کد خبر: ۱۶۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
تجارت آنلاین از دستاوردهای مثبت انتخاب قاطع مردم گزارش می دهد
بعد از گذشت یک ماه از رقابتهای نفس گیر انتخابات بین ۷ کاندیدا، پس از مناظره و تبلیغات، شاهد انصراف ۳ نامزد و باقی ماندن چهار نامزد دیگر در کورس رقابت ها بودیم که در ادامه انتخابات با حضور گسترده مردم برگزار شد که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برای مدت ۴ سال سکان مدیریت قوه اجراییه را در دست گرفت.

دستاوردهای انتخابات برای اقتصاد

گروه اقتصادی – کورش شرفشاهی: بعد از گذشت یک ماه از رقابتهای نفس گیر انتخابات بین ۷ کاندیدا، پس از مناظره و تبلیغات، شاهد انصراف ۳ نامزد و باقی ماندن چهار نامزد دیگر در کورس رقابت ها بودیم که در ادامه انتخابات با حضور گسترده مردم برگزار شد که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برای مدت ۴ سال سکان مدیریت قوه اجراییه را در دست گرفت. اما اظهارات و سخنان رئیسی به اندازه‌ای بر فضای اقتصاد تاثیر مثبت بر جای گذاشت که از همان ابتدای شمارش آرا، کارآفرینان و تولیدکنندگان بازارهای مالی و سرمایه در انتظار پیروزی آیت الله رئیسی بودند. تمامی فعالان اقتصادی ابراز امیدواری می‌کردند که با پیروزی آیت الله رئیسی رونق اقتصادی رقم خواهد خورد و بیشتر استدلال ها بر این سیاق بود که حضور رئیسی در قوه مجریه می تواند با توجه به تجربه غنی از فعالیت های اجرایی و قضایی ایشان، در رفع چالش هایی که گریبانگیر اقتصاد کشور شده، موثر باشد.

روحیه فساد ستیزی
با نگاهی به سابقه مدیریتی رئیسی در دستگاه قضا می بینیم که ایشان در جایگاه رئیس قوه قضاییه بارها با رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی به ویژه در حوزه کارخانه‌های تعطیل شده و واگذاریهای بدون در نظر گرفتن اهلیت همچون کشت و صنعت مغان، هفت‌تپه و هپکو، بسیاری از مشکلات و چالش‌های اقتصادی را از نزدیک مشاهده کرده و درد تولید و کارگران را درک کرده است. دیدارهایی که رئیسی با فعالان اقتصادی داشته و نگاه مردم مدار و منش فسادستیزی وی، باعث شد که امیدهای تازه ای در بخش اقتصادی کشور زنده شود و همین امیدواری نیز بستر و زمینه آرای بالا و قابل توجه ایشان نسبت به سایر رقبا بود.

خوشحالی قبل از قطعی شدن آرا
با وجود آن که هنوز نتیجه قطعی شمارش آرا اعلام نشده بود، اظهارات فعالان اقتصادی و کارشناسان بیانگر آن بود که اولین بارقه های امید برای رونق عرصه اقتصاد آشکار شده و بورس که روزها در شرایط بحرانی به سر می‌برد، با اعلام پیروزی رئیسی سبزپوش شد. تجارت در این گزارش به پیامدهای مثبت حضور آیت الله رئیسی در راس قوه مجریه می‌پردازد.

آغاز چالش شفافیت
یکی از بزرگترین رویکردهای آیت الله رئیسی، شفافیت است. ایشان بر اساس وعده هایی که در مناظره ها و مصاحبه ها در حوزه اقتصاد مطرح کرد، تاکید کردند که پایبند به شفافیت هستند. همان طور که بورس در واکنش اولیه رونق بالایی نشان داد. حضور رییسی در قوه مجریه می‌تواند با اصلاح قوانین و حرکت به سمت شفافیت تاثیرگذار باشد. در شرایطی که بازار بورس مدت ها بود در انتظار دریافت ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تزریق به صندوق تثبیت برای حمایت از بازار سرمایه بود، رئیسی در بازدید از تالار شیشه ای به فعالان بورس قول داد که در اولین فرصت این مبلغ به بازار سرمایه وارد شود. ازآنجاکه زیاندیدگان بازار بورس در انتظار تحولی جدی هستند، انتظار دارند با آمدن رئیسی این تحول در بازار سرمایه اتفاق بیفتد و در حالی که هنوز سکان مدیریت پاستور را در دست نگرفته، بورس از حضور رئیسی خوشحال شده است.

لرزه در اردوگاه رانت خواران
یکی از بزرگترین مشکلات عرصه اقتصادی وجود رانتخواران، ویژه خواران و فرصت طلبان است. با توجه به سابقه‌ای که آیت الله رئیسی در مقابله با فساد دارد، همگان در انتظار پایان یافتن دوران ویژه خواران و رانت خواران با آمدن رییسی هستند، به نوعی که احمد توکلی رئیس دیده بان شفافیت اعلام کرد که با آمدن رئیسی لرزه بر اندام رانت‌خواران و مفسدان خواهد افتاد و آنان را نسبت به آینده هشدار داد. این یک واقعیت تلخ است که رانت‌خواران همچون زالو از شریان‌های اقتصاد کشور سواستفاده کرده و می کنند. افرادی که از رانت اطلاعاتی نزدیکی با مسئولان سود می برند. با نگاهی به محاکمه نزدیکان دولتمردان در دستگاه قضا، مشاهده می‌کنیم که روزهای پایان یافتن رانت‌خواری به سر آمده است. کافیست نگاهی به محاکمه های گذشته در دستگاه داشته باشیم تا ببینیم دختر وزیر، داماد وزیر، برادر معاون اول و حتی برادر رئیس جمهور در برابر دستگاه قضا ناچار به تعظیم و تسلیم شدند و احکام جدی علیه آنان صادر شد. از سوی دیگر با توجه به راه اندازی دو هزار کارخانه تعطیل شده به همت دستگاه قضا، این امید بار دیگر درد دل ها ایجاد شد که می‌توان امیدوار بود برندهای مطرح کشور همچون کارخانه های ارج، آزمایش، مبلیران و دیگر کارخانه های مطرح، بار دیگر فعال شوند. کارخانه هایی که در اثر فساد، درگیر مافیا شدند و کارگران آنها اخراج، زمینهای آنان تبدیل به برج و دستگاههای انها تبدیل به ضایعات شد. همچنین عمر رانت‌خواران ارزی نیز به پایان خواهد رسید و آنهایی که دلارهای دولتی را گرفتند تا کالاهای اساسی وارد کشور کنند، امّا دلارها را از کشور خارج کردند و دست هیچ کس به آنها نمی رسد، زیر نظر خواهند بود.

پایان عمر فرصت‌طلبان در بدنه دولت
یکی از مهمترین چالش هایی که قوه مجریه را درگیر خود کرده، افرادی هستند که به دولتمردان چسبیده، اطلاعات آنان را بدست می‌آورند و در قالب رانت اطلاعاتی می توانند اقتصاد کشور را به چالش بکشند. افراد مطرحی که از نزدیکان مسئولان رده بالای کشور بودند. این افراد با رانت وابستگی به مسئولان دولتی، بسیاری از اموال بیت المال را به یغما بردند اما شاهد بودیم که دستگاه قضا به موقع به محاکمه آنان ورود کرد و بسیاری از اموال به یغما رفته به بیت المال بازگشت. اکنون که رئیسی مسئولیت قوه مجریه را برعهده میگیرد، می توان امیدوار بود که ریشه فساد در دستگاه اجرایی خشکانده خواهد شد.

مقابله با فساد سازمان یافته
یکی از جدی ترین مواردی که باعث یاس و ناامیدی مردم و فعالان اقتصادی می شود، فسادهای سازمان یافته است. به طوری که در هر گوشه دستگاه‌های اجرایی، افرادی هستند که بخش هایی از اقتصاد را مال خود کرده اند. این افراد با فراغ بال در حاشیه ارتباط با مسئولان هر بلایی که دلشان می خواهد بر سر دستگاه های پولی و مالی می آورند، این افراد تسهیلات کلان می‌گیرند بدون آنکه توجهی به بازگرداندن آنها داشته باشند. در این بین کارآفرینان و افراد سالمی وجود دارند که برای رونق تولید و رفع مشکل نقدینگی، ناچار هستند التماس کنند تا تسهیلاتی برای اشتغال زایی و تولید دریافت کنند. این تضاد و تناقض بین سودجویان و کارفرمایان سلیم النفس باعث می شود که بی اعتمادی در عرصه کارآفرینی و اشتغال زایی به وجود بیاید. بی شک با آمدن رئیسی اطمینان و امید به بدنه کارآفرینی کشور باز خواهد گشت و در نتیجه کارآفرینان رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری در تولید خواهند داشت.

دولت جوان و چابک
یکی از ویژگی ها برای رونق اقتصادی و اداره بهتر کشور، به کار گرفتن نیروهای جوان و کارآمد است که رئیسی وعده داده دولت خود را از افرادی توانمند، شایسته و جوان تشکیل دهد. این در حالی است که رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند در تمامی دستگاهها از نیروهای جوان در کنار افراد با تجربه استفاده شود، رهنمودی که تاکنون به این مهم توجه نشده است. بی‌شک بکارگیری نیروهای جوان و با انگیزه و رغبتی که برای کار دارند، باعث دولتی فعال و پویا خواهد شد و تاثیرات خود را بر تمامی عرصه ها برجای خواهد گذاشت. انتظار می‌رود با رویکرد و تفکر آیت الله رئیسی، دولتی که دچار فرسودگی و سالمندی است، به سمت دولتی جوان و پویا حرکت کند. مهمتر آنکه تاکنون حلقه‌های مدیریت کشور در دست افراد معدودی بوده که امید آن می رود با آمدن آیت الله رئیسی، چرخش مدیریتی اتفاق افتد و نیروهای جوان در عرصه های تصمیم گیری و مدیریتی حضور یابند تا بارقه ای از امید در دل جوانان کشور ایجاد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار