کد خبر: ۱۶۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تصویب ۴۰ طرح شهرسازی در سی ماه گذشته خبر داد و گفت: خیابان ولی عصر(عج) به عنوان یک محور مهم به ثبت ملی رسیده است و در حال تهیه مقدمات برای ثبت جهانی آن هستیم.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس؛ عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در سی ماه گذشته حدود 40 طرح  در کمیسیون ماده 5  یا شورای عالی شهر تهران به تصویب رسیده است.

عبدالرضا گلپایگانی به چندین طرح برجسته اشاره کرد و گفت: محله نفرآباد از 60 سال گذشته دچار مشکلات جدی بود و با تشکیل شورای عالی شهرسازی برای حفظ ارزش‌های ایرانی، طرح توسعه آن طبق قوانین و رویکردها در حال اجراست. تک تک قطعات  طرح شهرسازی و معماری نفرآباد  برآمده از سنت‌های شهرسازی است که  به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده است.

گلپایگانی برای نمونه به خیابان ولی‌عصر (عج) به عنوان طولانی‌ترین خیابان تهران اشاره کرد و گفت:خیابان ولی عصر(عج) به عنوان یک محور به ثبت ملی رسیده است و در حال تهیه مقدمات برای ثبت جهانی این محور هستیم. این در حالی است که باید ساختار محلات پیرامون خیابان ولی‌عصر حفظ شود. خیابان ولی‌عصر مملو از خاطرات جمعی و درختان چنار است که بخشی از هویت جدایی‌ناپذیر این خیابان به حساب می‌آید.

وی به طرح دیگری در جنوب‌شرق تهران به نام طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام اشاره کرد و گفت: از 30 سال گذشته در خیابان فداییان اسلام به عنوان محوری مهم در جنوب شرقی تهران  هیچ فعالیتی اجرا نشده است. در حالی که اجرای طرح بارآفرینی محور فدائیان اسلام در محدوده‌ای با 500 هکتار مساحت در توسعه مناطق، 15، 16، 12 و 20 مؤثر خواهد بود.

معاونت شهرسازی شهرداری تهران به محور چهار باغ اشاره کرد و گفت:محور چهارباغ طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی است که محدوده پایین و بالای خط راه‌آهن را به هم متصل می‌کند و برای اجرایی شدن این طرح مسابقه بین‌المللی برگزار شد تا بتوان بهترین طرح را برای اجرا کردن محور چهارباغ انتخاب کنیم. حدود 40 پروژه در این زمینه برگزار خواهد شد. همچنین پروژه دیگری در دره اسلام‌آباد در شمال‌غربی تهران به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده است که این منطقه نیز یکی از محورهای تفریحی و گردشگری با حفظ سکونت اهالی محله انجام خواهد شد. 

عبدالرضا گلپایگانی در این نشست با تاکید بر  رسیدن به شهر پایدار و حفظ ارزش‌های تاریخی و بسط عدالت اجتماعی گفت: دارایی‌های شهر را در اختیار تعداد محدودی قرار ندهیم و این امکانات را منطبق بر صدور پروانه پیش ببریم.

وی ادامه داد:‌ هیچ پروانه‌ای خلاف ضوابط شهرسازی صادر نمی‌شود به این دلیل که برای انجام این کار از نرم‌افزارهایی کمک می‌گیریم که پیش از این نقشه‌ها را ثبت کرده‌اند و به همین دلیل امکان صدور پروانه خلاف ضوابط وجود ندارد.

معاونت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه نشست گفت: معاوت شهرسازی وظایف ذاتی و کلیدی در شهر بر عهده دارد که برخی این وظایف به فراموشی سپرده شده است. حوزه معاونت شهرسازی باید به جایگاه اصلی خودش برگردد. عمده فعالیت معاونت شهرسازی تهیه طرح‌های شهری و اطلاعات شهرسازی و ارائه آن به کمیسیون ماده 5، حفظ دارایی‌های شهر، بسط و گسترش عدالت اجتماعی با محوریت حفظ دارایی‌های شهر طی 30 ماه گذشته بوده است.

انتهای پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار