کد خبر: ۱۶۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
بررسی تجارت آنلاین از دیدگاه های مسوولان و صاحب نظران نشان می دهد
اگر در گذشته موسسات مالی و اعتباری دارایی مردم را مال خود کردند، به سادگی توانستیم افرادی که در این زمینه نقش داشتند، دستگیر کنیم و آنهایی که فرار کردند شناسایی شوند. اما در مورد رمزارز راهی وجود ندارد. امکان شناسایی معاملات نیست و نمی توانیم حتی اثبات کنیم که برای خرید رمز ارز، پول داده ایم.

شبیخون رمزارزها به اقتصاد ایران

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: چالش های اقتصادی در ایران، دومینویی است که دائم تکرار می‌شود. یک روز موسسات مالی و اعتباری به بهانه بهره بالای بانکی نقدینگی مردم را جذب می کنند، روز دیگر بورس بحران ساز میشود و اکنون نیز رمزارزها بر حاشیه ها افزوده‌اند. اما در مورد همه اینها یک گزینه مشترک است. در تمامی موارد، سرمایه های سرگردان با شعارهای اغواگرانه جذب می شوند و اشکالی که بر همه اینها وارد است، تاوانی است که باید از بیت المال برای جبران این اشتباهات به زیان دیدگان پرداخته شود. همانگونه که هزاران هزار میلیارد تومان بابت موسسات مالی و اعتباری از بیت المال پرداخت شد و اکنون نیز از صندوق توسعه ملی برای جبران بورس تعریف کرده ایم. تمامی این موارد به دردسری ملی تبدیل می شود که چالش های اجتماعی با چاشنی هنجارشکنی را رقم می زند.

چالش سوال برانگیز رمز ارزها
از آنجا که قانونی در مورد رمز ارزها نداریم، افراد بسیاری با هدف کسب سود از این روش، اقدامات سوال‌برانگیز ای انجام می دهند. ماینر ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، در پارکینگ منازل، سوله های خارج شهر، کارخانه های تعطیل شده یا مواردی از این دست از برق دولتی استفاده می کنند تا با استخراج رمز ارز، سودهای کلانی به جیب بزنند. بارها شاهد بودیم که دولت با این افراد برخورد جدی کرد، اما مردم راهکار مقابله با آن را اندیشیدند و ماینرها را سوار بر کامیون ها کرده و در کنار جاده ها از تیرهای چراغ برق برای استخراج رمز ارز به صورت غیر قانونی استفاده کردند. همه اینها به دلیل آن است که نتوانستیم یک فرصت کلی را به قانون تبدیل کنیم.

ناتوانی در شناخت عوامل رمز ارز
اگر در گذشته موسسات مالی و اعتباری دارایی مردم را مال خود کردند، به سادگی توانستیم افرادی که در این زمینه نقش داشتند، دستگیر کنیم و آنهایی که فرار کردند شناسایی شوند. اما در مورد رمزارز راهی وجود ندارد. امکان شناسایی معاملات نیست و نمی توانیم حتی اثبات کنیم که برای خرید رمز ارز، پول داده ایم.


هشدار قالیباف به دژپسند
از آنجا که عادت داریم دیر از خواب بیدار می شویم و بار را بر دوش دیگران می گذاریم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به همتی رئیس بانک مرکزی و دژپسند وزیر اقتصا نوشت: سرمایه‌گذاران این حوزه به ویژه در مبادله رمزارزها تحت عنوان صرافی‌های دیجیتال تعیین تکلیف نشده و عده زیادی از مردم با توجه به تبلیغات فراوان در این حوزه سرمایه خود را به بازار پر از ابهام وارد کرده‌آند. در ماهیت رمزارزها امنیت بستر مبادله موجود اطلاعات چندانی ندارند. در ادامه آمده است: در صورت تبدیل وجوه ریالی پرداختی فعالان به این سایت‌های به رمزارزهای استخراج شده در خارج از کشور امکان خروج گسترده ارز از کشور به این واسطه متحمل است که در این خصوص لازم است گزارش کارشناسی و برآورد مناسبی از سوی بانک مرکزی ارائه شود.در هر صورت ضروری است بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی حوزه نظام پولی کشور در اسرع وقت ضمن ارائه برآورد قابل اتکا از آینده این فناوری و اثر آن بر اقتصاد و به ویژه نظام پولی و مبادلات کشور، مقررات لازم را برای فعالیت در مبادلات رمزارزها تدوین نموده و نسبت به نظام‌مند کردن فعالیت رمزارزها اقدام نماید.

خطری بزرگ در انتظار خریداران
از سوی دیگر عضو اتاق بازرگانی هشدار داد: اگر قواعد و زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، خطری بزرگ در انتظار خریداران ارزهای دیجیتال خواهد بود.عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا با اشاره به عدم تایید دولتی رمزارزها در بسیاری از کشورها گفت: در ایران برای استخراج رمزارز قوانینی را نهایی کردیم اما در حوزه معاملات قانونی وجود ندارد که می‌تواند برای مردم ریسکی بزرگ ایجاد کند. آرگون گفت: بخشی از معاملات از سوی سایت‌هایی انجام می‌شود که نه رسمیت دارند و نه مجوز خاصی دریافت کرده‌اند. مردم از سویی سرمایه خود را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دهند و از سوی دیگر رمزارز خود را نیز به آنها می‌دهند تا بفروشند. اگر در این مسیر سایت از دسترس خارج شد یا امکان تماس با آن وجود نداشت تکلیف چیست؟ عملا سرمایه مهمی از مردم از دست می‌رود.

معامله روزانه 5 هزار میلیارد رمزارز
همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فعالیت سایت‌هایی در کشورمان بدون نظارت بانک مرکزی در حوزه رمزارز‌ها گفت: این سایت‌ها روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه رمزارز‌ها پدیده جدید در اقتصاد کشورمان است و باید آن را مدیریت کنیم، افزود: حذف رمزارز‌ها از فضای تصمیم گیری، به صلاح کشور نیست.وی گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی قرار است چارچوب قانونمند مشخصی را برای رمزارز‌ها در نظر بگیرد تا بتوانیم در شرایط تحریمی از این ظرفیت استفاده کنیم و این موضوع به منابع ارزی کشور کمک کند.وی با بیان اینکه در ضابطه‌مند کردن مبادلات رمزارز‌ها با منشاء خارجی و وظایف بانک مرکزی ورود کردیم، گفت: شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد و صداوسیما باید در این باره اطلاع رسانی کنند.

چالش تامین برق رمزارزها
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تامین برق برای استخراج رمزارزها، موضوع مهمی است، افزود: متاسفانه نبود ساماندهی منظم از مجموعه وزارت نیرو و مانند آن در این باره مشکلات بزرگی را ایجاد کرده است.پورابراهیمی اضافه کرد: این امکان وجود دارد که به گونه‌ای فعالیت رمزارز‌ها را انجام دهیم که به میزان مصرف برق فعلی کشور لطمه‌ای وارد نشود.وی ادامه داد: ایجاد نیروگاه‌های جدید با خوراک سوخت‌های فسیلی و استفاده از برق‌های تولیدی مربوط به انرژی‌های پاک از جمله راهکارهاست.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت نیرو به علت نبود راهبرد مشخص، می‌خواهد این مجموعه را متوقف کند که کار اشتباهی است.

بی توجهی به شناخت دشمن
در تمامی جنگ های صورت گرفته، همواره دشمن قابل شناسایی است و در مقابل قرار دارد، اما در مورد رمز ارز دست ما به هیچ جایی بند نیست. امروزه در قالب رمزارز در شدیدترین جنگ اقتصادی قرار داریم که حتی نمی توانیم عامل یا عاملان آن را ببینیم. رمز از فرمول خاص خود را دارد. معنای رمز ارز جنگ در خفا و شکست غیر قابل اثبات است. تنها نتیجه ای که از رمز ارز حاصل می شود، اعتراضهای مسئله داری است که در قالب تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، دستگاه قضا، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و... برگزار خواهد شد.

دنیای دیجیتال نیازمند مدیریت
بزرگترین مشکل کشور ما این است که با علم روز حرکت نمی کنیم. همچنان به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی هستیم در حالیکه رمز ارز روزانه مبالغ هنگفتی از دلارهای موجود در کشور را مال خود می کند. سالهاست تاوان تفکرات فاصله گرفتن از علم روز و متوسل شدن به تفکرات فرسوده را می پردازیم، بازی خطرناکی که در تمام سال‌های گذشته در آن شرکت کرده و متاسفانه منافع مالی را به باخت داده‌ایم.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار