضطرار تمامی ادارات دولتی و دستگاه‌های دولتی کرمان، زرند، راور، فهرج و بخش شهداد کرمان به استثناء مراکز درمانی، نظامی و انتظامی را به تعطیلی کشاند.

گرد و غبار شدید و میزان آلودگی هوا و ریزگردها به اندازه‌ای بود که 120 روستای ریگان را در محاصره شدید گردوغبار قرار داده، منجر به مسدود شدن راه ارتباطی 25روستا این شهرستان و باعث کندی تردد در محور ریگان  ـ نرماشیر، ریگان ـ چابهار و محور فهرج ـ زاهدان و فهرج ـ  ایرانشهر شد.

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم کارگروه استانی شرایط اضطرار تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان کرمان امروز یکشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها تعطیل است اظهار داشت: این تعطیلی به استثنا مراکز درمانی، نظامی و انتظامی است.

وی با بیان اینکه تعطیلی بانک‌ها و بخش‌های خصوصی منوط به تصمیم مقام بالا و رواسای این مراکز است گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان وضعیت هوای کرمان را در حد خطرناک اعلام کرده است.

افزود: این تعطیلی دلیلی بر آمدن در فضای باز نیست و از تمام شهروندان به ویژه گروه‌های حساس، بیماران قلبی و تنفسی تقاضا داریم تا رفع آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

وی بیان کرد: کارگروه استانی شرایط اضطرار قبلا به فرمانداران دیگر شهرستان‌ها تفویض اختیار کرده که با توجه به اطلاعات دریافتی از علوم پزشکی، محیط زیست و مراکز بهداشت مربوطه در ارتباط با تعطیلی در شهرستان خود تصمیم‌گیری کنند.‌

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز با اشاره به اینکه غلظت آلایندگی هوا در سطح شهر کرمان بالاتر از شاخص کیفی است اظهار داشت: به دلیل متغییر بودن وضعیت هوای کرمان نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد اما به طور میانگین وضعیت هوای کرمان بالاتر از شاخص کیفی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عنوان کرد: شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا 50 هوای پاک، 50 تا 100 هوای سالم، بین 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 150 تا 200 هوای ناسالم برای تمام افراد و از 200 به بالا خطرناک است.

وی با بیان اینکه شاخص آلایندگی هوای شهر کرمان در مقاطعی تا 170 و یا 190 هم بالا می‌رود اما چون عدد ثابت نیست اعلام نظر قطعی نمی‌توان کرد افزود: در شرایط موجود نیز کارگروه استانی شرایط اضطرار تصمیم به تعطیلی تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان کرمان گرفت.

وی با بیان اینکه تا ساعت 4 صبح امروز آلودگی هوا فقط در شهرستان‌های انار و راور بالاتر از حد نرمال بود اما به تدریج شهرستان کرمان و زرند نیز به آنها اضافه شد ادامه داد: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های انار 500، راور 432، زرند 500، کرمان 408 و فهرج 500 است.

سید محمد صابری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز اظهار داشت: با توجه به آلودگی هوا و گرد و غبار اورژانس و بیمارستان‌ها آمادگی لازم برای پذیرش بیماران احتمالی را دارند.

وی با اشاره به اینکه تمامی افراد جامعه حتی المقدور از حضور غیرضروری در فضاهای باز خودداری کنند گفت: کودکان، افراد سالمند، زنان باردار و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و ریوی هستند از حضور در اماکن و فضاهای باز خودداری کنند و در صورت ضرورت با استفاده از ماسک یا پارچه مرطوب در اماکن حضور پیدا کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: به‌منظور ممانعت از ورود گردوغبار به درون منازل و محیط‌های سرپوشیده، درب و پنجره منازل و محل کار را بسته و همچنین ازبسته بودن کانال‌های کولر اطمینان حاصل کنید.

مریم سلاجقه کارشناس مرکز هواشناسی استان کرمان نیز با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود غلظت آلودگی هوا تا ظهر در کرمان ادامه دارد اظهار داشت: از بعدازظهردر مناطق شرقی استان پدیده گرد و غبار را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه به تدریج از گرد و غبار در ساعت بعد از ظهر کاسته خواهد شد و در مناطق شرق، جنوبشرق، مرکز، جنوب و جنوب غربی استان در ساعت بعد از ظهر شاهد باران خواهیم بود گفت: از فردا شاهد وزش باد به صورت لحظه‌ای همراه با بارش‌های پراکنده خواهیم بود.

امین باقری فرماندار ریگان نیز با بیان اینکه بر اثر آلودگی ناشی از ریزگرد‌ها و گردو غبار معلق در هوا مسیر ارتباطی 25روستای شهرستان ریگان قطع شده است گفت: در حال حاضر شاخص آلودگی هوای ریگان 3 برابر حد مجاز است و تردد در محور ریگان ـ نرماشیر و ریگان ـ چابهار کندی می‌شود.

وی با بیان اینکه 120 روستای ریگان در محاصره شدید گردوغبار قرار دارند و گردوغبار شدید 13 شهروند ریگانی را راهی مراکز درمانی کرده است افزود: نیرو‌های هلال احمر و بهداشت ودرمان به روستا‌های محاصره در گردوغبار اعزام شده و به 5 خودروی گرفتار در گردوغبار شدید، امداد رسانی کردند.

امیر باقری‌زاده، فرماندار فهرج گفت: براساس اعلام داده‌های ایستگاه پایش کیفی هوا در فهرج، شاخص کیفی هوا 500 و غلظت آلودگی هوا بیش از 3 برابر حد مجاز است و هوای فهرج در وضعیت خطرناک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل وضعیت خطرناک  فهرج،  کلیه ادارات این شهرستان تعطیل شدند افزود: افزایش غلظت ریزگرد‌ها در فهرج، باعت کاهش شعاع دید در شهر و روستا‌ها و محور‌های مواصلاتی این شهرستان شده عبور و مرور در محور فهرج ـ زاهدان و فهرج ـ  ایرانشهر با کندی در حال انجام است.

انتهای پیام/511/ ت

برچسب ها: استان کرمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار