کد خبر: ۱۶۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
روند واکسیناسیون عمومی و نیاز به تزریق

سلامت نیوز:تسریع در روند واکسیناسیون عمومی مردم که با اولویت کادر درمانی آغاز شد و با جمعیت سالمندان کشور همچنان ادامه دارد ،اتفاق مبارکی است که می‌تواند آرامش بیشتری را در جامعه حکم‌فرما کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در چنین شرایطی، برخی دشمنان و رسانه‌های معاند سعی دارند با تشکیک در روند واکسیناسیون افکارعمومی را نسبت‌به این مساله بدبین کنند. این در حالی است که پزشکان متخصص کادر درمانی و مسوولان وزارت بهداشت و درمان بارها درباره واکسن‌ها و شرایط واکسیناسیون توضیحات کاملی را ارائه کرده‌اند.دبیر کمیته علمی کشور کووید19 درباره روند واکسیناسیون به شعار سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده و گفته است: بهترین واکسن همان است که در دسترس قرار گرفته است.

خانم دکتر فاطمه عابدینی درباره فعالیت واکسن و واکنش‌های بدن گفته است: واکسن‌ها برای افزایش قدرت دفاعی بدن استفاده می‌شوند. با تزریق واکسن که حاوی بخشی از ویروس یا ویروس کشته‌شده است شرایطی را ایجاد می‌کنیم که سیستم ایمنی فرد با آن مقابله و از بدن دفاع کند؛ بنابراین در صورت مواجهه با ویروس اصلی می‌تواند دفاع خوبی از بدن داشته باشد و بیماری با عارضه کمتری تظاهر کند.این فوق‌تخصص ریه با اشاره به اینکه هر واکسنی عوارض و فواید خودش را دارد، افزود: واکسن کشته‌شده کمترین عارضه را در فرد ایجاد می‌کند و ممکن است میزان ایمنی کمتری نیز ایجاد کند.

به گفته عابدینی، واکسن‌های حاوی بخشی از بدن ویروس زنده عوارض بیشتری در افراد دارند و ممکن است فرد دچار تب و لرز و علائم شبیه کرونا در ۲۴ساعت اول شود اما ایمنی‌زایی آن نیز بیشتر است.این فوق‌تخصص ریه به هموطنان توصیه کرد: بهترین واکسن همان است که در دسترس شما قرار دارد؛ بنابراین واکسیناسیون خود را انجام دهید.

چطور واکسن بزنیم؟

این فوق‌تخصص ریه در ادامه اظهار داشت: بیماران سرپایی در صورت ابتلا به بیماری کرونا می‌توانند به همکاران پزشک عمومی در مراکز ۱۶ساعته مراجعه کنند و لازم نیست به متخصص مراجعه داشته باشند اما در صورت مشاهده نشانه‌های درگیری ریه باید به متخصص مراجعه کنند. دکتر عابدینی درباره عوارض واکسن‌ها عنوان کرد: برخی افراد هیچ عارضه‌ای حتی تب معمولی را پس از واکسیناسیون تجربه نمی‌کنند اما در برخی افراد نیز شاهد بروز عوارضی ناشی از واکسن هستیم که این موضوع بسته به سیستم ایمنی بدن افراد و پاسخ آن‌ها به واکسن متفاوت است.

عابدینی داروی اومالیزوم را نوعی آنتی IGE برشمرد که در مبتلایان به اسم و کهیر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اثربخشی بیشتر واکسن توصیه کرد که این قبیل داروها نباید دو هفته قبل و بعد از تزریق واکسن مصرف شوند و پس از واکسیناسیون نیز بهتر است برای درمان اسم مقاوم نهایتا از پردنیزلون ۵میلی یا ۷/۵میلی استفاده شود.

این فوق‌تخصص ریه تزریق واکسن را برای افرادی که دارای آلرژی هستند بلامانع عنوان کرد و گفت: این افراد حساسیت خود را هنگام واکسیناسیون در مراکز بهداشتی به مراقبان سلامت اعلام کرده و حداقل نیم‌ساعت پس از تزریق همانجا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت قرار گیرند.به گفته عابدینی، منعی برای تزریق واکسن به بیماران مبتلا به cll وجود ندارد اما نظر پزشک معالج آن‌ها مهم است.

تولید چهارمیلیون واکسن کوبایی

عابدینی درباره واکسن انستیتوپاستور رازی که با مشارکت و همکاری شرکت کوبایی در حال تولید است و تعداد تولید این واکسن اطلاعاتی را ارائه کرده و گفته است: یک‌میلیون دوز واکسن تا آخر خرداد و سه‌میلیون دوز تا پایان شهریور در صورت اخذ مجوز تولید خواهد شد. دکتر علیرضا بیگلری در حاشیه بازدید از سایت تزریق واکسن ایران-کوبا در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت:

این واکسن از نوع واکسن‌های نوترکیب است که کم‌عارضه و بسیار موثر است. وی در ادامه افزود: این امر در کوبا در کارآزمایی۱ و ۲ به اثبات رسیده است و در فاز۳ در کوبا روی ۴۵هزار داوطلب مورد بررسی قرار گرفت که نشان داده شد این واکسن کارایی و ایمنی بسیار بالایی دارد. بیگلری اعلام کرد: در ایران از ۶اردیبهشت۱۴۰۰ در اصفهان کار شروع شد و در کارآزمایی۳ یا فاز نهایی واکسن، قرار است روی ۲۴هزار نفر از هموطنان در هشت شهر کشور (اصفهان، زنجان، همدان، کرمان، یزد، بندرعباس، بابل و ساری) کار خودشان را شروع کنند.وی با اشاره به اینکه از تعداد ۲۴هزار نفری که باید وارد مطالعه شوند تقریبا بیش از نصف‌شان تزریق اول را دریافت کردند، ادامه داد: تا آخر خرداد یک‌میلیون دوز این واکسن آماده خواهد بود با اخذ مجوز می‌توانیم تا پایان شهریور سه‌میلیون دوز دیگر تولید داشته باشیم.

برچسب ها: واکسن کرونا ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار