کد خبر: ۱۶۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
در هیئت سازمان بورس تصمیم بر آن شده بود تا برای جلوگیری از شدت رشد شاخص کمی دامنه نوسان را محدود کنند، اما از آنجایی که بنده با برخی از اعضای شورای عالی بورس مشورت کردم، دیدم اینکه بخواهیم دامنه را به منفی و یا مثبت ۲ تغییر دهیم به صلاح بازار سرمایه نیست.

روایت وزیر اقتصاد از پشت پرده ریزش بورس

دژپسند در خصوص پشت پرده ریزش‌ بازار سرمایه در ماه‌های گذشته توضیحاتی را ارائه داد.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه اظهار کرد: اواخر سال ۹۸ درست زمانی که مشخص شد میزان تقاضا به سمت بازار سرمایه افزایش یافته در شورای عالی بورس نکته‌ای مطرح شد تا بنگاه‌هایی که تعهد خود را نسبت به شناوری عمل نکردند، تنبیه شوند، بعضی از اعضا معتقد بودند که این امر لازم است صورت گیرد، برخی از افراد هم خلاف این اظهار نظر را معتقد بود و می‌گفتند نباید چنین بحثی رخ دهد که سر همین موضوع هم با آقای شاپور محمدی رئیس اسبق سازمان بورس کمی بحث شد که در نهایت جمع بندی آن جلسه این شد که فعلا تنبیه شرکت‌ها به تعویق بیافتد.

دژپسند گفت: در هیئت سازمان بورس تصمیم بر آن شده بود تا برای جلوگیری از شدت رشد شاخص کمی دامنه نوسان را محدود کنند، اما از آنجایی که بنده با برخی از اعضای شورای عالی بورس مشورت کردم، دیدم اینکه بخواهیم دامنه را به منفی و یا مثبت ۲ تغییر دهیم به صلاح بازار سرمایه نیست.

او بیان کرد: ذات بورس نقد شوندگی بالا است، اگر دامنه منفی یا مثبت ۲ می‌شد دیگر نقدینگی باقی نمی‌ماند، اما بنده به سبب در نظر داشتن برخی ابعاد رای خود را منوط به جمع بندی شورای عالی بورس کردم.

وزیر اقتصاد گفت: از اوایل خرداد سال گذشته شیب شاخص تند شد، در حالی که یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا بحث کاهش نرخ بهره بین بانکی بوده است.

او بیان کرد: طی چند روز گذشته نمودار روند نرخ بهره بین بانکی با نمودار خروج نقدینگی از بورس منتشر شد که نشان می‌داد وقتی که نرخ سود بین بانکی یک دفعه از ۸ درصد یا ۱۰ درصد به ۱۸ می‌رسد سرمایه‌ها از بازار سرمایه به خاطر دلایل مشخص به سمت بانک‌ها روانه می‌شود.

روایت وزیر اقتصاد از پشت پرده ریزش بورس

این مقام مسئول بیان کرد: ما برای هدایت و کنترل بازار آمدیم از دولت، مجلس و شورای هماهنگی اقتصاد مصوبه‌ای را گرفتیم، اما بعدش شاهد بودیم که نرخ بهره بین بانکی به شدت افزایش یافت.

وزیر اقتصاد گفت: بنده ضمن اینکه معتقدم بازار سرمایه بهترین محل برای حفظ ارزش سرمایه‌ها است، اما تاکید داشتم و مراقبت می‌کردم که تقاضای کاذب ایجاد نشود، عده‌ای می‌گفتند که شما چرا اصرار دارید که بازار سرمایه بهترین محل برای نقدینگی است؛ چندین بار گفته‌ام باز هم می‌گویم به سبب آنکه بورس یک منبع کاملا مناسب برای تامین مالی به منظور ارتقا سطح تولید کشور است.

دژپسند بیان کرد: در بازار سرمایه اعم از سهام یا بدهی یک فضایی برای تامین مالی فراهم می‌شود به طور مثال ما سال گذشته از طریق بازار بدهی با انتشار اوراق به تامین مالی پرداختیم.

او گفت: ما سال گذشته برای آنکه بتوانیم افزایش سرمایه را در بازار سرمایه تقویت کنیم، رفتیم قانونی را تصویب کردیم که آن بخش را از مالیات معاف کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: ما مصوبه‌ای را تصویب کردیم تا شرکت‌ها و بنگاه‌های دولتی، سهام شناور را تا سقف ۲۵ درصد افزایش دهند.به گفته این مقام مسئول، عده‌ای می‌گفتند دولت به درستی عرضه سهام را انجام داده در حالی که دولت تمام عرضه‌های خود را در چهارماه نخست سال انجام داد، پالایش یکم هم به سبب بحث افزایش تقاضا در اوایل شهریور رخ داد.

وزیر اقتصاد گفت: بنده پیگیر بودم که تمام عرضه‌ها به سبب شفافیت باید در بازار سرمایه رخ دهد، به همین خاطر آمدیم و تبلیغ کردیم که تقاضاها برای خرید این سهام افزایش یابد.

وزیر اقتصاد گفت: در زمانی که شاخص بورس رشد کرد، شاهد بودیم عده‌ای آمدند و گفتند که چنین وضعی سبب افزایش تورم خواهد در حالی که از تاریخ ۱۹ مرداد سال ۹۹ که ریزش شاخص شروع شد، نرخ ارز رشد کرد.

او بیان کرد: بنده مخالفم که اعضای شورای عالی بورس نامه نگاری کنند، اگر فردی صحبتی دارد باید مستقیم بیاید و بحث خود را مطرح کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار