کد خبر: ۱۶۴۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۱
در شماره نخست «خط و ربط» گوشه‌ای از اظهارات برخی از نامزدهای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و فعالان سیاسی بعد از اتمام روند ثبت‌نام‌ها و آغاز مراحل تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان آمده است.

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: پس از پایان ثبت‌نام‌های نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن آرایش سیاسی گروه‌های مختلف و حتی مستقلین، بسته خبری «خط و ربط» هر روز از میان رسانه‌های کشور نکات انتخاباتی را برای مخاطبان خبرگزاری فارس جمع‌آوری و تا روز مشخص شدن نتیجه انتخابات ارائه می‌کند. در «خط و ربط» شماره یک اخبار روزهای یکشنبه و دوشنبه آمده است.

آب پاکی کدخدایی روی دست شایعه‌سازان

با شروع روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان شاید داغ شدن بازار گمانه زنی‌ها و حتی شایعات قابل حدس زدن بود. در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های غیر رسمی اخبار رد صلاحیت افراد مختلفی چون محسن رضایی، محسن هاشمی، سعید محمد، محمد جواد حق شناس و مصطفی تاجزاده رد و بدل می‌شد که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: اسامی منتشر شده در فضای مجازی و برخی رسانه ها  حقیقت ندارد.

او ادامه داد: ما در حال بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هستیم و پس از حصول نتیجه اسامی تایید صلاحیت شده را اعلام خواهیم کرد، از مردم و رسانه تقاضا داریم به اخبار غیر موثق و کذب استناد نکنند.

این تنها خبری نبود که تکذیب شد؛ نیکفر، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین همکاری باهنر با لاریجانی کذب محض خوانده و گفته: همه تشکل‌های عضو شورای وحدت از رئیسی حمایت خواهند کرد و هیچ فرد یا مجموعه‌ای در جبهه پیروان طرفدار لاریجانی نیست.

حسین مرعشی هم البته خبر انتصابش به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری را رد کرد.

تلاش محسن هاشمی برای تبرئه فائزه

«یارانه فعلی مشکلی از مردم حل نمی‌کند»، «قطعاً ایده مسکن مهر را نمی توان به‌طور کلی رد کرد»، «صحبت‌های فائزه معنای تحریم کلی را نمی‌داد» و «تنها راه بهبود شرایط کشور را صندوق‌های رأی می‌دانیم» را می‌توان کلیدواژه‌های اصلی محسن هاشمی در مصاحبه امروزش دانست. او در این مصاحبه گفته: به شخصه ترجیح می‌دهم که چهره‌ای مقبول وکارآمد، در صحنه انتخابات حضور پیدا کند و ما به او کمک کنیم.

چرا در کشور ما استعفا تابو است؟

قاضی‌زاده هاشمی هم درباره دولت آینده‌اش میگه: در واقع دولت پاسخگو باید بگوید که چه تصمیمی می‌گیرد، چرا، نسبت به نتایج پاسخگو هستم و اگر نتیجه نگرفتم استعفا می‌دهم. در دنیا ترمیم کابینه و استعفا به این شکل باب است. چرا در کشور ما این موضوع تابو است؟ ذهنیات، طرز تفکر و فلسفه‌ها باید تغییر کند. ما در دولت اول‌مان که دولت اعتماد است به دنبال احیای اعتماد عمومی هستیم.

من دو سوم آرا را دارم

زهرا شجاعی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید داره که: من دو سوم آرا را کسب می‌کنم؛ افرادی که دو سوم آرا را کسب کنند، کاندیدای جبهه اصلاحات می‌شوند.

پزشکیان گفته که به نظر من یک مسلمان نمی‌تواند اصلاحاتی نباشه و بعد تصریح کرده: اصلاح با دعوا و به هم ریختن و نابود کردن شکل نمی‌گیره.

مشاور جوان انتخاب نمی‌کنم

رستم قاسمی هم گفته: من برعکس دولت های قبل مشاورین جوان را انتخاب نمی‌کنم، بعد توضیح داده: مشاورانی با تجربه برای اداره مجموعه دولت انتخاب می‌کنم و کار را به دست جوانان می‌سپارم. قاسمی به این نکته هم اشاره کرده که در پرونده بابک زنجانی اگر یک کارمند نفت هم متهم باشد، من پاسخگو خواهم بود.

علیرضا افشار دیگر نامزد انتخابات هم رنگ بوی احمدی نژادی به برنامه‌هاش زده و تصریح کرده: برنامه ما بازنگری برنامه‌های دولت نهم و دهم است و شاید یک مقدار آنها را با شرایط جدید تغییر دهیم.

اصلاحات در مرحله تعیین شعار

فرج کمیجانی، عضو جبهه اصلاحات ایران گفته: نهایتاً یک کاندیدا از ۹ نفرِ ثبت‌نام کرده خواهیم داشت. شعار ما تشکیل «دولت سوم خاتمی» خواهد بود.

طرفداری عمو از برادرزاده!

محمد هاشمی رفسنجانی گفته: آقا محسن فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی است و در دوران مدیریت حاج آقا با ایشان بود و امروز ضمن داشتن تجارب خوب، فهم کاملی از مشکلات کشور و راهکارهای حل آنها دارد. محسن آقا نزدیک ترین فرد به اندیشه ها و استراتژی آیت الله هاشمی است در بین کسانی که تا به حال ثبت نام کردند یا در صحنه سیاسی حضور دارند.

بوی حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی

حکیمی‌پور: جهانگیری به عنوان معاون اول، باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد نه به عنوان جریان اصلاحات، برای اعلام قطعی حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی خیلی زود است اما بوی این حمایت کم کم به مشام می‌رسد و نشانه‌های آن مشخص است.

نشانه‌هایی که حکیمی‌پور به آنها اشاره کرده است را می‌توان در مواضع برخی از اصلاح‌طلبان دید.

مثلا محمد عطریانفرگفته: توافق نسبتاً گسترده‌ای میان احزاب اصلاح‌طلب روی جهانگیری وجود دارد. معاون سیاسی وزیر کشور دولت سازندگی البته درباره لاریجانی هم تأکید کرده: البته نگاه دوستان اصلاح طلب به شخصیت لاریجانی، هم مثبت است؛ لاریجانی پارلمان با آقای لاریجانی صداوسیما تفاوت بسیاری داشته است.

احمد زید آبادی هم تأکید کرده: لاریجانی بخشی از اهداف و ایده‌های اصلاح طلبان را در رویکردش گنجانده. با توجه به استعدادی که علی لاریجانی در جعل بعضی از عبارات دارد و نکته پرانی‌های جذابی هم می‌کند، ممکن است در ادامه موقعیت خوبی در انتخابات پیدا کند. در برابر آقای لاریجانی به نظر می‌رسد زبان جهانگیری الکن باشد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس و از نزدیکان لاریجانی هم تصریح کرده:  لاریجانی اصلاح طلب نیست، اما روحیه اصلاح طلبی دارد.

این رویکرد البته مخالفانی هم دارد من جمله محمود صادقی که خود برای کاندیداتوری انتخابات ثبت‌نام کرده، گفته: لاریجانی خودش هم هیچ وقت ادعا نکرده که اصلاح طلب است و اعضای جبهه اصلاحات با ورود علی لاریجانی بعنوان فردی اصلاح طلب مخالف هستند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار