کد خبر: ۱۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
در حالیکه معاون وزیر صنعت اعلام کرده که بهار امسال 83 میلیارد تومان یارانه به واحدهای سیمانی مازوت‌سوز اختصاص یافته است، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: این مبلغ از سال 1389 تا سال 1390 در قبال تفاوت قیمت مازوت و گاز به کارخانه‌هایی که مازوت‌سوز بودند داده شد در حالیکه یارانه تولید باید به همه کارخانه‌ها تعلق گیرد.
به گزارش تجارت آنلاين، عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرداخت 83 میلیارد تومان یارانه به تولیدکنندگان سیمان، اظهار کرد: امسال هنوز یارانه‌ای پرداخت نشده است.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی به عنوان بزرگ‌ترین مشکل کارخانه‌های سیمان، گفت: با توجه به بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا، قیمت سیمان در بازار داخل کاهش پیدا کرده است.

سیمان به دنبال بازار صادراتی جدید

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در مورد وضعیت صادرات سیمان به عراق با اشاره به کاهش فروش گفت: با توجه به ناامنی عراق، افزایش تعرفه در آن کشور و وضع قوانین محدوده‌کننده در عراق، صادرات سیمان کاهش پیدا کرده است و به دنبال جایگزینی بازار صادرات در کشورهای CIS، آفریقا و مصر هستیم.

شیخان درباره بازار سیمان در کشور نیز با تاکید بر اینکه شرایط نسبت به سال گذشته نامناسب‌تر شده است، اظهار کرد: علت این امر رکود ساخت و ساز و انتخابات مجلس است.

به گفته وی در سه ماهه نخست سال مصرف داخلی کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر شاهد هستیم در سال‌هایی که انتخابات صورت می‌گیرد تقاضای سیمان کم می‌شود؛ لذا در سال جاری که انتخابات مجلس است همین شرایط پیش‌بینی می‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به نیروی انسانی مازاد در این صنعت به عنوان دیگر چالش تولید گفت: در جهان کارخانه‌های سیمان بر اساس نیاز تولید می‌کنند اما ما بیش از تقاضا تولید داریم؛ لذا باید ساختار صنعت را برای متناسب بودن عرضه و تقاضا تغییر دهیم.

شیخان تاکید کرد: به خاطر مشکل اشتغال در کشور شرایط را تحمل می‌کنیم اما هر کارخانه سیمان به ازای هر میلیون تن تولید باید 200 نفر نیروی ثابت داشته باشد در حالیکه کارخانه‌های سیمان در کشور به ازای این ظرفیت 350 تا 400 نفر پرسنل ثابت دارند.

وی با تاکید بر لزوم تغییر ساختار صنعت سیمان در راستای تولید به میزان تقاضا، اظهار کرد: به خاطر بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا، قیمت سیمان کاهش پیدا کرده است.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان پیش از این اظهار کرده بود که سیمان ایران نصف قیمت جهانی صادر می‌شود؛ به گونه‌ای که عرضه سیمان داخلی در بازارهای جهانی با 31 دلار در مقابل 60 دلار سیمان خارجی به فروش می‌رسد. از سوی دیگر در اواخر خردادماه 10 درصد قیمت سیمان در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: