کد خبر: ۱۶۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
رئیس‌جمهور گفت: مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند و ملاک در انتخابات ریاست جمهوری تشخیص مردم است.

روحانی: ملاک در انتخابات ریاست جمهوری، تشخیص مردم است

رییس جمهور با اشاره تصمیم شورای نگهبان درباره صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من دیروز در این زمینه به ناچار به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه در ذهنم بود را به ایشان منتقل کردم و ایشان آنچه را که به مصلحت می‌دانند انجام خواهند داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: انتخابات مراحل مختلفی دارد که مرحله‌ احراز صلاحیت به عهده دولت نیست و یک نهاد دیگری برای آن تصمیم می‌گیرد. حالا این‌که مقدمات تصمیم‌شان از کجا می‌آید و چگونه تصمیم‌ سازی می‌شود مورد بحث ما نیست، اما به هرحال این موضوع در اختیار دولت نیست و نهاد مستقلی برای آن تصمیم می‌گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: ما از تصمیمی که از سوی شورای نگهبان گرفته شده عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و شب صریح‌تر برای ما روشن و واضح شد و معلوم شد که چه کسانی مدنظر هستند. برای خیلی از سیاسیون و ما اینگونه بود که دلمان می‌خواست شرایط به گونه‌ای می‌شد که فرصت بیشتری می‌دادند و افراد دیگری هم اضافه می‌شدند؛ چرا که مبانی انتخابات و اصل آن رقابت است و اگر این جان را از انتخابات بگیریم چیزی در کالبد انتخابات نمی‌ماند.

روحانی با تاکید بر این‌که دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، تصریح کرد: من نسبت به اصل 113 قانون اساسی حتما متذکر هستم و اشکال دارم. منتهی ما هم اصل 113 را به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها تفسیر خودشان را دارند و می‌گویند نمی‌توانید در این زمینه تذکر بدهید.

وی اضافه کرد: به هر حال من دیروز به ناچار درباره‌ این موضوع به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و آنچه را که در ذهنم بود به ایشان انتقال دادم، حالا ایشان هرچه مصلحت می‌دانند و بنا به مصالح کشور مردم تصمیم خواهند گرفت؛ البته آقا در این موارد کمتر وارد می‌شوند اما به هرحال مواردی هم بوده که ورود پیدا کرده‌اند. در هر حال این موضوع مربوط به همه مردم است و ما هم درخواست و تقاضایمان را از ایشان انجام داده‌ایم که اگر صلاح می‌دانند اقدام کنند.

روحانی در ادامه عنوان کرد: این مساله برای ما بسیار مهم است چرا که ما نمی‌توانیم صندوق آرا را رها کنیم. اگر صندوق را رها کنید می‌خواهید چه چیزی را به جای آن بگذارید و این خیلی خطرناک است که صندوق دیگر کارایی نداشته باشد. اگر نظام تاکنون حفظ شده به خاطر همین صندوق رای و حضور و فداکاری مردم بوده است. این صندوق یک رمز بسیار بزرگی بوده و مردم وقتی شکایت و اشکالی دارند و تغییری می‌خواهند ایجاد کنند پای همین صندوق می‌روند. به هر حال بحث صندوق رای بسیار مهم است و من از همه مردم خواهش می‌کنم در سراسر کشور این مساله مهم را مدنظر قرار دهند.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: البته نقد و انتقاد از هر شخص و نهادی آزاد است؛ البته منظورم تخریب و تضعیف نیست ولی درباره‌ انتقاد و نقد خود مقام معظم رهبری هم چندین نوبت فرموده‌اند اگر کسی می‌خواهد از خود من هم انتقاد کند می‌تواند این کار را انجام دهد. ما می‌توانیم انتقاد کنیم و از هر نهادی درخواست شفافیت کنیم و بگوییم اگر سوالی در ذهن مردم است برای مردم توضیح دهید. اگر سوالی در ذهن مردم شکل گرفته ما باید به آن سوال که با زبان و قلم بیان می‌کنند بتوانیم پاسخ دهیم، چون هدف مهم ما این است که این نظام، وحدت، انسجام، قدرت و امنیت ملی حفظ کنیم و این اصل را نباید ما فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه انتخابات مساله‌ بسیار مهمی در کشور است، خاطرنشان کرد: مساله فقط این نیست که ملت برای انتخاب رئیس قوه مجریه پای صندوق می‌آید. در میان همه انتخاباتی که هر کدام آنها سرجایش با اهمیت هستند در مساله‌ی انتخابات ریاست جمهوری بحث این است که یک فرد می‌خواهد رئیس جمهور شود نه رئیس یک جناح و حزب سیاسی، یعنی قرار است عامه مردم و جامعه و ملت ما را نمایندگی کند. پس انتخابات نماد آزادی و آگاهی مردم است و مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق رای بیایند و ملاک هم تشخیص ملت است.

رئیس جمهور ادامه داد: همه زمینه‌ها و مقدمات باید برای انتخابات ایجاد شود تا مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها انتخابات به ثمر بنشیند؛ چرا که نتیجه انتخابات وحدت و امنیت ملی است. حالا در بحث‌های سیاسی و روزنامه‌ها و صدا و سیما و فضای مجازی ممکن است ما بحث کنیم که این آقا یا آن آقا اگر بیایند فلان مشکل را حل می‌کنند اینها مهم است، اما بالاتر از اینها انتخابات شکوهمند مهم‌تر است.

وی اضافه کرد: انتخابات شکوهمند در کشور ضامن مشروعیت نظام است و این اساس کار است، اما ما این را فراموش کرده‌ایم. در حالی که ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق رای است و همه تصرفات و تصمیم‌هایی که انجام می‌شود اگر پشتوانه مردم را نداشته باشد مشروعیت ندارد و نه تنها مشروعیت قانونی ندارد، بلکه مشروعیت دینی آن هم زیر سوال می‌رود.

رئیس قوه مجریه به این موضوع اشاره کرد که رئیس جمهور نماینده مردم و نظام است و گفت: این نماینده می‌خواهد با دنیا حرف بزند و به عنوان نماینده مردم می‌خواهد حرف بزند استوارنامه‌ها را او دریافت می‌کند و قراردادهای بین‌المللی را او می‌بندد و از همه مهم‌تر مسئول اجرای قانون اساسی است. اگر خدایی ناکرده در یک انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد و برای مردم مسائلی روشن نباشد، انسجام، مصلحت ملی، امنیت کشور و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود. ابعاد این مساله بسیار وسیع و مهم است و باید به آن فکر شود.

روحانی در ادامه یادآور شد: امام خمینی (ره) همیشه توصیه می‌کردند میزان رای ملت است و مردم ولی نعمت ما هستند. اصلا بدون مردم ما کی هستیم مردم 22 بهمن ماه را به وجود آوردند و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم بودند که 98.2 درصد به نظام جمهوری اسلامی رای دادند این 98 درصد کجا رفت و چرا هی آب می‌رود؟ آیا هرچه زمان می‌گذرد باید این کم بشود؟ هر کسی که می‌آید می‌گوییم در اسلامیت، ایمان و تعهدت شک می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که این مردم همان‌هایی هستند که در جنگ تحمیلی آمدند و سوم خردادماه را آفریدند، اظهار کرد: نمایندگان همین مردم در 14 خردادماه 68 رهبر انقلاب را انتخاب کردند. خدا نکند یک روزی مردم حس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم و می‌خواهیم بدون آنها برای آنها تصمیم بگیریم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند. امام خمینی (ره) هم همیشه فرمودند مشارکت حداکثری و مقام معظم رهبری هم همیشه فرموده‌اند که مشارکت حداکثری مهم است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: پارسال هم که در خدمت مقام معظم رهبری بودم از ایشان سوال کردم آیا در انتخابات آینده هم همان نظر را دارید یا چون نظرات دیگری هم مطرح است شما هم نظر دیگری دارید، ایشان داستان یکی از بزرگان را نقل کردند و فرمودند نظر من همان نظر گذشته است و مشارکت حداکثری اولین موضوع مدنظر است و پس از آن به دنبال رئیس جمهور صالح و اصلحی هم هستیم که من در نطق 22 بهمن‌ماه هم این موضوع را به مردم گفتم و ایشان هم همواره تصریح کرده‌اند که برای من هدف اول و مهم مشارکت حداکثری مردم است.

وی با تاکید بر این‌که مشارکت حداکثری با حرف به وجود نمی آید، تصریح کرد: حالا هی حرف بزنیم و صداوسیما با مردم مصاحبه بگیرد که مشارکت حداکثری مهم است، در حالی که مشارکت حداکثری لوازمی دارد که باید به آن متعهد باشیم. یک طرف آن دولت است که مجری انتخابات به حساب می‌آید در موضوع ثبت نام‌ها من به وزیر کشور نامه نوشتم و گفتم عین مر قانون ثبت نام کنند و اگر این دستور را نداده بودم و عمل نکرده بودیم دعواها و بلواهایی داشتیم، چرا که مثلا طرف می‌آمد ثبت نام کند می‌گفتند تو یک روز به 40 سالگی‌ات مانده یا یک روز از 75 سالگیت گذشته و مشکلاتی ایجاد می‌شد و او هم حق داشت بگوید که این قانون را به من نشان بدهید.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: به هرحال در ثبت نام‌ها وزارت کشور به قانون عمل کرد و مردم ثبت نام کردند. ما در اینجا مشارکت حداکثری را رعایت کردیم و در مراحل بعد هم همین است. مثلا ما موضوع کرونا را داریم و به خاطر کرونا 10 هزار صندوق اضافه کردیم حتی وزیر کشور در ستاد کرونا مطرح کرد که به خاطر حفظ سلامت مردم زمان رای‌گیری را اضافه کنیم که پیشنهاد دو ساعت بود و در جلسه تبدیل به سه ساعت شد و از هفت صبح تا دو نیمه شب انتخابات رای گیری انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: از طرفی ما تمام تلاشمان را برای واکسیناسیون مردم انجام می‌دهیم تا این‌که مردم اعتماد کنند و پای صندوق رای بیایند. ما همه تلاش خود را می‌کنیم موج چهارم کرونا را خاموش کنیم و تصمیماتی در ستاد کرونا گرفته‌ایم که با موج پنجم مواجه نشویم تا مردم با خیال راحت پای صندوق بیایند. تا اینجا آنچه به عهده دولت بوده انجام داده و خواهد داد و ما به فکر این نیستیم که چه کسی می‌خواهد رئیس جمهور شود، چون آن موضوع به عهده مردم است و مردم باید حس کنند در انتخابات شرکت می‌کنند و این اتفاق با رای آنها می‌افتد.

رییس جمهور در ادامه سخنانش گفت: در موضوع قطعی برق مردم با مشکلاتی مواجه شدند. از یک طرف خشکسالی است و از طرفی بحث استخراج رمز ارزها مطرح است که ۳۰۰ مگاوات به صورت قانونی و دو هزار مگاوات به صورت غیرقانونی انجام می شود. به هر حال از امروز دستور این است که تا آخر شهریور استخراج رمز ارز به هر نحوی ممنوع است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار