کد خبر: ۱۶۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹

 کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق قانون اساسی حاکمیت را به مردم بازمی گردانیم، دولت ها باید پاسخگوی مردم باشند.

قاضی زاده هاشمی: ۳۰ شهرستان در وضعیت فوق بحرانی

به گزارش ایسنا؛ امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۲۲ خردادماه در گفت و گو با مردم استان مرکزی از طریق شبکه استانی آفتاب، با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: مسلما باید به خدمت مردم استان می رسیدیم، اما به دلیل شیوع بیماری این شرایط مهیا نشد. با توجه به اینکه پزشک هستم، سلامت و جان مردم برایم بسیار اهمیت دارد و در این مراسمات احتمال ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد به هرحال از طریق فرصت ایجاد شده به واسطه صدا و سیما با مردم استان سخن می گویم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ هزار نفر در کشور به دلیل ابتلا به کرونا و سوءمدیریت فوت کرده اند، گفت: در بسیاری از کشورها با یک مدیریت قاطعانه و عالمانه، کرونا اصلا بحرانی نشد. صدا و سیما آماری را در خصوص کشورهایی که وضع بدی دارند ارائه می کند، اما متاسفانه از کشورهایی که وضع خوبی دارند، اطلاعاتی در صدا و سیما پخش نمی شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: بسیاری از کشورها همچون چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت تنها ۵ هزار نفر کشته داده اند و در کشورهایی مانند تایوان، ویتنام و ژاپن بیماری حتی قبل از مسئله واکسن مدیریت شد و این روزها واکسن آمده است و می توان راحت تر بیماری را کنترل کرد، اما به هرحال در فصل انتخابات به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و وجود مدیریت ضعیف در بیماری کرونا ما و شما از هم دور مانده ایم.

وی با اشاره به ساختارها و روش هایی که عدم توازن ایجاد کرده گفت: در طول ۱۰۰ سال کشور دچار تبعیض گسترده شده است. مراکز عمده صنعتی رفاهی، دانشگاهی، اقتصادی و نقاط ایجاد کننده شغل در مناطق خاصی از کشور ایجاد شد و در همین نقاط پدیده هایی چون حاشیه نشینی، آلودگی هوا، به هم خوردن محیط زیست و از بین رفتن منابع آبی ایجاد شد، در ظاهر چنین است که منابع مالی در این نقاط هزینه شده است، اما در واقع به دلیل بر هم خوردن توازن کشور در یک نقطه مهاجرت، در نقاطی دیگر، فقر و خالی شدن منطقه از سکنه، ناامنی، آلودگی ها، ترافیک و گرانی زمین و ... ایجاد شده که حاصل برنامه ریزی غلط است.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز با عدم توازن جدی و تبعیض جدی در کشور روبرو هستیم و برای اصلاح آن نیازمند برنامه ریزی جدی هستیم، تصریح کرد: بسیاری از دولت ها صحبت از توازن منطقه ای، آمایش سرزمین و ... کردند، اما موفق نشدند چراکه در پی درست کردن و اصلاح شرایط توسط خود بودند، دولت ها باید بدانند که بدون مردم نمی توانند کاری کنند.

وی اظهار کرد: تمام قدرت را در تهران جمع کرده ایم و همه چیز در این شهر است، ۷۰ درصد تخصیص منابع مالی و بانکی در تهران است، ۶۰ درصد بودجه شرکت های دولتی به تهران اختصاص می یابد، برای ایجاد مراکز تفریحی، توزیع نیروی متخصص و ... تهران مدنظر قرار می گیرد و عمدتا هم در شمال تهران امکانات هزینه می شود، در تهران ۱۴ میلیونی بیش از نیمی از جمعیت حاشیه نشین هستند و تورم به این تبعیض گسترده دامن زده است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه تورم به معنای پرداخت دائمی مالیات از سوی فقرا به ثروتمندان است و مرتب شکاف طبقاتی ایجاد شده است، گفت: هر چه از مرکز به سمت پیرامون و مرزها می رویم وضعیت بدتر می شود و در کنار مسئله تورم با بیکاری گسترده روبرو هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴۵۰ شهرستان در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۵۰ شهرستان در وضعیت بحرانی و ۳۰ شهرستان در وضعیت فوق بحرانی قرار دارند که بیشترین مهاجرت را از این شهرستان ها به دلیل بیکاری شاهد هستیم. در کنار این بیکاری، با مسئله سربازانی روبرو هستیم که برای گذران دوران خدمت سربازی به دیگر شهرها می روند، وضعیت زندگی را در دیگر نقاط می بینند و دیگر تمایلی به بازگشت به زادگاه خود ندارند و دقیقا این اتفاق برای دانشجویان نیز رخ می دهد، به شکلی که دانشجوی نخبه شهرستانی با حضور در تهران و دیدن شرایط زندگی در این شهر حاضر به بازگشت نیست و عملا نیروی انسانی جوان و نخبه را از شهرستان ها می گیریم. از طرفی تهرانی ها با سفر به اروپا تمایل به رفتن از کشور پیدا می کنند.

قاضی زاده هاشمی، با اشاره به مسئله سربازی گفت: در مقوله سربازی دو سال عمر جوان را می گیریم، در حالی که در سن کار می تواند به پدر کشاورز و دامدار خود کمک کند، درس را زودتر تمام کند، تشکیل خانواده بدهد. او به سربازی می رود هزار جور درگیری و آلودگی پیدا می کند، عمرش هدر می شود و از چرخه تولید هم خارج می شود و به همین دلیل جوانان بسیاری از سربازی فراری می شوند و امروز با سه میلیون سرباز فراری در کشور روبرو هستیم که هیچ کاری نمی توانند بکنند و ازدواجشان دچار مشکل می شود، به همین دلیل "دولت سلام" و من به دنبال جمع شدن سربازی اجباری هستیم. موضوع سربازی داوطلبانه را دنبال می کنیم و انشالله دولت سلام مسئله سربازی را حل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه می توان به تعداد شهرستان های کشور پایتخت داشت، افزود: امروز همه اختیارات در اختیار آقایان وزراست، به عنوان مثال به هرجا که مراجعه می شود مدیران پاسخگو نیستند و در واقع به جهت رعاتی سلسه مراتب و به دلیل نداشتن اختیار، پاسخی برای مردم ندارند، اما ما کاری می کنیم که مدیران پاسخگو باشند و اختیارات هیات وزیران را به مدیران تفویض می کنیم به طوری که فرمانداران در حوزه اجرا دارای اختیار باشند.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بودجه شهرستان ها را به فرمانداران خواهیم داد، در حال حاضر بودجه بین دستگاه هاست، اما بودجه ها را جمع می کنیم و سرانه شهرستان را در اختیار فرماندار قرار می دهیم. در واقع اختیار منابع مالی شهرستان در اختیار شهرستان خواهد بود که این امر قدرت را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: به دنبال اعمال حاکمیت مردم بر مدیران هستیم، تلاش می کنیم که دولت ها را به مردم بازگردانیم، امروز زانوی دولت در همه عرصه ها روی گلوی مردم است و در همه امور زندگی مردم دخالت می شود، اما در یی آن هستیم که دولت طبق قانون به مردم بازگردد چراکه مردم حاکم هستند و باید دولتمردان پاسخگوی مردم باشند. امروز دولت ها، استیفای حقوق دولت را دنبال می کنند، در بورس، مالیات نادرست و تورم، برداشت از جیب مردم انجام می شود و به جای بردن نفت بر سر سفره مردم، نفت را سر سفره دولت می برند و به جای استیفای حقوق ملت، از جیب آنها بر می دارند.

قاضی زاده هاشمی راهکار استیفای حقوق مردم را انتخاب مسئولان محلی توسط مردم دانست و گفت: برای انتخاب استاندار قطعا از نخبگان باید استفاده کرد و اگر آنان گزینه استاندار را تایید کردند انتصاب صورت می گیرد. اگر در عملکرد یک مدیر یک سوم مردم ناراضی باشند، مدیر عزل خواهد شد چراکه به دنبال کسب و جلب رضایت مردم به عنوان یکی از وظایف دولت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۷۰۰ فرماندار و معاون و مدیرکل به بالا در کشور مشغول گرفتن حقوق هستند که در واقع از مردم حقوق می گیرند و باید به مردم پاسخگو باشند.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه کار استاندار هماهنگی، معرفی مدیران، برنامه ریزی کلان و پیگیری امور از مرکز است، گفت: برای هر شهرستان ماموریت ملی تعریف می شود و در واقع یک پایتخت در یک حوزه خاص خواهد شد. ظرفیت های طبیعی، انسانی و زیرساختی و مزیت های شغلی شهرستان ها استخراج شده است و براساس آن پایتخت ها در حوزه خاص، مشخص می شوند و منابع و امکانات در اختیار آنها قرار می گیرد، حتی اجازه تجارت بین المللی به آنها داده می شود و با این روش قطعا عدم توازن تاریخی در کشور از بین می رود، البته به دلیل ظلم تاریخی، از سوی دولت مرکزی باید به برخی نقاط کمک شود تا عقب ماندگی ها بویژه در نقاط مرزی کشور جبران شود، باید سرمایه گذاری جدی کرد تا تبعیض تاریخی موجود جبران شود.

وی تصریح کرد: دولت سلام دولت همه مردم است و به مدد جوانان، عدالت خواهی و تجربیات ۱۰۰ ساله اهداف را محقق می کند، سفره انقلاب را از زیاده خواهان و فرصت طلبان می تکانیم و مردم را سر سفره انقلاب می نشانیم، چراکه این مردم برای انقلاب شهید دادند، سختی کشیدند و صبورانه تحریم ها را تحمل کردند، اما می بینند که یک عده در این سختی ها شریک نیستند، اسکی می روند، سفرهای خارجی می روند و مردم باید در فقر به سر ببرند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: برقراری عدالت و همراهی با مردم وظیفه دولت اسلامی است، دولت سلام اهدافی چون از بین بردن تبعیض ها، فساد، رانت، قبیله گرایی و تبار گرایی و ایجاد شایسته سالاری و همراهی با مردم و اعمال حاکمیت مردم را دنبال می کند، مردم را مسلط بر مدیران خواهیم کرد و هر مدیری که جوابگوی مردم نباشد یا باید عذرخواهی کند یا عزل می شود. چنین مدیری یا باید پای مردم را ببوسد یا جایی در دولت سلام و جوانان آینده نخواهد داشت چرا که جوانان در گام دوم آمده اند که روش ها را تغییر دهند.

وی خطاب به مردم استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی استان مفاخر و مشاهیر بزرگی چون امام راحل، احیاگران اسلام در عصر معاصر، امیرکبیر و چهره های علمی چون پروفسور حسابی است، این استان واقع در مرکز کشور دارای ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع و ۱.۵ میلیون نفر جمعیت است که ۱.۸۲ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، یک استان صنعتی است، اما مشکلات بسیاری دارد و در کنار صنعت، ظرفیت های کشاورزی بسیاری دارد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این استان در جوار کوه های زاگرس قرار گرفته و در گذشته منابع آبی بسیاری داشته، اما امروز دچار مشکلات آبی است، این استان دارای ظرفیت های گردشگری، آبگرم، معادن مختلف در حوزه سنگ و سنگ های تزئینی است، اما استقرار صنایع در آن مشکلاتی را هم ایجاد کرده است.

وی تراکم جمعیتی، آلودگی هوا و خاک، مسائل زیست محیطی و گرانی مسکن را از جمله مشکلات این استان دانست و گفت: مهاجرت از شهرستان ها مسئله حاشیه نشینی در اراک را رقم زده است و البته مهاجرت از این استان به سایر استان ها روند کاهش جمعیت را به دنبال داشته است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه استان مرکزی صنعتی است و به نظر مرفه می آید، اما درگیر مشکلات است، افزود: این استان بافت روستایی غنی دارد، اما هنوز دارای مدارس کانکسی است که جای تاسف است و دولت سلام حتما برای دسترسی آسان و عادلانه مردم این استان به خدمات، تلاش خواهد داشت.

وی در ادامه، به بیان مشکلات شهرستان های ۱۲ گانه استان مرکزی پرداخت و درخصوص شهرستان آشتیان گفت: این منطقه دارای ظرفیت کشاورزی و دامپروری است، اما با کم آبی درگیر است، کشاورزی منطقه باید مکانیزه باشد، اما با کاهش جمعیت روبرو است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه اراک نیز با مشکلات جدی در زمینه منابع آبی، کاهش رشد جمعیت و آلودگی مواجه است، افزود: اراک جزو هشت شهر آلوده کشور است. در این شهرستان باید صنایع سبز و پاک و فیلتراسیون صنایع مدنظر قرار گیرد، از طرفی برای ارزان کردن زمین در این شهر باید فکری جدی کرد که دولت سلام برنامه هایی در این راستا دارد.

وی تفرش را شهرستان کوهستانی با آب و هوایی مطبوع در فصل گرم سال بیان کرد و گفت: این شهرستان دارای پتانسیل گردشگری و دامپروری است و باید روستاهای هدف گردشگری برای آن تعریف شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به باغداری و پرورش طیور در خمین که فعالانه دنبال می شود، اظهار کرد: صنایع خمین نیازمند کمک هستند از طرفی عدم وجود امکانات و استانداردهای لازم مشکلاتی را در ین شهرستان رقم زده است و یکی از مسائل جدی این شهرستان تکمیل بیمارستان است که دولت سلام آن را دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به کشاورزی و دامداری فعال در خنداب، مشکلات این منطقه را تامین آب آشامیدنی و تامین پزشک متخصص دانست و افزود: دلیجان در حوزه تولید گیاهان دارویی فعال است، این شهرستان معادن و ظرفیت های گردشگری بالایی دارد که باید زیرساخت های آن تکمیل شود.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص شهرستان ساوه اظهار کرد: این شهرستان دارای سه دشت حاصلخیز است که باید به توسعه کشاورزی در آن کمک شود، ساوه دارای محصولات باغی فراوان و معادن بسیار است، اما به علت تعطیلی برخی از شرکت ها مردم دچار بیکاری شده اند که باید کمک جدی به این صنایع شود، همچنین تامین آب آشامیدنی سالم برای روستاها و آنتن دهی، مسئله ای جدی در ساوه است.

وی زرندیه را یک شهرستان استراتژیک و قطب کشاورزی در استان مرکزی برشمرد و افزود: این شهرستان به دلیل نزدیکی به فروگاه امام خمینی(ره) می تواند به شهرستان بین المللی تبدیل شود، از طرفی در موضوع پسماند با معضل جدی روبرو است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به صنعتی و معدنی و گردشگری بودن شهرستان شازند و با بیان اینکه راه های مواصلاتی شهرستان نیازمند رسیدگی هستد، گفت: این شهرستان به دلیل صنعتی بودن و استقرار برخی از صنایع قدیمی با مشکلات آب و هوایی روبروست.

وی شهرستان فراهان را دارای مشکلات تامین منابع آبی دانست و بر رفع مشکلات موجود در زمینه توسعه زیرساخت های گردشگری و قالیبافی و توجه به اشتغال جوانان در این شهرستان تاکید کرد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: شهرستان کمیجان در حوزه محصولات باغی و قالیباقی قوی است و باید سرمایه گذاری جدی در این راستا صورت گیرد، شهرستان محلات نیز با توجه به داشتن ظرفیت های حوزه گردشگری، آبگرم و گل و گیاه نیازمند سرمایه گذاری جدی است، اما متاسفانه شهری با این ثروت همچنان دارای مدارس کانکسی است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: دولت سلام فقط به تهران و کلانشهرها و مراکز استان فکر نمی کند، این دولت، دولت جوانان این سرزمین است و برای ذره ذره این سرزمین مطالعه کرده و آماده حل مسائل ملی و شهرستان هاست و امیدواریم که خدمتگزار خوبی باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار