کد خبر: ۱۶۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰

دولت سیزدهم؛ اشتغال زنان با حفظ کرامت

سیدمهدی شیرمردی
مشاور عالی اقتصاد و انرژی و دبیر کل جنبش مردمی حمایت از آیت‌الله رئیسی

در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری به‌ویژه دریکی دو دهه اخیر زنان با توجه به افزایش نقش‌های اجتماعی و به‌عنوان نیمی از جمعیت رأی‌دهنده در کانون توجه نامزدها قرارگرفته‌اند و وعده‌های بسیاری زیادی از سوی نامزدها برای جلب مشارکت و کسب سبد رأی این قشر به زنان داده‌شده است. این در حالی است که بسیاری از این وعده‌ها و شعارها که در راستای جلب رأی زنان مطرح می‌شود نه سنخیتی با مبانی دینی و عرفی ما دارد و نه کرامت و شأن و جایگاه والای زنان را در نظر می‌گیرد.
باید توجه داشت که نظام ما بر پایه آموزه‌های دینی و ایدئولوژی ویژه‌ای شکل‌گرفته که با نگاه ولنگارانه و کالا محور غرب به زنان تفاوت بسیار دارد و در نظام ما همواره بر حفظ کرامت و جایگاه والای زنان تأکید شده است اما بسیاری از نامزدها بدون توجه به این مسئله مهم با شعارها و برنامه‌هایی که در چهارچوب نظام ارزشی و اسلامی ما نمی‌گنجد درصدد هستند که به هر قیمت که شده آرا این قشر از جامعه را کسب کنند.
بیان شعارهای عوام‌فریبانه و فمینیستی و دادن وعده‌هایی که ریشه در تفکرات لیبرالیستی و غربی دارد یکی از تاکتیک‌های هنجارشکنانه ای است که این روزها از سوی برخی از نامزدها در مناظره‌های انتخاباتی برای کسب زنان مطرح می‌شود و با کلیدواژه‌هایی همچون حجاب اجباری و آزادی پوشش و واژه‌هایی ازاین‌دست که نوعی ولنگاری فرهنگی و دیدگاه‌های لیبرالی غربگرایانه را ترویج می‌کند تلاش دارند به سبد رأی خود بی افزایند.
این در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی حجاب و پوشش زنان یک ارزش ویژه است و عدول از آن نوعی هنجارشکنی به شمار می‌آید. همان‌گونه که همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید فرموده‌اند اسلام همواره درصدد کرامت بخشی و حفظ منزلت زن به‌عنوان نگین درخشان خانواده بوده و فعالیت‌های تربیتی در محیط خانه و خانه‌داری و تربیت فرزندان را با نقش‌آفرینی اجتماعی زنان در تضاد نمی‌داند اما اصول و قواعدی را برای حفظ این جایگاه و منزلت زنان و مصونیت آنان در نظر گرفته است.
نامزدهایی که شعار آزادی حجاب و پوشش را فریاد می‌زنند باید بدانند در نظام ما پوشش زن هنجار ارزشی است و عدول از آن هنجارشکنی تلقی می‌شود .همان‌گونه که در فرانسه حجاب داشتن نوعی هنجارشکنی است و زنان در فرانسه به خاطر حجاب از بسیاری از خدمات اجتماعی نظیر حق تحصیل در دانشگاه یا کار محروم می‌شوند و متأسفانه کسی به این نگاه غیرانسانی اعتراضی نمی‌کند.
آنچه در شعارهای هنجارشکنانه برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره‌ها دیده می‌شود بی‌توجهی آنان به حفظ کرامت زنان و جایگاه والای آنان در نظام ارزش‌مدار جمهوری اسلامی است و به‌نوعی ولنگاری فرهنگی را ترویج می‌کند. استفاده ابزاری برخی نامزدها از پیامک‌های مربوط به حجاب و در تقابل قرار دادن نقش زنان در خانواده با نقش‌آفرینی زنان در جامعه نیز ریشه در همین نگاه شعاری و تبلیغاتی دارد.
این در حالی است که به باور همگان تنها در برنامه‌های سید ابراهیم رئیسی می‌توان درک درستی از شرایط امروز زنان ایرانی دید. رئیسی مشکلات زنان ایرانی را تنها در پوشش و حجاب خلاصه نکرده است و تلاش دارد با حفظ کرامت زنان ایرانی هم به جایگاه ویژه آنان در محیط خانواده به‌عنوان عموداصلی خیمه خانواده ایرانی احترام بگذارد و هم با شکستن سقف‌های شیشه‌ای راه را برای نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های اجتماعی و علمی و اقتصادی هموار کند.
سید ابراهیم رئیسی در مناظره‌های انتخاباتی نشان داد از توان مدیریتی و ظرفیت‌های ارزشمند زنان ایرانی آگاهی کامل دارد و درصدد است با نگاهی متوازن و توسعه محور هماهنگی کاملی بین نقش‌های درون خانواده زنان و نقش‌های اجتماعی آنان به وجود آورد و راه را برای شکوفایی کرامت محور استعدادهای زنان هموار کند.
زنان باید بتوانند در کنار تربیت فرزندان و مدیریت خانه و خانواده که در آموزه‌های مکتب ما بسیار پراهمیت است در محیط‌های اجتماعی نیز با امنیت حضورداشته باشد و در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و علمی و فرهنگی فعالیت کنند.
توجه به زنان تنها نباید در شعار خلاصه شود بلکه باید شرایطی پیش بیاوریم که زنان با تسهیلاتی ازجمله مرخصی‌های ویژه، ساعات کار کمتر، حفظ کرامت و امنیت در محیط کار و برابری در دستمزدها و مزایا و فرصت‌های مدیریتی در تعالی جامعه نقش‌آفرینی کنند و منزلتی که شایسته زنان در اسلام است را داشته باشند.
این مهم به دست نمی‌آید مگر با انتخابی هوشمندانه و سرنوشت‌ساز سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 28 خردادماه که برخلاف دیگر نامزدها برای زنان سهمی شعاری و حداقلی از مدیریت را وعده نمی‌دهد بلکه افقی روشن پیش روی زنان گذارده است که آینده‌ای درخشان را برای بانوان ایرانی در دولت سیزدهم رقم خواهد زد.
بی‌شک زنان در دولت سیزدهم که به نام سید ابراهیم رئیسی رقم خواهد خورد با سقف شیشه‌ای مواجه نمی‌شوند و کرامت و جایگاه والای خود را بازخواهند یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار