کد خبر: ۱۶۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
معاون وزیر صمت و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه ۱۸.۵ درصد واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران راکد هستند، گفت: مصوب کردیم تا پایان سال ۲ هزار واحد راکد در کشور به چرخه تولید بازگردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، علی رسولیان در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت مشارکت و همدلی بخش دولتی و بخش خصوصی اظهار کرد: مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری باید در استان خراسان رضوی با جدیت پیگیری و این استان ازنظر شاخص‌ها به رتبه‌های برتر کشوری دست یابد.

معاون وزیر صمت بابیان اینکه در سال‌های اخیر، کشور ما دچار چالش‌های جدی از قبیل تحریم و شیوع ویروس کرونا بوده است، افزود: باوجوداینکه در همه کشورها رشد اقتصادی در اثر این بیماری منفی بوده است، ولی رشد اقتصادی و تقاضای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی ما افزایش داشته به‌طوری‌که بیش از ۷ درصد رشد صنعتی با بیش از ۳۰ درصد رشد اشتغال در کشور داشته‌ایم.

وی بابیان اینکه متوسط واحدهای راکد کشور زیر ۱۸.۵ درصد است، ابراز کرد: خوشبختانه با ابلاغ بسته حمایتی و مانع زدایی توسط وزیر صمت و تقدیم لایحه قوانین مزاحم به مجلس شورای اسلامی و تخصیص مشوق‌ها برای بخش خصوصی، وضعیت رو به بهبود است.

رسولیان با اشاره به اینکه برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مشوق‌های خوبی در نظر گرفته‌ایم که به‌زودی ابلاغ می‌شود، بیان کرد: امیدواریم با همراهی همه بخش‌ها بتوانیم امسال برنامه ۱۰۰ هزار شغلی سازمان صنایع کوچک را در کشور اجرا کنیم.

وی یادآور شد: مشارکت بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی و ایجاد شهرک‌های صنفی در شهرهای بزرگ را که در اشتغال تأثیر بسیاری می‌گذارد نیز پیگیری می‌کنیم و در این راستا نیز مصوب کردیم تا در سال جاری ۲ هزار واحد راکد در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شود.

تصویب ۲۸۰۰ مصوبه برای رفع موانع تولید در خراسان رضوی

رئیس سابق سازمان صمت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: خراسان رضوی در همه بخش‌های صنعت، معدن و تجارت دارای موقعیتی ویژه است و طی دو سال اخیر بیش از ۲۸۰۰ مصوبه برای رفع موانع تولید در استان به تصویب رسیده است که دوسوم آن اجرایی و مابقی نیز در دست اقدام است.

مس‌فروش با اشاره به اینکه در جلسات کلینیک صنعت و کمیته‌های حمایت قضایی از صنعت نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته و با حضور رئیس یا معاون دادگستری استان در واحدهای صنعتی، مسائل قضائی به سهولت رفع شده است، افزود: در ۷ محور اصلی برنامه‌های وزارت صمت باتدبیر استاندار و معاون امور اقتصادی استانداری از برش استانی این برنامه‌ها جلوتر بوده‌ایم.

وی ادامه داد: رویکرد عمومی توسعه صنایع به سمت توازن مناطق محروم استان است و جایگاه شهرستان‌ها در پروانه‌ها تغییر و سهم شهرستان‌ها از سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری صادره افزایش داشته است به‌طوری‌که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ سهم مشهد از سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری صادره از ۶۹% به ۱۹% کاهش و سهم شهرستان‌ها از ۳۱% به ۸۱% افزایش‌یافته است.

رئیس سابق سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: طی دو سال اخیر با صدور ۵۹ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه مصوب خارجی ۱۵۵۶۹۴ هزار دلار، رتبه اول سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در کشور را کسب نمودیم و بیش از ۱۴۶۰۰۰ نفر اشتغال در صنعت ، معدن و تجارت استان ایجاد کردیم.

وی یادآور شد: همچنین ۱۴۲ واحد راکد صنعتی و ۱۳ معدن راکد در استان راه‌اندازی گردید و با واگذاری پهنه اکتشافی به سازمان ملی مس ایران به مساحت ۱۰۰۰۰ کیلومترمربع در جنوب استان، سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریالی جهت اکتشافات تکمیلی و عمیق مس انجام شد.

مس‌فروش تأکید کرد: در حوزه تجارت و اصناف استان نیز صادرات ۵۸۰۹ هزار تن کالاهای غیرنفتی از گمرکات استان به ارزش ۲۸۹۹ میلیون دلار صادر گشت و رتبه نخست در ارزش کشفیات کالای قاچاق در کشور ، رتبه سوم تعداد بازرسی در کشور و رتبه برتر کشور طی چهار سال اخیر در امر مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه را کسب کرده‌ایم.

در ادامه رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: با بحران‌های به وجود آمده، در حوزه معیشت مردم دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم با تلاش سازمان صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی در مانع زدایی و کمک به رشد تولید، شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

ارکانی افزود: با توجه به شرایط خراسان رضوی، خواستار حمایت ویژه و خاص سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از این استان در جهت رفع مشکلات صنایع هستیم.

همچنین سرپرست جدید سازمان صمت خراسان رضوی گفت: امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط، با شفافیت و سهولت امور فعالیت‌های مربوط به ارباب‌رجوع به نحو احسن به انجام برسد.

جواد خزاعی تأکید کرد: مباحث مربوط به سرمایه‌گذاری، مشوق‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری و مباحث زیرساختی، سرلوحه کار سازمان در سال جاری خواهد بود.

گفتنی است؛ در این مراسم علاوه بر معرفی جواد خزاعی به‌عنوان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و تقدیر از زحمات مس‌فروش، آئین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت‌های صنعتی خراسان رضوی نیز برگزار بهرامی زاده به‌عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار