کد خبر: ۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
دیپلماسی بر مدار منافع ملی؛
داریوش قنبری-سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابعاد مختلف دارای اهمیت است.
تجارت آنلاین-آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار انتقادهایی که به برخی رسانه‏‎های رسمی وارد دانستند، مواضع بی سابقه ای را در مورد دور اخیر مذاکرات هسته‎ای مطرح کردند.

بیان صریح این نکته که مجموعهی اتفاقات و موضعگیری‎ها نشان می‎دهد ایران و کشورهای ۱+۵ نمیخواهند به شرایط قبل برگردند آن هم از سوی رئیس دستگاهی که به مصلحت سنجی برای نظام می‎پردازد،در درجه نخست ناشی از رسیدن مذاکرات به مقطعی بسیار حساس و تکرار نشدنی است.

دوم آن که تاکید صریح آیت الله هاشمی بر تاثیر برخی عوامل داخلی در بی نتیجه ماندن دور اخیر مذاکرات هسته ای در نیویورک نشان دهنده آن است که علیرغم برخی اظهارنظرهای پیشین که منتقدان مذاکرات هسته‎ای را اقلیتی کم توان دانسته اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است، یکی از پایه های اصلی به نتیجه نرسیدن این دور از مذاکرات همان عده هستند.

به هر روی این گروه ها با داشتن رسانه های کم تعداد اما پر سروصدا و البته نمایندگانی در برخی از دستگاه ها،در این یک سال نهایت تلاش خود را در فضاسازی علیه مذاکرات هسته‎ای انجام داده اند.

با توجه به این هشدار آیت آلله هاشمی رفسنجانی و پررنگ شدن نقش این افراد در عقیم ماندن مذاکرات هسته‎ای چه نتیجه‎ای را می‏‎توان بر ای حل مسالمت آمیز پرونده هسته‎ای متصور شد؟

به طور قطع نمی‎توان گفت اینگونه کارشکنی‎های طیف خاص در کند شدن مذاکرات هسته‎ای بی تاثیر است؛اما به گمان من اگر دولت آقای روحانی مانند قبل تنها منافع ملی را مورد توجه قرار دهد،می‎تواند مسئولیت خود را در پیشبرد توافق هسته‎ای به نحو خوبی به انجام رساند.

در همین مدت یک سال که از عمر دولت اعتدال می گذرد، جایگاه ایران در پهنه بین الملل با رشد قابل توجهی روبه رو بوده است؛ این جایگاه به دست امده برای کشور ما در صحنه جهانی اگر چه بی همتا نیست؛اما با توجه به تخریب گسترده آن در دولت گذشته می‎توان فعالیت دولت روحانی در عرصه بین‌المللی بر مدار منافع ملی را مثبت ارزیابی کرد.

در حالی که قدرت های جهانی در واکنش به سخنان رئیس جمهور گذشته، سالن سازمان ملل را ترک می کردند، حالا مدت‏‎هاست که دنیا آماده شنیدن صدای ملت و دولت ایران است.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار