کد خبر: ۱۶۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
   "محمد جواد ظریف" که برای حضور در اجلاس مطالعاتی آنتالیا به ترکیه سفر کرده است، گفت: برای یک اجلاس مطالعاتی از مدت‌ها قبل از من دعوت کردند. بنده هم وعده کردم در این اجلاس شرکت کنم و در این اجلاس درباره سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از وزرای امور خارجه از منطقه و همینطور سایر کشور‌ها در این اجلاس شرکت می‌کنند، این سفر فرصتی برای ما فراهم کرده تا دیدار‌هایی را داشته باشیم. فردا و پس فردا با آقای بورل و سایر مقامات دیدار‌هایی خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه افزود: روز یک شنبه اولین اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و افغانستان را خواهیم داشت که از مدت‌ها قبل برای همکاری بین سه کشور طراحی کردیم مخصوصاً با شرایط ویژه‌ای که امروز افغانستان دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: این سفر همچنین فرصت بسیار خوبی است تا در یک اجلاس چند روزه، هم در مسائل مهم امنیت منطقه صحبت بکنیم و هم دیدار‌هایی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری(فردا جمعه 28 خرداد) گفت: الحمدالله با تلاشی که آقای سفیر داشتند، یک مرکز رأی‌گیری آنتالیا هست و من در اینجا رای خواهم داد.

وی گفت: همانطور که می‌دانید و دیروز هم سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از اظهار نگرانی مقام معظم رهبری توضیح دادند، ما از ۶ ماه قبل در وزارت امور خارجه و با کمک وزارت کشور و شورای نگهبان برای ایجاد صندوق‌های اخذ رای در همه کشور‌هایی که سفرای ما در آن حضور دارند کار را شروع کردیم و توانستیم بیش از ۲۳۵ شعبه در سراسر جهان تشکیل بدهیم.

وی گفت: برخلاف مشکلات کرونا و اینکه در بعضی از کشور‌ها چندماه مذاکرات بین سفرای ما و وزارتخانه‌های امور خارجه طول کشید تا بتوانند مقررات منع جمع شدن در یک محیط را به شکلی تعدیل بکنند و با آن به شکلی کنار بیایند اقدامات لازم انجام شد تا بتوانیم رای گیری را برگزار کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تنها جایی که اصلاً با ما همکاری نکردند و ما شرمنده ایرانیان شدیم، دولت کانادا بود که علیرغم ادعا‌های مردم‌سالاری و ادعای خدمت به ایرانیان، مانع از این شد که حتی صندوق رای در کانادا داشته باشیم گرچه ایرانیان مقیم کانادا آمادگی رای دادن را دارند.

ظریف گفت: ما ۲۴ صندوق اخذ رای در آمریکا داریم و همین کار را می‌توانستیم در کانادا انجام دهیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: ما در امریکا فقط در نیویورک و واشنگتن حضور رسمی داریم و در جای دیگر حضور نداریم، ولی در ۲۴ نقطه آمریکا توانستیم صندوق رای ایجاد کنیم. متاسفانه علیرغم چندین دور مذاکره در سازمان ملل متحد و همینطور بین سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور، دولت کانادا همراهی نکرد و حتی اجازه یک صندوق اخذ رای نداد.

ظریف ضمن عذرخواهی از شهروندان ایرانی مقیم کانادا گفت: من بار دیگر از شهروندان ایرانی مقیم کانادا عذرخواهی می‌کنم، ولی بدانند که به دلیل کم کاری و یا بی توجهی همکاران من نبوده بلکه به دلیل سرسختی دولت کانادا در ممانعت از این اقدام بوده است.

ظریف در پایان گفت: امیدواریم مردم با شرکت گسترده در رای گیری یک روز تاریخی را در کشور رقم بزنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار