کد خبر: ۱۶۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
مردم در ازای لطفی که به دیگران می‌کنند خواستار قدردانی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی پیش می‌آید درحق دیگران لطفی می‌کنید و در انتظار قدردانی از لطف خود، شکایت می‌شنوید. شخصی که به او کمک کردید احساس می‌کند به اندازه کافی تلاش نکرده‌اید و شما را به اینکه فقط به دنبال منافع خود هستید، متهم می‌کند. حتی ممکن است این فرد عصبانی شود و اظهار کند به کمک نیازی نبوده و شما رئیس‌وارانه رفتار کرده‌اید.

برخی از مردم برای همه چیز کلمه‌ی تشکر را به کار می‌برند حتی در انتهای ایمیل یا متن بدون توجه به متن پیام. با این حال ابراز این نوع تشکر ظاهری و خودکار شما را تحت تاثیر صمیمیت قرار نمی‌دهد. هنگامی که مردم قدرشناسی واقعی نشان می‌دهند باید فراتر از گفتن یک کلمه عمل کنند.

قدردانی با احساسات مثبت، رفتار اجتماعی، و سلامت جسمی ارتباط دارد و می‌تواند باعث بهبود حال شود.

تیم تحقیقاتی برگر و همکارانش دو نوع قدردانی را معرفی کرده‌اند. قدردانی‌ای که شما در همان لحظه بیان می‌کنید و به طور معمول آدم قدردانی نیستید. دوم نوعی است که قدردان بودن ویژگی فرد محسوب می‌شود و به طور معمول فردی سپاس‌گزار است. قدردانی نوع دوم که به عنوان ویژگی فرد محسوب می‌شود باعث حال بهتر و شادی بیشتر می‌شود.

یک صفت قابل تغییر نیست، اما محققان بر این باور بودند که با استفاده از کمکی‌های مناسب شاید بتوان محرکی برای بالا بردن احساس قدردانی در مردم ایجاد کرد. اگر این کمکی‌ها بر سپاس‌گزاری از مردم متمرکز باشند، باعث افزایش ویژگی قدردانی میان فردی می‌شود. سپاس‌گزاری غیر فردی یا نوع دوم را نیز می‌توان با استفاده از کمکی‌های دیگر ارتقا داد.

برگر این فرضیه را مطرح کرد که اگر کمکی‌ها و نتایج با یکدیگر مطابقت داشته باشند، می‌توانند صفت قدردانی را پرورش دهند. به عبارت دیگر اگر کمکی‌ها را برای افزایش حس قدردانی از لذت‌های زندگی بیفزاییم، نتیجه آن نیز افزاش قدردانی غیرفردی است و اگر کمکی‌ها متناسب با سپاس‌گزاری از افراد باشد، نتیجه آن نیز افزایش قدردانی میان‌‎فردی است.

۱۵۰ شرکت کننده جوان در طول سه هفته، هرکدام به یک کمکی اختصاص داده شدند. هرروز به کسانی که در شرایط قدردانی میان فردی قرار داشتند یادآوری می‌شد تا سه چیز مربوط به افراد دیگر که از آن‌ها قدردان بودند را، ذکر کنند.

در شرایط قدردانی غیرفردی شرکت کنندگان سه چیز که از آن قدردان بودند، اما شامل افراد دیگر نمی‌شد را بنویسند. در شرایط سوم شرکت کنندگان با نوشتن سه نامه، هر نامه در یک هفته از شخصی که شایسته تشکر است قدردانی می‌کنند.سرانجام در شرایطی کنترل شده، افراد در روز یک رویداد را که درمورد آن احساس مثبت داشتند و یک رویداد که به آن احساس منفی داشتند را ثبت کردند.

این کمکی‌ها ماهیتی حساس داشتند و در نتیجه محققان قبل از اتمام مطالعه ۶۰ شرکت کننده را از دست داده بودند که در نهایت ۱۵۰ نفر ماندند. همه شرکت کنندگان پرسشنامه‌هایی را برای ارزیابی قدردانی بین فردی، قدردانی غیر فردی، قدرشناسی به عنوان صفت عمومی، رضایت از زندگی، تجربه احساسات افسردگی و احساسات مثبت و منفی را تکمیل کردند. سه ماه پس از اتمام، شرکت کنندگان به همان پرسش‌نامه‌ها پاسخ دادند و به محققان اجازه دادند تا اثر فوری و طولانی مدت کمکی‌ها را بررسی کنند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که هرگونه کمکی سپاس‌گزاری بین‌فردی باعث افزایش ویژگی قدردانی در فرد می‌شود و نوشتن نامه برای قدردانی از دیگران باعث افزایش هر دونوع قدردانی (میان فردی و غیرفردی) خواهد شد.

از نظر رفاه تمام کمکی‌های ایجاد شده باعث افزایش رضایت زندگی و کاهش احساسات منفی می‌شود. اگر بتوانید با یک کمکی ساده ویژگی افراد را تغییر دهید درست مانند آزمایش بالا، در این صورت افرادی که هرگز تشکر نمی‌کنند ناامید‌کننده نیستند. ممکن است کسی به آن‌ها یاد نداده باشد افرادی که به آن‌ها کمک می‌کنند را در نظر بگیرند بنابراین این کار را عادی تلقی می‌کنند. شاید نیز آن‌ها مقام بالایی دارند و انتظار دارند که دیگران برای کمک به آن‌ها از مسیر خود خارج شوند. شما نمی‌توانید برای این افراد کمکی اختصاص دهید که درباره رفتار مهربان دیگران نسبت به خودشان فکر کنند. نمی‌توانید به ویژه در جمع با آن‌ها مقابله کنید و بخواهید از شما تشکر کنند. شما می‌توانید به نوعی از کمکی‌های سپاس‌گزاری خصوصی بپردازید که در آن به روشی غیر تهدیدآمیز، فرصت تشکر این افراد را حتی برای کار‌های ساده فراهم می‌کنید.

به طور خلاصه، از افرادی که نمی‌دانند چگونه از شما تشکر کنند ناامید نشوید. شکل دادن به قدردانی، ممکن است با حوصله و کمی آموزش ملایم امکان پذیر باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار