کد خبر: ۱۶۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
تحلیلگر مسائل غرب آسیا در تشریح شکست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان این‌که نتانیاهو هم در داخل حزب لیکود و هم در درون حاکمیت، ضعیف شده و پرونده فساد مالی نیز مزید بر علت شده، گفت: جنگ ۱۲ روزه تیر خلاصی بود که به نتانیاهو زده شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به مدت ۱۵ سال قدرت را در فلسطین اشغالی به دست گرفته بود، با کارنامه‌ای سراسر فساد، جنایت و حمایت از تروریسم، از قدرت کنار زده شد. منابع صهیونیستی هم گزارش دادند که مخالفان نتانیاهو به رهبری «یائیر لاپید» برای تشکیل کابینه ائتلافی به توافق دست یافتند و به زودی اسامی کابینه به رئیس این رژیم ارسال خواهد شد. (اینجا بخوانید)

* جمع شدند تا نتانیاهو را از رینگ سیاسی خارج کنند

«سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، عنوان کرد که شکست نتانیاهو، فعلا شکست مرحله‌ای است، یعنی هنوز تا قبل از گرفتن رای کابینه جدید، فرصت دارد.

وی همچنین با بیان این‌که کابینه جدید هم کابینه خیلی عجیب و غریب و به قول معروف کابینه هفت رنگی است، توضیح داد: چون جمع اضداد شدند تا فعلا بتوانند نتانیاهو را از دور حاکمیتی سیاسی خارج کنند، از منتهی الیه افراطی‌ترین حزب راست دینی مثل حزب «نفتالی بنت» و یا حزب «یائیر لاپید» و تا عرب‌ها «منصور عباس» که نماینده عرب‌های فلسطینی ۱۹۴۸ است و حزب چپ که از حزب کارگر هستند، جمع شدند تا در مرحله اول نتانیاهو را از رینگ سیاسی خارج کنند و او با دادگاه و پروند‌های فساد مالی خودش و همسرش درگیر شود.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: باید صبر کنیم ببینیم تا روزی که این کابینه شکننده می‌خواهد در کنست رای اعتماد بگیرد، نتانیاهو آرام خواهد نشست، تسلیم خواهد شد یا باز سعی می‌کند در بین احزابی که الان موفق شدند کابینه را به رهبری نفتالی بنت تشکیل دهند، کاری کرده یا تفرقه ایجاد کند.

 

 

وی یادآور شد: اگر این اتفاق افتاد و این کابینه جدید و کابینه ائتلافی توانست رای بیاورد، دادگاه می‌تواند نتانیاهو و خانمش را احضار کرده و محاکمه او آغاز شود.

سیدافقهی با بیان این‌که برخی معتقدند که این‌ها در آینده و کابینه‌ای که الان تشکیل شده بعید است بتواند دوام بیاورد، گفت: فعلا همه متحد شده‌اند که بتوانند نتانیاهو را زمین بزنند.

* نتانیاهو، شخصیت‌محور و خیره‌سر

وی در ادامه این گفت‌وگو به شخصیت نتانیاهو اشاره کرد و افزود: نتانیاهو از یک کیش شخصیت بسیار قوی برخوردار است، یک آدم خیلی مغرور، خیره‌سر و شخصیت‌محور است و همین سبب شد که حزب لیکود از انضباط حزبی به یک حزب خانوادگی تبدیل شود و در واقع خود نتانیاهو و همسرش سارا حزب را مدیریت می‌کردند. حالا باید ببینیم اگر نتانیاهو به زندان رفت، این حزب می‌ماند، یا متلاشی شده و منشعب می‌شود.

سیدافقهی اضافه کرد: همین‌ها که الان جناح راست هستند، بعضی از آنها لیکودی بودند، نفتالی بنت جزو حزب لیکود بود که به دلیل رفتارهای مغرورانه و متکبرانه نتانیاهو، از این حزب منشعب شده و احزابی به نام‌های جدید تشکیل دادند.

* اظهارنظر نتانیاهو درباره آمریکا

این کارشناس مسائل منطقه به رابطه نتانیاهو با ایالات متحده آمریکا نیز اشاره کرد و  گفت: شاهد بودیم نتانیاهو اظهارنظر خیلی خطرناکی کرد، گرچه خیلی از آگاهان سیاسی در داخل اسرائیل و هم در خارج از اسرائیل و در آمریکا صحبت‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را یک بلوف خواندند و معتقد هستند که این صحبت برای نجات خودش بود.

 

 

سیدافقهی افزود: این‌که‌ نتانیاهو گفته که «اگر مخیر بشویم رابطه‌مان را با آمریکا قطع و قربانی کرده و نجات اسرائیل را تضمین کنیم، این کار را قطعا خواهیم کرد.» منظورش از نجات اسرائیل، حمله به ایران و جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است.

وی اضافه کرد: این اظهارات، طوفانی در داخل رژیم صهیونیستی و هم در آمریکا، کنگره و کاخ سفید ایجاد کرد و حتی برخی از محافل صهیونیستی مدعی بودند که نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد اسرائیل را آتش بزند و رابطه تاریخی و سنتی همیشگی رژیم صهیونیستی با آمریکا را از بین ببرد، برای این‌که خودش را نجات دهد و در دام محاکمه نیفتد و به شکلی بتواند مصونیت سیاسی خودش را یا در قالب نخست‌وزیر و یا در یکی از وزارتخانه‌ها تامین کرده و خودش را از محاکمه مصون بدارد.

* تیرگی رابطه نتانیاهو با حزب دموکرات

سیدافقهی در ادامه با بیان این‌که تیرگی رابطه نتانیاهو با حزب دموکرات سابقه دارد، یادآور شد: در زمان باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا به خاطر مسئله مخالفت نتانیاهو با بندهای توافقنامه اسلو و همچنین بحث توسعه شهرک‌نشین‌ها و جلوگیری از حل دو دولت خودگردان فلسطین و اسرائیل، نخست‌وزیر این رژیم به اوباما دهن‌کجی کرده و به دعوت کنگره در آن جا سخنرانی تند و تیزی کرد و به کاخ سفید نرفت و اوباما هم او را دعوت نکرد و راهش نداد.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: امروز هم جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا همان کار را انجام می‌دهد.

وی با ذکر این نکته که الان لایه‌ای از سیاستمداران، شخصیت‌های مبرز و ذینفوذ در آمریکا معتقدند که آمریکا نباید هزینه‌ای که قبلا برای اسرائیل می‌پرداخت، بپردازد، توضیح داد: اینها بر این باورند که نقشی که اسرائیل به دلیل شرایط بسیار بحرانی و چالش برانگیزی که در منطقه بود، ایفا می‌کرد و نقشی که این رژیم می‌توانست به نفع آمریکا ایفا کند، کمرنگ شده است و دلیلی وجود ندارد اسرائیل از موقعیت ممتاز لجستیکی، پشتیبانی و حمایت‌های مالی آمریکا برخوردار شود.

وی در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر، این بدان معنا نیست که آمریکا دست از اسرائیل شسته و دیگر کاری به کارش ندارد. همین الان هم دولت بایدن قول داده که کمک‌های مالی و تسلیحاتی را در اختیار اسرائیل قرار دهد.

 

 

* سفر گانتز به آمریکا

وی در این خصوص به سفر «بنی گانتز» وزیر جنگ فعلی کابینه نتانیاهو به آمریکا و بعد از اظهارنظر خطرناک نتانیاهو، اشاره کرد و افزود: گانتز به آمریکا سفر می‌کند که هم اشکالات فنی گنبد آهنین را با حمایت‌های آمریکا و کمک‌های فنی این کشور برطرف کند، مخصوصا بعد از این‌که جنگ ۱۲ روزه فلسطین و غزه نشان داد که این گنبد آهنین از استحکام لازم و طمطراقی که راه انداخته بودند که گنبد نفوذناپذیری است و همه موشک‌ها را رهگیری و منهدم می‌کند، برخوردار نیست.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا بیان کرد: سفر گانتز همچنین برای جلب حمایت‌های جدید آمریکاست و هم این‌که بایدن و دیگر مسئولان کاخ سفید و کنگره، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را متقاعد کنند و جلوی حمله نتانیاهو به ایران و مخصوصا تأسیسات هسته‌ای ایران به بهانه جلوگیری از سلاح هسته‌ای را بگیرند.

وی توضیح داد: چون آمریکایی‌ها معتقدند نتانیاهو ممکن است دست به هر کاری بزند و به ایران حمله کند و باعث یک جنگ منطقه‌ای شود و حتی منافع آمریکا در منطقه به خطر بیفتد.

* معتقدند تاریخ مصرف نتانیاهو تمام شده

این کارشناس مسائل منطقه با طرح این سؤال که آیا واقعا نتانیاهو این کار را خواهد کرد یا خیر؟ اظهار داشت: این را بعید می‌دانند، ولی می‌گویند وقتی انسان احساس کند که در حال غرق شدن است، به هر چیزی متوسل شده و چنگ می‌اندازد که مانع غرق شدنش بشود.

سیدافقهی ادامه داد: علاوه بر این مسئله، الان در داخل اسرائیل هم در حزب لیکود و هم در جامعه، از عملکرد نتانیاهو و ۱۲ سالی که در نخست وزیری و وزیر خارجه، نقش ایفا کرده ناراضی هستند و معتقدند تاریخ مصرف نتانیاهو تمام شده و هر کاری که انجام می‌دهد در راستای حفظ منافع شخصی و خانوادگی‌ آن است و در راستای حفظ منافع رژیم صهیونیستی نیست و می‌خواهند از شر او راحت شوند.

* بعضی‌ها معتقدند که سناریوی جنگ غزه کار نتانیاهو بود 

وی همچنین درباره پیروزی فلسطینی‌ها و مقاومت در جنگ ۱۲ روزه اخیر و تاثیر آن بر شکست نتانیاهو نیز بیان کرد: نتانیاهو بر خلاف میل بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و ژنرال‌های نظامی دست به این کار زد. بعضی‌ها معتقدند که سناریوی جنگ غزه کار نتانیاهو بود که بتواند خودش را به عنوان قهرمان ملی از مهلکه و دام دادگاه نجات دهد ولذا ماجرای محله شیخ جراح و حمله به مسجد الاقصی و کتک زدن نمازگزاران در ماه رمضان و این سناریو را طراحی کرده بود که ضربه جدی و کاری به سازمان‌های جهادی فلسطین وارد کند و مجددا بتواند با کابینه که منحل شد و با این ضربه و عملیاتی که در داخل فلسطین اشغالی انجام داد، در انتخابات آینده کنست آرای بیشتری کسب کرده و یا ۶۱ کرسی و بیشتر را به دست بیاورد.

 

 

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: ولی اوضاع از دستش رفت و مقاومت اسلامی آن رشادت‌ها را از خودش نشان داد و با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادها و چهار هزار موشکی که شلیک کرد، در حال به آتش کشیدن نیمی از اسرائیل بود.

وی اضافه کرد: کسی انتظار نداشت که بتواند ضربه مهلکی به مقاومت اسلامی بزند و این خیزش مردمی در سرزمین‌های ۱۹۴۸ آن هم رشادت از خودشان نشان دادند و هنوز هم حاضر نیستند عقب نشینی کنند و محله شیخ جراح را که محله قدیمی و اصیل فلسطینی‌هاست و شهرک‌نشین‌های صهیونیست‌ می‌خواهند با زور از چنگ آنها خارج کنند، در اختیار آنها قرار دهند.

سیدافقهی ادامه داد: کسی انتظار نداشت که نمازگزاران مسجد الاقصی بایستند و تا نفس آخر بجنگند. از سوی دیگر، مقاومت اسلامی، حماس و جهاد اسلامی تهدید کنند که اگر نیروهای امنیتی رأس ساعت ۶ از مسجد الاقصی و از محله شیخ جراح خارج نشوند، ما شلیک می‌کنیم و تهدیدشان را اجرا کنند. کسی انتظار نداشت که مقاومت اسلامی مجددا در تهدید دیگری در ساعت ۹ چند روز بعد اعلام کند که تل آویو را می‌زند و حدود ۵۰۰ موشک به تل آویو که رژیم صهیونیستی در طول جنگ‌های اعراب و اسرائیل، اجازه نداد هواپیماهای سوری و مصری به تل آویو برسند، شلیک کند.

*  این دو سه سازمان جهادی، آبروی رژیم صهیونیستی را بردند

وی با بیان این‌که این دو سه سازمان جهادی، آبروی رژیم صهیونیستی را بردند، خاطرنشان کرد: برای مدتی فرودگاه بین‌المللی بن گورین تعطیل و زندگی مردم به پناهگاه‌ها منتقل شد و وضعیت اقتصادی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و مردم اسرائیل این را از چشم نتانیاهو می‌بینند و معتقدند نتانیاهو حاضر است اسرائیل را به آتش بکشد تا خودش را نجات دهد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا افزود: این ضربه مهلکی بود که حالا حالاها بعید می‌دانم شرایط قبل از جنگ را پیدا کنند. رهبران مقاومت اسلامی مخصوصا «زیاد نخاله» رژیم صهیونیستی را تهدید کردند که اگر به هر یک از فرماندهان ما حمله کرده و آنها را شهید کنید و هواپیماهای شما اقدام به بمباران کنند، بلافاصله عکس العمل نشان می‌دهیم.

وی ادامه داد: حتی در فرآیند آتش‌بس، این فشار آمریکا بود که دیدند اسرائیل در حال از بین رفتن است، ولی نتانیاهو فقط می‌خواهد خودش را نجات دهد. به همین دلیل اسرائیل آتش بس یک طرفه را قبول کرد و حماس توانست شرایط خودش را تحمیل کند.

* تلاش نتانیاهو برای بازپس‌گیری جایگاهش

سیدافقهی بیان کرد: الان هم در مرحله بازسازی حماس، نتانیاهو باز زور می‌زند که دو سرباز اسیر رژیم صهیونیستی که در اختیار حماس است را آزاد کند که به عنوان قهرمان ملی حیثیت و اقتدار و جایگاه خودش را باز پس بگیرد و در مقابل اجازه دهد غزه بازسازی شود. حتی این را هم، حماس قبول نکرد و گفتند آن یک مسئله جداست و ما به هیچ وجه حاضر نیستیم نتانیاهو اقدام به گروکشی کرده و بازسازی را منوط به آزادی دو سرباز رژیم صهیونیستی کند.

وی اضافه کرد: هم در داخل حزب لیکود و هم در داخل حاکمیت دولت اسرائیل، نتانیاهو ضعیف شده و پرونده فساد مالی هم مزید بر علت شده و از آن طرف هم جنگ ۱۲ روزه تیر خلاصی بود که به نتانیاهو زده شد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار