کد خبر: ۱۶۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:تولید یکی از جلوه های مهم برای قدرتمندی کشور است و باید ما برای کشور قدرت بیافرینیم.

به جای اعلام اسم، ابربدهکاران بانکی را محاکمه کردیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:تولید یکی از جلوه های مهم برای قدرتمندی کشور است و باید ما برای کشور قدرت بیافرینیم.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در گفت وگو با نخبگان در شبکه چهار سیما درباره رمز قدرتمندی ملت ایران گفت: مولفه های قدرت مختلف است و این مولفه ها برای جامعه ما عبارتند از ایمان و اعتقاد و باور بخدا و قدرتمندی در حوزه اقتصاد و توانایی کشور که رمز مهمی در هر کشوری است.

وی افزود: اگر از مولفه ها  درست بهره برداری کنیم تبدیل به قدرت ملی می شود.

وی با بیان اینکه تولید یکی از جلوه های مهم برای قدرتمندی کشور است، افزود: تا وقتی که سفره مردم و نهاده های دامی به واردات بند باشد، برای کشور گرفتاری پیش می آید. باید برای کشور قدرت آفرید، در حوزه اقتصاد یعنی کشاورزی خودکفا.

رییسی تصریح کرد: در کشور منابع انسانی کار آمدی داریم و از لحاظ آب و هوایی و مخازن ثروت‌های کشور در موقعیت بسیار خوبی هستیم و می‌توانیم قدرتمند باشیم.

رییسی در پاسخ به سوالی چه برنامه جامعی در زمینه حمایت از تشکیل خانواده دارید؟  گفت: از عزیزانی که سنشان به سن ازدواج رسیده پرسیدم چرا ازدواج نمی کنید؟ گفتند مسکن و اشتغال کو. من در استان قدس که بودم کلنگ ۶۰۰ واحد مسکونی  را زدم.   ما باید مساله مسکن و اشتغال را برای جوانان کم کنیم و در این صورت  ازدواج افزایش می یابد. بخش جدی هزینه مسکن مربوط به زمین است. متاسفانه   ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است.

وی در رابطه با مقاوم سازی اقتصاد گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی که تکان ها آنرا تکان ندهد. در کشور ما یک روز تحریم و  یکروز کرونا یک روز سیل یک روز دشمنی دشمنان هست لذا کشور باید اقتصاد مقاوم و بی تکانه داشته باشد اما باید به این امر اقدام و  عمل کرد و انرا اجرا کرد.

وی افزود: برخی مسئولین دلایلی می‌آورند که نه مردم قبول می‌کنند نه کارشناسان. وضع موجود را به تحریم نسبت می‌دهیم که  قابل قبول نیست انرا به تحریم نسبت بدهیم. می توان با  مدیریت دقیق آنرا مدیریت کرد تا  کار به این مرحله کشیده نشود.

رییسی تاکید کرد: باید از تولید کننده حمایت کنیم و باید از سیستم بانکی آنها را نجات دهیم.

وی درباره فرار مالیاتی گفت: رقم ها را مختلف می گویند.  استقرار سامانه هوشمند در نظام مالیاتی می تواند دولت را به درامد مالیات اشراف دهد.

وی درباره اینکه برای زیرساخت این امر دولتش چه تدبیری می اندیشد؟  گفت:این کار پیچیده ای نیست. من در این دو سال ۳۵ سامانه فعال کردم و تا آخر سال۱۴۰۰ چهل سامانه فعال می شود. ما نگاهمان شکل گرفتن دستگاه قضایی هوشمند است. الان شعار دولت الکترونیک  داده می شد، چند درصد تشکیل شده است. عدم جدیت در دولت باعث شده سامانه شکل نگیرد.

وی افزود: مساله کاهش هزینه های مردم و افزایش درآمد دو مساله اساسی در کشور ما است. در مورد کاهش هزینه در خانواده بخشی مربوط به مسکن است. باید سهم 50 درصدی مسکن در سبد خانواده را به 30 درصد تقلیل دهیم.


وی افزود:  بسیاری از اموری که در دستگاه قضا محال به نظر می‌رسید قابل دستیابی شده است.

رییسی تاکید کرد: این نباید برداشت شود که چون بنده در قوه قضائیه با قوه قهریه کار را جلو می‌برم این اوامر انجام می‌شود، اگر اراده وجود داشته باشد مدیر باید در حوزه مدیریت خود نفوذ داشته باشد.

وی ادامه داد:کشور ما گرفتار جناح بازی و رودربایسی شده است. کشورداری و  مدیریت با رودربایستی نمی‌سازد، با رعایت حال دیگران را کردن نمی‌سازد، این است که امیرالمومنین(ع) فرموند عدالت در توصیف آسان است در اجرا کار سختی است. امروز نزدیک‌ترین شاخص به عدالت، اجرای میدانی قانون است. کشور مدیریت جدی می خواهد.

وی ادامه داد:  بانک مرکزی با توصیه نمیتواند بانک ها را اداره کند.  مگر بانک خصوصی میتواند هرگونه خواست عمل بکند.  غالب معوقات بانکی در اختیار  چند نفر است. مجری پرسید چرا اسم آن ها را نمی گویید؟ که رئیسی پاسخ داد: ما  محاکمه شان کردیم و با اسم بردن تنها اتفاقی نمی افتد.

رئیسی ادامه داد: یک نفر بود که با ارتباطات پرونده اش تا جایی می آمد و متوقف میشد.  ظرف مدت کوتاهی 3 هزار میلیارد از معوقات فرد را گرفتیم.

وی تصریح کرد: از تولید کننده ها 25 درصد مالیات میگیریم، آیا این درست است؟ برنامه ریزی کردیم در یک شیب مناسب این 25 درصد به 10 درصد برسد.

مجری از رییسی پرسید که  آیا به این قائل هستید که رئیس جمهور همه چیز دان است یا از افراد نیز می تواند کمک بگیرد؟

رئیسی پاسخ داد: در سال 73 که رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودم،  یک تیم اقتصادی از همه سلایق سیاسی داشتم.مدیر آن است که بتواند از اندیشه های مختلف استفاده کند و کشور را به پیش ببرد.  تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ باشد و  این تیم باید با مشورت صاحب اندیشه های اقتصادی کار را پیش ببرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما در کشورمان مغزهایی داریم که می‌توانیم در فضای مجازی از آن‌ها استفاده نماییم و در زمینه فضای مجازی فعالیت کنیم، در واقع کشور هندوستان در زمینه نرم افزاری وفضای مجازی توانسته به درآمدزایی بالایی برسد و اگر برنامه نویسان ما در این فضا فعال نشوند ما در این زمینه قدرتمند نیستیم چرا که فضای مجازی دنیای امروز است و پیر و جوان و مردم شهر و روستا با آن در ارتباط هستند.

رییسی ادامه داد:  ما دو هزار واحد تولیدی را توسط قوه قضائیه آزاد و به چرخه تولید بازگرداندیم و صدها هزار واحد تولیدی دیگر در کشور وجود دارد که غیرفعال است و اگر این واحدها فعال شود مشکل بیکاری جوانان نیز حل می‌شود.

رییسی تصریح کرد: اینکه می‌بینیم نقدینگی در جامعه به شدت افزایش یافته است، اما به دست تولید کننده نمی‌رسد، موضوع و چالش مهمی است که پیگیری آن جزو برنامه‌های دولت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار