کد خبر: ۱۶۵۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
نوسانات نرخ ارز و انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص نتایج مذاکرات هسته ای منجر به خروج خریداران از بازارهای مالی طلا، سکه، خودرو و حتی کالاهای دست دوم و لوازم خانگی شده است و رکود بی سابقه ای را رقم زده است.

نگارعلی: با از سرگیری مذاکرات هسته ای بازار ارز پرنوسان ترین روزهای خود را تجربه می کند و نرخ دلار روزانه در حال تغییر است؛ انتشار اخباری مبنی بر اختلاف نظر طرفین برجام و یا ناآرامی های منطقه نرخ ارز را بالا می برد و از طرف دیگر خوشبینی طرفین مبنی بر پیشروی مذاکرات در جهت توافق نرخ ارز را تا ۲۰ هزار تومان پایین می آورد.

نوسانات نرخ ارز در ابتدا منجر به هجوم فروشندگان ارز به صرافی ها شد و حال بازار ارز را در رکود سنگینی فرو برده است و بازار طلا و سکه نیز بیشترین تاثیر را از نوسانات نرخ ارز گرفته اند و خریداران طلا و سکه به امید کاهش بیشتر قیمت ها از این بازار پرکشیدند.

بررسی روند قیمت ها در بازار خودرو نیز حاکی از آن است که این بازار در دست دلالان افتاده است و خریداران و فروشندگان واقعی در حال حاضر از خرید و فروش خودرو امتناع می کنند چراکه روند قیمت ها در بازار خودرو در بین برخی از خودروهای پرفروش نظیر ۲۰۶ تیپ ۲ و یا پراید ۱۳۱ رفت و برگشتی شده است و تنها دلالان هستند که از این وضعیت سود می برند و از طرف دیگر در بین سایر خودروهای موجود در بازار ثبات قیمت ها حاکم است.

رکود حاکم در بازار موبایل نیز توانسته است در چند روز گذشته ترمز افزایش قیمت ها در این بازار را بکشد و سردرگمی خریداران در خصوص آینده نرخ ارز منجر به خروج آنها از این بازار شده است.

رکود حاکم بر بازار موبایل به قدری سنگین است که برخی از سایت های خرید و فروش تلفن های همراه که وابسته به واردکنندگان این کالاها هستند تخفیف های سنگین ۵ تا ۱۰ درصدی بر روی برخی از موبایل های پرفروش خود نظیر سامسونگ گلکسی آ۵۱ و یا آیفون اس ای ۲۰۲۰ وضع کرده اند.

بازار لوازم خانگی نیز بی تاثیر از نوسانات نرخ ارز نبوده است و فروشندگان لوازم خانگی معتقداند که بازگشایی بازارها پس از تعطیلات اجباری تغییر چندانی در درآمدزایی آنها نداشته است و با وجود آنکه افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه های گذشته خود منجر به کاهش قدرت خرید مردم و کاهش معاملات در این بازار شده بود، نوسانات نرخ ارز روزهای اخیر رکود حاکم بر این بازار را عمیق تر کرده است و در برخی از بازارها معاملات را به کف رسانده است؛ با این حال این رکود سنگین هنوز حریف گرانی در بازار لوازم خانگی نشده است و این بازار هنوز وارد مسیر نزولی نشده است.

بازار کالاهای دست دوم نیز از این نوسانات نرخ ارز در امان نمانده اند؛ بازار کالاهای دست دوم در چند سال اخیر همزمان با افزایش قیمت ها و تغییر سبک زندگی شهروندان برای به حداقل رساندن هزینه های زندگی به قدری رونق گرفته بود که سایت هایی برای رفع این نیازها تاسیس شد و حال اما نوسانات نرخ ارز حتی به خریداران کالاهای دست دوم نیز رحم نکرده است و معاملات در سایت های خرید و فروش کالاهای دست دوم نیز به کف رسیده است.

رکود حاکم بر بازار مسکن نیز در حالی این روزها عمیق تر شده است که همواره فصل های بهار و تابستان بهترین زمان برای خرید و فروش خانه به حساب می آمده است و از آن به عنوان فصل جابه جایی یاد می شده است و حال اما چشم انداز مثبت بازار مسکن خریداران را از خرید خانه در این روزها منصرف کرده است.

گفتنی است که معاون سیاسی وزیر امور خارجه در روزهای اخیر پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفته است که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات حاصل شده است و چند موضوع کلیدی مانده است که نیاز به بررسی و تصمیم گیری در پایتخت‌ دارد.

برچسب ها: طلا ، سکه ، قیمت ارز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار