کد خبر: ۱۶۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
یک مدرس دانشگاه گفت: امپراتوری هالیوود تحت تأثیر رؤیاپردازی صهیونیسم با افرادی نظیر هری کوئن، ویلیام فاکس، لوئیس بی مایر و جک و هری وارنر که همه یهودی بودند، ادبیاتی را پیاده کرد که در ظاهر رؤیای آمریکایی نام گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، باشگاه فیلم این فرهنگسرا به مناسبت روز جهانی قدس، میزبان سیدمحمد حسینی مدرس دانشگاه و کارشناس فیلم بود. در این نشست، باشگاه فیلم به جریان‌شناسی صهیونیسم در سینمای جهان پرداخت.

سیدمحمد حسینی در خصوص شکل‌گیری کمپانی‌های شش‌گانه بزرگ هالیوود گفت: با بررسی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که امپراتوری هالیوود تحت تأثیر رویاپردازی صهیونیسم با افرادی نظیر هری کوئن، ویلیام فاکس، لوئیس بی مایر و جک و هری وارنر که همه یهودی بودند، ادبیاتی را پیاده کرد که در ظاهر رویای آمریکایی نام گرفت و این امر البته اختراع یهودیانی بود که با این عنوان سبک زندگی یهودی را به مردم آمریکا تحمیل کردند که ظاهرش آمریکایی و عملاً سبک زندگی یهودیان است.

این مدرس دانشگاه با بیان سیر تاریخی سینمای هالیوود تا امروز به یک جمع‌بندی کلی از رویکرد یهودیان در صنعت سینما پرداخت و ادامه داد: رویکرد کلی در این عرصه به 4 قسمت تقسیم می‌شود:

رویکرد اول؛ باز آفرینی و احیای جریان‌های تاریخی و اسطوره‌ای است. در این بخش آنان سراغ یونان باستان رفتند که تمام تجربیات بشر در موقعیت‌های نمایشی را در 36 وضعیت نشان داد و همه آنها در کتاب 36 وضعیت نمایشی ژرژ پولتی به چاپ رسیده است.

رویکرد دوم تاریخ ادیان است. در این رویکرد علاوه بر ساخت فیلم‌هایی با موضوع حضرت موسی علیه‌السلام مانند 10 فرمان، سراغ سایر انبیا هم رفتند و با رویکرد و خوانش خود به آن پرداختند، مثل فیلم‌های حضرت نوح، و فیلم‌های مرتبط با حضرت مسیح مانند فیلم‌های «راز داوینچی» و «آخرین وسوسه مسیح».

رویکرد سوم مظلوم‌نمایی یهودیان در جهان؛ در این رویکرد بعد از جنگ اول جهانی و به صورت ویژه‌تر پس از جنگ دوم جهانی، انگاره «سرزمین بدون ملت؛ ملت بدون سرزمین» را برای مظلوم‌نمایی جا انداختند؛ با ساخت فیلم‌هایی نظیر «پیانیست»، «فهرست شیندلر» و یا «پسری با پیژامه راه‌راه» که غالب آنها مظلوم‌نمایی و کشته شدن یهودیان به دلیل دین‌شان توسط سایر ملت‌ها بوده است.

رویکرد چهارم ساخت فیلم‌هایی که روی دیگر موضوعات مرتبط با یهودیان را نشان می‌دهد؛ مثل ساخت فیلم‌هایی با موضوع زندگی فلسطینی‌ها یا مثلاً ساخت زندگی فرماندهان اردوگاه‌های اسرای یهودی و غیره که فیلم‌هایی مثل «کفر ناحوم» و «والس با بشیر» را می‌توان در این دسته قرار داد.

این استاد دانشگاه در ارتباط با بررسی فیلم‌های هالیوود تحت تأثیر و سیطره صهیونیسم تأکید کرد: ما برای درک و تحلیل موضوعات این حوزه باید به دنبال حاکمیت مفاهیم و شناخت صاحبان کمپانی‌ها و رویکردهای کلان این موضوعات باشیم؛ چرا که به طور طبیعی امپراتوری هالیوود و صاحبان اصلی آن، رویکرد فکری خود را به اعضای این کمپانی‌ها نیز دیکته می‌کنند و اگر ما در یک سطح نازل فقط به نشانه‌شناسی ونمادشناسی فیلم‌ها بپردازیم، کاری حداقلی انجام داده‌ایم بنابراین باید مطالعات خود را در این حوزه عمیق‌تر و جدی‌تر انجام دهیم چون پیگیری این سیطره موضوعی و مفهومی در جشنواره‌ها و تولیدات سینمایی از توکیو تا تورنتو مسلماً یک جریان واحد است و مبتنی بر انگاره‌هایی است که شئون و سبک زندگی، تجربه زیستی مشترک بین جامعه بشری و خرد جمعی به نفع این کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی در جهان که همان رویکرد صهیونیزم به سبک زندگی است را تغییر می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند ویدئوی مشروح این نشست را در آپارات فرهنگسرای ارسباران مشاهده کنند.

آیا رؤیای آمریکایی به هالیوود باز خواهد گشت؟/ هالیوودی‌ها برای پساکرونا برنامه مفصلی دارند تا بار دیگر رؤیا بسازند

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار