کد خبر: ۱۶۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲

مدیر پروژه فاز سوم تست بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان خرداد ماه جاری تزریق دوز دوم واکسن مشترک ایران و کوبا به تمام داوطلبان پایان یابد.

پایان تزریق دوز دوم واکسن پاستورکووک تا آخر خرداد

«احسان مصطفوی» امروز شنبه در گفت و گو با ایرنا با این توضیح که واکسن مزبور بعد از تولید در انستیتو پاستور ایران با نام تجاری "پاستور کووک" شناخته خواهد شد افزود:‌ تعداد داوطلبان مرحله سوم تست انسانی این واکسن را ۲۴ هزار نفر است و تاکنون بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب دوز دوم واکسن خود را دریافت کردند.

وی، تعداد داوطلبان هر کدام از هشت شهر مطالعه را سه هزار نفر اعلام کرد و گفت: تزریق دوم همه داوطلبان شهرهای زنجان، همدان و اصفهان به پایان رسیده و این کار در شهرهای دیگر هم در حال انجام است.

مدیر پروژه فاز سوم تست بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا بیان داشت: ۲ هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن به داوطلبان، مطالعه اثربخشی این واکسن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما آن است که در بازه زمانی ۲ تا سه ماهه بعد از تزریق دوز دوم، داوطلبان مورد پیگیری برای مشخص شدن اثربخشی واکسن قرار گیرند. در این مدت، میزان پیشگیری از بیماری و جلوگیری از ابتلا به فرم های شدید در داوطلبانی که واکسن را دریافت کردند مورد بررسی قرار می گیرد تا اثربخشی واکسن دقیقا به دست آید.

مصطفوی با اشاره به اینکه تزریق دوز اول این واکسن به تمام داوطلبان انجام شد، بیان داشت: هشت شهر وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه شدند و به عبارتی ۲۴ هزار داوطلب بین ۱۸ تا ۸۰ سال در شهرهای اصفهان، زنجان، همدان، بندرعباس، کرمان، یزد، ساری و بابل وارد این طرح مطالعاتی شدند.

وی، در مورد بی خطری این واکسن اشاره کرد و گفت: پیگیری عوارض واکسن در شهرهایی که‌ داوطلبان واکسن را دریافت می کنند ۶ تا ۷ ماه ادامه خواهد داشت.

مدیر پروژه فاز سوم تست بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا افزود: بعد از انجام تحلیل های اولیه در مورد اثربخشی، نتایج به سازمان ها و کمیته های مرتبط ارسال خواهد شد. سازمان غذا و دارو با توجه به نتایج، مجوزهای لازم را برای استفاده عمومی صادر خواهد کرد.

کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونا «کنژوگه» محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران ششم اردیبهشت سال جاری با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اصفهان آغاز شد.

۲۴ هزار داوطلب در شهرهای اصفهان، بابل، بندرعباس، زنجان، ساری، کرمان، همدان و یزد به ترتیب وارد این طرح مطالعاتی شدند و دوز اول واکسن خود را دریافت کردند و روند تزریق واکسن به صورت مطلوب در حال انجام است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار